Snímek z teplické věznice je nejlepším tuzemským dokumentem podle festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Uzamčený svět zvítězil v sekci Česká radost. O uvěznění svým způsobem pojednává i Volný pokoj, nejvýraznější titul v sekci zahraničních snímků Opus Bonum. V dalších soutěžních kategoriích poroty ocenily ještě rumunský Timebox či argentinskou dokumentární esej Portrét domácích. Festival Ji.hlava se letos konal podvaadvacáté.
Vítězové festivalu Ji.hlava jsou uvězněni. V Uzamčeném světě i Volném pokoji
Českou radost letos porotcům dělalo třináct snímků. Tu největší vyvolal Uzamčený svět, který natáčel Karel Žalud ve vazební věznici v Teplicích. Projekt vznikal jako pětidílný dokumentární seriál pro Českou televizi.
„Naléhavým způsobem nutí k zamyšlení nad tím, jak je v současné společnosti chápána a realizována spravedlnost. Koho a za co trestáme? Může být represe nástrojem nápravy? Jaký je vztah mezi vězněným a tím, kdo ho vězní? Může se umění stát pozitivním nástrojem ‚nápravy‘ v justičním systému a potažmo i v lidském společenství?“ vyjmenovala porota otázky, které podle ní vítězný snímek divákovi předkládá.
Zvláštní uznání v České radosti putuje k filmu Central Bus Station, v němž Tomáš Elších zachytil magickou poezii i nižší patra současného života na autobusovém nádraží v Tel Avivu.
Vítěze sekce Opus Bonum, přehlídky současného světového dokumentu, vybíral jediný porotce – polský filmař Krzysztof Zanussi (Ochranné zbarvení, Rok klidného slunce, Persona non grata). Ze sedmnácti filmových adeptů ho nejvíce zaujal belgický Volný pokoj. Snímek sleduje čtyři obyvatele amerického motelu, kteří tu v bludném kruhu prožívají svůj osobní očistec drog, kriminality a špatných rozhodnutí.
„Představuje kolektivní portrét skupiny vyděděnců kdesi uprostřed americké pustiny. Svým disciplinovaným filmovým jazykem a strohou kamerou odhaluje existenciální tragédii osamělých a zoufalých lidí,“ popsal Zanussi film Alexandry Kandy Longuetové.
Zvláštní uznání udělil Zanussi Hovorům s TGM. Česko-slovenský komorní debut Jakuba Červenky vychází z knihy rozhovorů prezidenta Masaryka a spisovatele Karla Čapka. Přestože jde o hraný film, byl vybrán do soutěžní sekce festivalu dokumentů. Podle ředitele přehlídky Marka Hovorky proto, že dokládá přesah hraného filmu do dokumentární rekonstrukce.
Další oceněné filmy:
Timebox – vítěz sekce Mezi moři zaměřené na filmy východní a střední Evropy; rumunská filmařka Nora Agapiová vychází z filmové a fotografické sbírky svého otce, který zdokumentoval téměř padesát let historie města Iasi. Zvláštní uznání patří Poslednímu autoportrétu slovenského režiséra Marka Kuboše.
Dobře udržované tajemství – vítěz studentské soutěže Mezi moři; režisér Mihkel Oksmann zachytil poslední tři obyvatele opuštěné estonské vesnice. Zvláštní uznání získal ukrajinský Heavy Metal Eugena Golovanevského o dělnících rozebírajících budovu z betonu a kovů.
Portrét domácích – vítěz sekce První světla uvádějící celovečerní debuty; argentinský režisér Joaquín Maito v invenční eseji propojuje univerza domácích mazlíčků a lidí. Zvláštní uznání získal Kluk z války francouzsko-ukrajinské tvůrčí dvojice Cyprien Clément-Delmas a Igor Kosenko. Je portrétem mladíka, jehož jediným přáním je bojovat za svou vlast – Ukrajinu.
Míchání a stínění – vítěz sekce Fascinace představující experimentální dokumenty; australský režisér Richard Tuohy vytvořil meditativní cestopis architektonických geometrií. Zvláštní uznání si odnesla digitální miniatura Vznášení francouzského tvůrce Patricka Bokanowskiho.
Spolu sami – vítěz sekce Fascinace: Exprmntl.cz uvádějící nejnovější tuzemské experimentální počiny; krátký emotivní film česko-vietnamské režisérky Diany Cam Van Nguyen pojednává o životě po ztrátě milované osoby. Zvláštní uznání si odnáší obrazová báseň o detailech Nevím, kaluže od Anny Petruželov.
Kibera: příběh slumu – vítěz divácké ceny; dokumentarista Martin Páv ukazuje ty obyvatele jednoho z největších afrických slumů, kteří se ho pokusili proměnit v lepší místo pro život.
Až přijde válka – vítěz Ceny Silver Eye udělované Institutem dokumentárního filmu; slovenský režisér Jan Gebert nahlíží do fungování slovenské polovojenské organizace.
Cenu za přínos světové kinematografii obdržel Jean-Luc Godard – filmařská osobnost francouzské nové vlny; Godard také pro Ji.hlavu natočil letošní znělku.