Pražské Rudolfinum v pátek večer rozezní koncertní verze opery Její pastorkyňa. O provedení v současnosti nejhranější české opery v zahraničí se postará Česká filharmonie. Partu Kostelničky se ujme uznávaná finská sopranistka Karita Mattila. Hudebníci se o tři dny později s týmž kusem odeberou do londýnské Royal Festival Hall v South Bank Centre.
Finská diva s Bělohlávkem provětrá koncertní provedení Její pastorkyně
Česká filharmonie chce koncertním provedením dokázat, že ne vždy opera potřebuje honosnou výpravu a pozlacené kostýmy. Orchestr, sólisté a výraz stále patří mezi to nejdůležitější. Tuto teorii s muzikanty sdílí zřejmě i další: sál je totiž vyprodaný do poslední židle.
Jenůfu střídá Kostelnička
Skladateli Leoši Janáčkovi trvalo deset let, než Její pastorkyni sepsal. Premiéra se odehrála v Brně v roce 1904, v hlavním městě až o dvanáct let později. Díky autorovu citu a zemité dramatičnosti si operu oblíbilo i zahraniční publikum. Brněnský skladatel Janáček je navíc dirigentovi Bělohlávkovi velmi blízký. Realizace Její pastorkyně a dalších jeho oper v divadlech po celém světě patří k Bělohlávkovým nejslavnějším.
Pěvkyně Mattila šéfa filharmonie už v únoru překvapila utajovanou árií Rusalky na jeho narozeninovém koncertu v Rudolfinu. Dvojice se vrací na „místo činu“. Finské eso se s dílem nesetká poprvé: Mattila vystupovala už v roli Jenůfy v newyorské Metropolitní opeře, Bavorské státní opeře, ve Finské národní opeře a ve Státní opeře Hamburk, vůbec poprvé si ale zkusí hlavní part Kostelničky. Kromě San Franciska se objeví i v newyorské Metropolitní opeře a pod vedením Tomáše Hanuse v Bavorské státní opeře. Sama však tvrdí, že čeština je vůbec nejtěžší jazyk, ve kterém zpívá.
Role Jenůfy se ujme sólistka Slovenského národního divadla Adriana Kohútková, její mužské protějšky Števu a Lacu zazpívají sólisté pražského Národního divadla Jaroslav Březina a Aleš Briscein.