Růžová devadesátá? Do Brna dorazily s tankem městské kmeny

Street party zahájila v Brně novou výstavu Moravské galerie. Projekt Kmeny 90 připravil rapper a umělec Vladimir 518, který tak – po knihách, televizním cyklu a divadelním představení – pokračuje v představování městských subkultur.

„Řešili jsme, že do muzea chodí málo lidí, platí takový mýtus, že muzea jsou mrtvými institucemi, které se zabývají retrospektivní historií. Chtěli jsme tento mýtus vyvrátit, proto jsme připravili s Vladimirem 518 výstavní projekt, který se týká umění 90. let,“ uvedl k výstavě a jejímu netradičnímu zahájení ředitel Moravské galerie Jan Press.

Kmeny 90 odráží fenomén alternativních kultur v „devadesátkách“ v souvislosti s dramatickými proměnami umění po listopadové revoluci. Tehdejší náladu návštěvníkům přibližuje i móda, grafický design, videoprojekce nebo hudba, například sampler skupiny Tata Bojs.

Dobové výtvarné umění dokládají interaktivní objekty Krištofa Kintery či fotografie Ivana Pinkavy. Výstavu předznamenal slavný růžový tank, tedy tank č. 23, který sloužil po skončení války jako památník osvobození Prahy Rudou armádou. V roce 1991 ho ale David Černý natřel narůžovo. Nyní jako upoutávka na Kmeny 90 stojí v Brně na Komenského náměstí.

Před Červeným kostelem v Brně zaparkoval růžový tank (zdroj: ČT24)

„Nejde o to, abychom prezentovali co nejobjektivnějším způsobem uměleckou scénu 90. let, ale dovolili jsme si vytvořit subjektivní pohled na 90. léta,“ doplnil k projektu Jan Press. „Diváci mohou vidět tvorbu graffiti, skinheady, skejťáky, pankáče, anarchisty, computer art… Ikonické předměty, které vytvářely podstatu 90. let.“

V budově brněnského Uměleckoprůmyslového muzea zůstanou Kmeny 90 vystaveny do 1. října.