Recenze: Filmová Alenka za zrcadlem zrovna žádné divy nepředvádí

V multiplexech se znovu fasují brýle pro 3D a velkoryse rozlévá znovu přepalovaný destilát lehce bizarního a výtvarně přeexponovaného vizuálního stylu Tima Burtona, mixovaného s velmi (ale opravdu velmi) volnou interpretací Carrollovy literární klasiky. Alenka je znovu zpátky, neboť producent by byl vůl, kdyby ji znovu nevyhnal na filmové plátno, když na něm naposled vydělala více než miliardu za dvě stě investovaných mega. A divák tak může zažít sice neurážející, ale ani příliš neobohacující „déjà vu“ – tentokrát v říši divů: za zrcadlem.

Jméno britského matematika a logika, anglikánského duchovního, zručného fotografa, ale hlavně spisovatele Charlese Lutwidgea Dodgsona vám možná nic neříká. Zato při vyslovení jeho pseudonymu Lewis Carroll se vám téměř okamžitě vybaví zaťatá dívenka Alenka, která následovala bílého králíka tak dlouho, až se králičí norou propadla do říše divů. Tenhle literární skvost vyšel poprvé v roce 1865 a změnil zásadně nejen Carrollův život, ale také se dotkl těch našich.

Je pozoruhodné, jak rychle na Alenku zareagovali i filmaři, neboť jedna z prvních zmínek o její adaptaci se váže již k roku 1903. Rok poté, co nás Méliès pozval k Cestě na Měsíc, a ve stejném roce, kdy Edwin S. Porter ohromil diváky prvním westernem (The Great Train Robbery), natočili britští režiséři Percy Stow a Cecil Hepworth první (tehdy osmiminutovou) filmovou adaptaci téhle kouzelné knížky a bylo jasné, že se s tímhle podnikavým děvčetem na filmovém plátně nesetkáváme naposled.

obrázek
Zdroj: ČT24

Ze všech jejích návratů stojí zato upozornit zejména na skvělý animák Alenka v říši divů studia Walta Disneyho z roku 1951, Švankmajerův svébytně animovaný opus Něco z Alenky (1988) a hlavně Burtonovu verzi z roku 2010, v níž již byla k vidění Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carterová nebo třeba Anne Hathawayová, tedy základ sestavy, která pro velký úspěch pokračuje dál.

Toporná služba hollywoodskému mainstreamu

Ve scénáři je sice předepsaná replika „Byla jsi pryč příliš dlouho, Alenko“, ale mám pocit, že opak je pravdou. Zhruba šest let po Burtonově 3D Alence přichází totéž znovu. Až na to, že režisér James Bobin není Tim Burton, byť se pod jeho produkčním dohledem snaží nazout do jeho stop a pokračovat v jeho stylu.

Dobrý úmysl ale často nestačí, obzvlášť když vám moc nepomůže touhle látkou již prověřená (ale možná z ní již i unavená) Linda Woolvertonová, které tentokrát pro originální scénář došly nápady, a tak slepila dohromady řídké zbytky z minula se vzdálenou reminiscencí na text Lewise Carrolla, přihodila cestování časem, melancholického Klouboučníka (jestliže vás tahle figura iritovala už v předchozím opusu, teď vám poleze na nervy ještě víc) a poslala Alenku za zrcadlo, aby to tam nějak ustála.

S takhle řídkým scenáristickým základem se může po čase dostavit i nuda a také únava z marného čekání na něco originálního, co pořád nepřichází. A tak vznikl jen průměrně zábavný sequel, který jede po vlastní, vlažné ose, literární předlohu reflektuje jen vzdáleně, Burtonovu poetiku mechanicky, místo magického nabízí spíše recyklované a místo laskavé hravosti se evidentně potkává spíše s topornou službou hollywoodskému mainstreamu.

Zpátky je předchozí herecká parta z Burtonovy verze v čele se stále dospělejší Miou Wasikowskou, která se už dostává do polohy akční, genderově emancipované, ale pořád nadšené, citlivé, často snící mladé dámy, v jejíž blízkosti se spíše jako figurína pohybuje Bílá královna Anne Hathawayová, ale hlavně tradičně excentrický a svým způsobem zábavný Sacha Baron Cohen.

2 minuty
Reportáž: Alenka se v kinech vydala za zrcadla
Zdroj: ČT24

Výsledkem je digi fantazie s chladnou duší, mentorující na téma, že přátele nelze zanedbávat, minulost nelze jen tak měnit a čas není nepřítel. Neošizená výprava, kostýmy, CGI a extrémně kolorovaná spektakulárnost jen obtížně zastírají absenci surreálné atmosféry, naivní vyprázdněnost příběhu a řemeslnou rutinu, s níž je spíchnut dohromady. Výsledek neurazí, ale ani nijak zvlášť nepotěší. A tak nezbývá než věřit, že se s Alenkou příště setkáme ve skutečné „zahradě vzpomínek a paláci snů“. Zasloužila by si to.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 3 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 4 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 10 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...