Na značky! Epos 257 „značkuje“ veřejný prostor

Co je a není veřejné? Umělec tvořící pod jménem Epos 257 ve svých dílech zkoumá hranice naší svobody. Jeho zásahy do veřejného prostoru jsou často na hraně, někdy i za hranou zákona. Nyní se poprvé představuje v Národní galerii s projektem nazvaným Retroreflexe. Hlavním dílem jsou odcizené dopravní značky.

Umělec, který své pravé jméno i tvář tají, v minulosti například jako gesto proti reklamě a vizuálnímu smogu ostřeloval barvou billboardy. Před prezidentskou volbou do reklamních ploch rovnou řezal - komentoval tak vyprázdněné slogany politických kampaní.

Cítím se mnohem více umělcem než aktivistou. Zajímá mě komentovat věci pomocí umění, nechci zapadat do nějakého aktivistického klišé.
Epos 257

Před sedmi lety oplotil na Palackého náměstí 50 metrů čtverečních. Vybral si údajně nejsvobodnější místo v zemi, kde se mohou konat veřejná shromáždění bez ohlášení, aby upozornil, že nejsme až tak svobodní, jak si možná myslíme. Na nesmyslné oplocení nereagovali ani kolemjdoucí ani úředníci, dokud Epos úřady sám neupozornil.

50 m2 veřejného prostoru - nesmyslné oplocení části Palackého náměstí zůstalo na místě téměř dva měsíce
Zdroj: Národní galerie v Praze

Co značí značky?

Jeho nejnovější projekt zacílil na dopravní značky. Originály vyměnil v pražských ulicích za kopie a z původních značek vytvořil obraz. „Pro mě na tom bylo důležité zkoumání městské krajiny samo o sobě, to byl prvotní impuls, proč toto dílo vzniklo,“ vysvětlil.

Klíčové dílo - mozaika Prahy vytvořená z původních značek - ale v Národní galerii není. Epos ji umístil na fasádu jednoho smíchovského domu. Sestavená je z 256 značek, 257 tvoří výsledné dílo, tento počet je prý ale náhoda. Číslo 257 v umělcově pseudonymu odkazuje k bývalému paragrafu trestního zákona o poškozování cizí věci.

3 minuty
Retroreflexe Epose 257 v Národní galerii
Zdroj: ČT24

„Vzešel jsem z veřejného prostoru, moje tvorba začala na ulici s graffiti,“ popisuje svou uměleckou cestu. „Postupem času jsem začal vystavovat. Zajímá mě konfrontace živelnosti pouličního a institucionálního pojetí umění.“ 

Výstava Retroreflexe je paralelou k Eposovým výpravám městem. Název odkazuje k odrazivým vlastnostem materiálu značek i k jeho tvorbě. Vstup na výstavu ve Veletržním paláci se neplatí, ale směňuje. Jakou bankovku vydá, takovou - stejné hodnoty, ale nedávno vydanou - dostane zpátky. Výměnou připomínající praní peněz se každý z návštěvníků stává součástí Eposova díla. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Chrám Hagia Sofia čeká velká rekonstrukce, má odolat i zemětřesení

Jedna z nejznámějších sakrálních staveb světa, istanbulská Hagia Sofia, má před sebou jednu z nejrozsáhlejších renovací ve své dlouhé historii. Turečtí experti chtějí opravit a zpevnit její kupole tak, aby lépe odolaly případnému zemětřesení. Patnáct set let starý kostel přeměněný na mešitu patří k nejnavštěvovanějším památkám. Otevřená veřejnosti má zůstat i během stavebních prací.
před 6 hhodinami

Aparecium. Seriál Harry Potter prozradil část obsazení

Oficiálně potvrzeno je obsazení některých dalších rolí v chystaném seriálu o Harrym Potterovi. V bradavickém učitelském sboru se objeví Paapa Essiedu, Janet McTeerová, Nick Frost a jako školník Paul Whitehouse. Na představitele ústřední trojice, tedy kouzelnického učně a jeho kamarádů Rona a Hermiony, se ještě čeká.
před 16 hhodinami

Kolegové i veřejnost se v Národním divadle rozloučili s Aloisem Švehlíkem

Herečtí kolegové i veřejnost se v Národním divadle rozloučili s Aloisem Švehlíkem. Herec, mimo jiné dlouholetý člen první scény, zemřel 2. dubna.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Výdejní boxy by neměly „křičet“ vedle památek, zaznělo v 90' ČT24

Výdejních boxů po Česku přibývá, jejich umístění se však někdy setkává s kritikou. Třeba v Hradci Králové sousedí s plastikou od Vladimíra Preclíka. Jednotná pravidla pro regulaci ale chybí. „Box není z hlediska zákona stavba,“ podotkl v pořadu 90' ČT24 ředitel Institutu plánování a rozvoje města Prahy Ondřej Boháč, v čem může spočívat komplikace. „Nejlepší je ukázat dobré a špatné příklady,“ míní historik architektury Zdeněk Lukeš. To se týká nejen umístění, ale i designu boxů.
15. 4. 2025

Weinstein se vrací před soud. A s ním případ, který spustil hnutí MeToo

Výběrem poroty začíná nový proces s bývalým hollywoodským producentem Harveym Weinsteinem. Obvinění kdysi mocného muže filmové branže vedlo před osmi lety k hnutí MeToo. Weinsteina už původně odsoudili za sexuální napadení a znásilnění ke třiadvaceti letům vězení, ale tento verdikt byl zrušen v odvolacím řízení na základě procesních chyb. Sám Weinstein tvrdí, že se nikdy nedopustil nekonsenzuálního pohlavního styku.
15. 4. 2025

Urny a tetování Dominika Adamce jsou mementem smrtelnosti i života

Dominik Adamec, jeden z letošních laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého, na své sólové výstavě The End of Pyramids v pražské Karpuchina Gallery představuje sérii keramických pohřebních uren, autorskou knihu i kresby. Vlastním hravým způsobem tak řeší téma, které společnost spíš tíží – vztah člověka ke smrti.
14. 4. 2025

Nejde jen o scény sexu či líbání, říká koordinátorka intimity

Poměrně novou součástí štábu v Česku i ve světě je koordinátor/ka intimity. V tuzemsku působí zatím dvě. „Hodně lidí má představu, že na všechno dohlíží,“ podotkla jedna z nich Martina Čurdová. „Moje práce je sladit režisérskou vizi s hranicemi herců,“ upřesnila v rozhovoru s moderátorkou Nikolou Reindlovou pro Studio 6. Čeští tvůrci prý zatím koordinátora intimity přijímají různě. Skeptické jsou ale i třeba některé hollywoodské hvězdy, jako Michael Douglas nebo Gwyneth Paltrowová.
14. 4. 2025

Zemřel akademický malíř Jan Sovák

Po dlouhé těžké nemoci zemřel ve dvaasedmdesáti letech akademický malíř Jan Sovák. Rodák z Tábora, jenž v 80. letech emigroval do zámoří, mimo jiné ilustroval sci-fi román Jurský park, podle něhož natočil Steven Spielberg stejnojmenný film. O úmrtí informoval mluvčí táborského městského úřadu Luboš Dvořák.
14. 4. 2025
Načítání...