Glosa: „Zajatci jsme strojů.“ Hábův vzkaz je po 80 letech ještě aktuálnější

Na festivalu Dny nové opery Ostrava (NODO) měl světovou premiéru skoro 80 let starý šestinotónový opus Aloise Háby Přijď království Tvé. Nejde však jen o hudební kuriozitu a splacení dluhu nejexperimentálnějšímu českému skladateli, dílo zaujme i po myšlenkové stránce, byť při povrchním promyšlení může ve své krajně levicové utopičnosti působit naivně.

Hábova opera Přijď království Tvé nezapře vliv Karla Marxe. Dělníci v továrně si o pauze stěžují na pracovní podmínky, načež jim vedení fabriky vzkáže, že vzhledem k poklesu odbytu budou propuštěni. Následuje nářek nezaměstnaných před výlohami obchodů s auty a dalším zbožím, žádosti o práci a mzdu.

Libreto opery, sepsané Hábou a upravené Ferdinandem Pujmanem, sice v duchu marxismu útočí na továrníka a ředitele fabriky, kteří defraudovali zisky a teď propouští dělníky, kteří se na ně nadřeli, větší přesvědčivosti však dosahuje v kritice techniky, která se na rozdíl od třídních bojů zdá být nanejvýš aktuální.

Roboti jsme! Zajatci strojů

Marx ve svých spisech kritizuje, že kapitalistický průmysl dělníka zcela přizpůsobil stroji, čímž jej zredukoval na pouhý výrobní prostředek. Uvědomoval si to i český komponista. „Roboti jsme! Zajatci jsme strojů,“ zpívají Hábovi zkroušení dělníci a spílají strojovému pístu a setrvačníku.

Strojům a jejich produktům se koneckonců dostává lepší péče než lidem, stěžují si propuštění dělníci. „Auta! Auta, čistá, lesklá, ze špinavých pracek dělnických; přebývají ve světle a teple, pod střechou a v suchu, za výkladní skříní,“ pějí, než je rozežene „železo a ocel“ střežící policista.

Přijď království Tvé v Ostravě
Zdroj: NODO/Martin Popelář

V opeře se tak v jedné z mnoha svých podob opakuje Hegelova slavná dialektika pána a raba, z níž ostatně Marx ve svém myšlení vycházel: zatímco člověk stvořil stroje, aby mu jako pánu tvorstva sloužily, nakonec je to on, kdo otročí, protože technika diktuje podmínky, jimž se musí přizpůsobovat.

Dnes, skoro 80 let od dopsání, je opera paradoxně ještě ožehavější. Technika a technologie totiž zdaleka nezasahují pouze do oblasti práce, kterou mimochodem zřejmě znovu přemění, jak se shodují odborníci stran hojně diskutovaného průmyslu 4.0. Prorostly celým bytím člověka, který bez nich není schopen v podstatě ničeho a do virtuálního prostoru migruje úplně vše včetně mezilidské komunikace či sexuality.

Rozlišovat lidské a nelidské

Hába nenavrhuje rozbít staré, ostrakizující pořádky a nastolit komunismus. Problém nespravedlivého uspořádání líčí v prvním sledu jako duchovní krizi. (Mimochodem, dnes do slovníku medicíny i výraziva ezoteriků vniká pojem „psychospirituální krize“.) Proto alegorické scény s Kristem, Luciferem a jeho perským protějškem Arimanem, proto scény kolektivního modlení dělnické třídy, což by se tedy Marxovi nelíbilo.

Konkrétní filozofické, politické či jakékoliv jiné řešení Hába nenabízí. „Co žádáte od umělce? Mohu vám prospět jen nepřímo,“ odpovídá postava Autora v posledním obrazu opery dotírajícím dělníkům, kteří by si přáli pokud možno napínavé rozuzlení na konci představení.

Krista sice Hába nechá pronést, kdy nastane duchovní prozření člověka, jde však jen o utopickou obecnost: „Zvítězím, až jeden každý člověk u sebe sám zvítězí. Až pochopí, co vpravdě lidské jest a co je nelidské.“ A později: „V mém jménu on zvítězí, až svobodně se vydá stezkou moudrosti a obětavé lásky lidské.“

Přijď království Tvé v Ostravě
Zdroj: NODO/Martin Popelář

Šestinotónová odpověď

A tak je třeba se pro východisko obrátit k tomu, co zatím zůstalo neodpustitelně ponecháno stranou – k hudbě. Nalezení Hábovy odpovědi na výše popsané možná souvisí s otázkou, již si v divadle Jiřího Myrona musel při premiéře opery každý posluchač položit: proč musela být napsána právě šestinotónově?

Jako možná nepravděpodobné, zato svůdné se zdá tvrzení, že tomu tak nebylo primárně proto, že skladatel s mikrointervalovou hudbou zkrátka experimentoval, ale že jí chtěl vyjádřit nutnost nepolevit ve snaze a námaze hledat nové, jež k ustavení Kristova království na zemi může vést, byť by na první pohled mohlo vyhlížet tak, jako zní necvičenému uchu šestinotónová muzika – cize a podivuhodně.

Z dnešní historické perspektivy víme, že Marxem inspirované hledání nového v minulosti nevedlo k ráji na zemi, ale ke gulagům, hladomorům a dalším zvěrstvům. Přesto, přesvědčuje Hábova opera, není možné ignorovat nespravedlnost, kterou ve společnosti zakouší ti, kdo jsou jejími mechanismy a pravidly nejvíce znevýhodněni. Přijď království Tvé je tak darem nejen ke století republiky, jak avizovali organizátoři festivalu, ale i ke dvěma stovkám let vousatého revolucionáře.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...