Na značky! Epos 257 „značkuje“ veřejný prostor

Co je a není veřejné? Umělec tvořící pod jménem Epos 257 ve svých dílech zkoumá hranice naší svobody. Jeho zásahy do veřejného prostoru jsou často na hraně, někdy i za hranou zákona. Nyní se poprvé představuje v Národní galerii s projektem nazvaným Retroreflexe. Hlavním dílem jsou odcizené dopravní značky.

Umělec, který své pravé jméno i tvář tají, v minulosti například jako gesto proti reklamě a vizuálnímu smogu ostřeloval barvou billboardy. Před prezidentskou volbou do reklamních ploch rovnou řezal - komentoval tak vyprázdněné slogany politických kampaní.

Cítím se mnohem více umělcem než aktivistou. Zajímá mě komentovat věci pomocí umění, nechci zapadat do nějakého aktivistického klišé.
Epos 257

Před sedmi lety oplotil na Palackého náměstí 50 metrů čtverečních. Vybral si údajně nejsvobodnější místo v zemi, kde se mohou konat veřejná shromáždění bez ohlášení, aby upozornil, že nejsme až tak svobodní, jak si možná myslíme. Na nesmyslné oplocení nereagovali ani kolemjdoucí ani úředníci, dokud Epos úřady sám neupozornil.

50 m2 veřejného prostoru - nesmyslné oplocení části Palackého náměstí zůstalo na místě téměř dva měsíce
Zdroj: Národní galerie v Praze

Co značí značky?

Jeho nejnovější projekt zacílil na dopravní značky. Originály vyměnil v pražských ulicích za kopie a z původních značek vytvořil obraz. „Pro mě na tom bylo důležité zkoumání městské krajiny samo o sobě, to byl prvotní impuls, proč toto dílo vzniklo,“ vysvětlil.

Klíčové dílo - mozaika Prahy vytvořená z původních značek - ale v Národní galerii není. Epos ji umístil na fasádu jednoho smíchovského domu. Sestavená je z 256 značek, 257 tvoří výsledné dílo, tento počet je prý ale náhoda. Číslo 257 v umělcově pseudonymu odkazuje k bývalému paragrafu trestního zákona o poškozování cizí věci.

3 minuty
Retroreflexe Epose 257 v Národní galerii
Zdroj: ČT24

„Vzešel jsem z veřejného prostoru, moje tvorba začala na ulici s graffiti,“ popisuje svou uměleckou cestu. „Postupem času jsem začal vystavovat. Zajímá mě konfrontace živelnosti pouličního a institucionálního pojetí umění.“ 

Výstava Retroreflexe je paralelou k Eposovým výpravám městem. Název odkazuje k odrazivým vlastnostem materiálu značek i k jeho tvorbě. Vstup na výstavu ve Veletržním paláci se neplatí, ale směňuje. Jakou bankovku vydá, takovou - stejné hodnoty, ale nedávno vydanou - dostane zpátky. Výměnou připomínající praní peněz se každý z návštěvníků stává součástí Eposova díla. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

V Brně začala stavba koncertního sálu, přípravy se táhly řadu let

V jihomoravské metropoli začala výstavba Janáčkova kulturního centra. Šestipodlažní budova v proluce mezi Veselou a Besední ulicí bude sloužit jako velký koncertní sál pro Filharmonii Brno, hlediště pojme dvanáct set lidí. Stavba by měla přijít na více než dvě miliardy korun bez daně a měla by být hotová v roce 2027. Zástupci vlády a města poklepali na základní kámen. Dělníci už na místě pracují. První koncert by v objektu hudebníci měli odehrát za necelé tři roky. Přípravu protáhlo i řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
před 1 hhodinou

„Její hlas zachycoval všechny emoce.“ Zemřela zpěvačka Roberta Flacková

V 88 letech v pondělí zemřela americká zpěvačka a pianistka Roberta Flacková, několikanásobná držitelka ocenění Grammy. Známá byla mimo jiné díky hitu Killing Me Softly With His Song, píše agentura AP.
17:04Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Zemřel zakladatel pražského Festivalu spisovatelů Michael March

Ve věku 78 let v neděli zemřel americký básník Michael March, zakladatel a dlouholetý prezident Festivalu spisovatelů Praha. Spisovatel, básník a publicista March žil od roku 1996 v Praze, kde mimo jiné po sametové revoluci pomohl obnovit tradici autorských čtení. Na Festival spisovatelů Praha, jehož poslední ročník se konal v roce 2020, díky osobním kontaktům přivezl jedenáct držitelů Nobelovy ceny za literaturu. Informaci serveru Aktuálně.cz o básníkově úmrtí potvrdila Marchova žena Vlasta Brtníková.
před 6 hhodinami

Zahrady barev potvrzují, že Zdeněk Sýkora byl rozený krajinář

Výstava Zahrady barev připomíná jednu z významných etap uměleckého vývoje malíře Zdeňka Sýkory, známého především jako autor struktur a linií. Galerie Zdeněk Sklenář v Praze představuje obrazy, které dokumentují autorův přechod od realistického pojetí přírody k abstraktním kompozicím, které se později dále rozvinuly ve struktury.
před 9 hhodinami
Načítání...