Faust v Národním divadle trpí krizí středního věku. Za pokušením jede v kamionu

Faust v Národním divadle trpí krizí středního věku (zdroj: ČT24)

S novou inscenací proslulého Fausta přichází pražské Národní divadlo. Dramatickou báseň Johanna Wolfganga Goetha o pokušení, kterému jsou lidé každodenně vystaveni, připravil režisér Jan Frič. Do hlavní role Fausta obsadil Martina Pechláta, jeho ďábelského pokušitele Mefistofela hraje Saša Rašilov a osudovou Markétku Veronika Lazorčáková. Premiéra se koná ve čtvrtek na scéně Stavovského divadla.

Režisér Jan Frič na nové úpravě monumentu světové literatury pracoval s dramaturgy Martou Ljubkovou a Janem Tošovským. Podle autorů inscenace je Faust synonymem pokušení, jemuž jsou lidé denně vystavováni. Ať už v docela malém, všednodenním měřítku, nebo na celospolečenské úrovni, kdy může spolek s ďáblem znamenat zkázu milionů lidí.

„Ptáme se, v čem je Faust naším současníkem, jakým pokušením by byl vystaven dnes a kolik z někdejšího klasicistního opusu můžeme přenést na jeviště na začátku jedenadvacátého století. Zcela nová úprava. Zcela nový Faust,“ slibují autoři představení.

Sváry moderní doby

Aktualizace se objeví třeba v podobě kamionu, ve kterém Faust s Mefistofelem vyjedou na cesty. „Kamion je naprosto dokonalý symbol našeho konzumu, všude furt sem tam jezdí náklaďáky plné něčeho, co si neustále chceme kupovat,“ vysvětluje Saša Rašilov.

Národní divadlo hru uvádí v novém překladu Radka Malého, který drama přeložil na míru současné inscenace. „Přitom jsem však vycházel z Goethova textu, neaktualizoval jsem. O to se postaral režisér,“ vysvětlil s tím, že coby čerstvý čtyřicátník se v mnoha tématech našel.

„Faustova dilemata jsou sváry moderní doby se vším všudy. Ve mně rezonoval tím, čemu se asi říká krize středního věku, byť je v počátcích. Ten dojem, že člověk už ví, co by chtěl, a zároveň si uvědomuje omezenost svého času. V tomto ohledu se dá rozumět Faustově touze stihnout toho za svůj život tolik,“ dodal překladatel.

Maximální výzva

Podle inscenačního týmu je Faust maximální výzvou, kterou před ně položil nejen Goethe, ale také bohatá inscenační tradice. Na první scéně se s novodobým mýtem o hranicích lidských možností potýkali František Kolár (1885), Jaroslav Kvapil (1906), Vojta Novák (1923), K. H. Hilar (1928), Karel Dostal (1939), Václav Hudeček (1981) a Otomar Krejča (1997).

„Každý tvůrčí tým ke hře přistupoval jinak, ale vždy se snažil najít, stejně jako my dnes, současné a zároveň nebezpečně věčné otázky. Třeba jak odolat zlu, když vám předloží lákavou nabídku,“ uvažuje dramaturgyně Marta Ljubková. Martin Pechlát bude jako Faust postaven před stejnou výzvu, před níž kdysi stáli herecké legendy František Němec, Jan Hartl, Rudolf Deyl nebo Bedřich Karen.

V dalších rolích se na scéně Stavovského divadla objeví Pavlína Štorková, Johanna Tesařová, Alois Švehlík, Eva Salzmannová, Alena Štréblová, Pavel Batěk či Radúz Mácha. První premiéra nového Fausta se uskuteční ve čtvrtek 15. března, druhá o den později.

Vydáno pod