Agnieszku Hollandovou k natočení dalšího českého filmu přemluvil Šarlatán

Polská režisérka Agnieszka Hollandová má k Česku blízko nejen proto, že studovala na pražské FAMU. Čeští diváci její práci nejvíce zaznamenali před čtyřmi lety v Hořícím keři, inspirovaném událostmi po sebeupálení Jana Palacha. Nyní připravuje snímek Šarlatán o osudech léčitele Jana Mikoláška. Koprodukčně se na něm hodlá podílet Česká televize.

Šarlatán vzniká podle scénáře Marka Epsteina, mimo jiné scenáristy pohádky Anděl Páně 2. S nejúspěšnějším filmem loňského roku jsou spojeny také producentky Svatka Peschková a Šárka Cimbalová.

„Na jeho osudu je možné demonstrovat, jak neměnný a zároveň výlučný je vztah k výjimečným jedincům a že veskrze všechny systémy se těchto samorostů pokoušejí využít a posléze je zahubit. Obdiv a strach. To je emoce, která ve mně zůstává,“ říká o Janu Mikoláškovi Epstein.

Léčitel prezidenta

Mikolášek (1887–1973) byl ve své době známým léčitelem a znalcem bylin. Jeho pomoc vyhledala i řada osobností, například herečka Olga Scheinpflugová, výtvarník Max Švabinský nebo prezident Antonín Zápotocký, jehož prý zachránil před amputací. Po prezidentově smrti byl ale souzen ve vykonstruovaném procesu.

Příběh Jana Mikoláška je v jistém smyslu fantastický, a tím možná až neuvěřitelný. Nese však v sobě znaky základního lidství – vnitřního boje dobra se zlem, zakódovaného v každém z nás.
Marek Epstein
scenárista

Jeho filmový příběh je v současnosti ve stadiu příprav. Natáčení by podle Agnieszky Hollandové mohlo začít ještě tento rok nebo začátkem roku příštího. Na režii Šarlatána kývla, přestože léčitelské téma už filmařsky zpracovala – v roce 2002 ve snímku Julie na cestě domů, a považovala ho tedy za pro sebe vyčerpané. „Velmi správně totiž pochopila, že Šarlatán není o věcích mezi nebem a zemí, ale především o člověku, jeho slabosti i síle,“ podotkl dramaturg Filmového centra České televize Jaroslav Sedláček.

Šarlatán byl vybrán z více než tří stovek jiných projektů mezi dvacet titulů, které budou prezentovány na koprodukčním trhu letošního ročníku Berlinale. Na něm je Hollandová zastoupena i v hlavní soutěži – dramatem s českou účastí Přes kosti mrtvých.