Recenze: Když děti chtějí rodinu. Film Pátá loď pluje do přístavu naděje

Jarce ze sídliště je deset, má tátu v čudu, mámu střídavě na baterky a na plech, babičku na kyslíku a kamarádí se jen s mravenci, ježkem a malým klukem Kristiánem, jehož lepší rodina ji nemusí. A tak to vezme do vlastních rukou a alespoň na krátkou dobu (na kterou nikdy nezapomene) si založí rodinu podle svých představ. Film Pátá loď je minimalistický, poetický realismus ve výmluvném dětském projevu a empatické režii Ivety Grófové.

Příběhy ze skutečného života jsou nezřídka silnější, upřímnější a pravdivější nežli scenáristická fikce. A tenhle příběh dívky, která si od života vzala jen to, co jí doposud odpíral, se v Česku před časem nějak takhle skutečně stal.

Jeho čistá upřímnost, pravdivost, síla a dojemně přímočará dětská logika zaujaly nejprve slovenskou výtvarnici a spisovatelku Moniku Kompaníkovou, podle jejíž novely natočila talentovaná Iveta Grófová (Až do města Aš) svůj druhý celovečerák, který nelze přehlédnout. A nepřehlédla ho ani dětská porota na Berlinale, která ho ocenila Křišťálovým medvědem za nejlepší film sekce Generation Kplus.

Navzdory tomu i navzdory neomezené přístupnosti (o které by bylo možné s dětskými psychology diskutovat) není Patá loď  filmem primárně určeným především dětskému divákovi.

Dětství bez laskavosti

Nehostinný domov s matkou, která se snaží (dokud to ještě jde) urvat v životě co se dá, věčně se potulující po mejdanech nebo se povalujících s dalším frajerem v permanentně rozestlané posteli či v lepším případě vyspávající opici z posledního tahu, a nerudnou babkou, které dochází kyslík, životní šťáva a chuť ještě o něco bojovat, protože všechny své bitvy stejně prohrála.

Pátá loď
Zdroj: CinemArt

To je drsný katapult, jenž Jarku, která není spokojena ani se svým jménem ani se svým životem, vyhání na ulici, jakoby tam chtěla najít něco, co doma najít nemůže. Něco, co prožívá ve svých snech, kdy se vznáší v perlivé vodě, která očišťuje a smývá z ní špínu, bídu a beznaděj tohoto světa bez lásky, bez laskavosti – bez soucitu.

A pak to nečekaně najde v kočárku pro dvojčata. Byla to náhoda, náhlé rozhodnutí, šílený nápad, jenž se urodil z jejího bolavého života a možná i pocitu, že ti dva prckové v povijanech jsou na tom podobně jako ona. A tak si je lhostejným městem odvezla na tajné místo, ztracené v bratislavských vinicích a přemluvila malého kluka Kristiána, aby tam spolu v zahradní chatce jejich čistého světa založili šťastnou „rodinu“.

Nelhostejný film

Iveta Grófová dokazuje i svým druhým opusem, že není režisérkou lhostejných či dokonce neosobních filmů, a filmová řeč pro ni není jen technický prostředek narace, ale výtvarná, dramatická i emotivní paleta výrazových možností, vytvářejících vizuál, který reál pouze nezaznamenává, ale podává o něm kreativní a výmluvnou výpověď.

„Kde sa slzy berú?“ ptá se ústřední píseň, jakoby chtěla navázat na otázku, kde se v malé Jarce vzala síla k velkému rozhodnutí vytvořit si razantním činem vlastní svět, který je lepší než ten dosavadní. A tak jsou v kočárku, který tlačí mezi vinicemi nikoli panenky ale dvě živá batolata a poetika magického realismu začíná makat na plné pecky, dirigovaná citlivýma rukama režisérky Ivety Grófové a kameramanky Denisy Buranové.

Přesvědčivé děti

Podmanivý vizuál, autentičnost námětu a brilantní herecké výkony dětských debutantů, kteří film táhnou, jsou tři hlavní plachty, které Pátou loď nesou k metaforické pointě open endu.

Vanessa Szamuhelová dokázala dát přehlížené, opomíjené a nemilované Jarce neokázalou hloubku a přesvědčivost a také vyjádřit varovný pocit, kam až může vést dětství bez lásky. Tenhle příběh vidíme jejíma dospělýma očima a skrze ni mu také rozumíme.

Skvěle ji doplňuje subtilní, ale je-li třeba i patřičně odhodlaný Kristián Matúše Bačišina a v tandemu jim to skvěle funguje, ať již pronášejí smuteční řeč při pohřbívání mrtvé kočky nebo usínají s batolaty na společné palandě v zahradním domku.

Vanessa Szamuhelová, Matúš Bačišin
Zdroj: Denisa Buranová/CinemArt

Dospělí tu spíš prudí v druhém sledu, což platí zejména o lehce hysterické, nepovedené mámě Lucii v podání další debutantky Kataríny Kamencové.

Dětské, a přitom dospělé vidění světa

Dojemně (ale nikoli ubrečeně) laděná a stopáží příjemná Pátá loď je sociální rodinné drama s artovými ambicemi, které má atmosféru dětského vidění světa, ale rozhodně není infantilní, ale překvapivě zralé a dospělé. Je to film spíše o pocitech a obrazech, nežli o ději a o slovech a jako takový nemusí oslovit každého.

Bezelstný dětský pohled z něj odečte především dobrodružství (které snad nebude vybízet k následování), dospělý pohled by měl zaregistrovat spíše varovný signál.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...