Inspirace, nebo krádež? Hudební plagiát (ne)má krátké nohy

Led Zeppelin nejsou zdaleka první, kdo se soudí o originalitu své skladby. Hudební krádež se ale špatně vymáhá, pokud není vyloženě zřejmá. Hranice mezi inspirací a přímým vykradením je totiž velice tenká a mnohdy jen těžko rozlišitelná. Kteří zahraniční i tuzemští interpreti kvůli tomu měli opletačky s právním systémem?

Zahraniční trh je větší, a tak zákonitě nabízí více „plagiátorského materiálu“. Své o tom ví Madonna. Vždy si zakládala na originalitě. Čelila však obvinění, že si motiv ze skladby Express Yourself z roku 1989 vypůjčila od sestavy The Staple Singers a písničky Respect Yourself. O několik let později však sama neváhala a v dobré víře vzkázala zpěvačce Lady Gaga, že její song Born This Way vykradla Express Yourself . Text vložila do originálu naživo, aby diváci viděli, jak moc se podobají. Před soud ale hnal Madonnu až belgický skladatel Salvatore Acquaviva, jemuž dal soud za pravdu: Madonnino Frozen je krádež jeho Ma Vie Fout L'camp.

Britští oblíbenci Coldplay si se skladbou Viva La Vida zadělali hned na trojitý problém. Kytarista Joe Satriani partu kolem Chrise Martina nařkl z krádeže své If I Could Fly. Obě strany se nakonec dohodly na mimosoudním vyrovnání. Ozvala se také nepříliš známá americká kapela Creaky Board nebo Yusuf Islam vystupující pod pseudonymem Cat Stevens. K oficiální žalobě se nerozhodli a zůstalo u slovních přestřelek.

Blurred Lines Robina Thicka a Pharrella Williamse před třemi lety cupoval žebříčky. Oba byli obviněni z přílišné inspirace písní Got To Give It Up od legendárního soulového zpěváka Marvina Gaye. Porota řekla, že kopírování nebylo cílené, avšak i přesto dvojici donutila zaplatit 7,5 milionu dolarů. Thicke i Williams se ve finále přiznali, že jejich inspirace pramenila právě odtud.

Obdobné potíže řešila i formace Black Eyed Peas. Jejich hit Where Is The Love se nápadně podobal singlu Torn Natalie Imbruglie. Členku hip hopové formace Fergie zase napadla dívčí skupina J.J. Fad, která byla v 80. letech nominovaná na Grammy. Ve skladbě Fergalicious zpěvačky viděly svůj song Supersonic.

Stejné ryby v českém rybníce

Mezi asi nejznámější tuzemskou plagiátorskou kauzu spadá Chodím ulicí Jana Kalouska. Tvrdil, že skupina Support Lesbiens ukradla melodii do skladby In Da Yard. Soudní spor se táhl přes dva roky a vyvrcholil udělením dvousettisícové pokuty autorovi písně a členovi Support Lesbiens Jaroslavu Helešicovi.

Hned s prvním a nejslavnějším singlem se trápila tuzemská zpěvačka Debbi. O její Touch The Sun se přihlásila americká písničkářka Erin McKeown, která jako argument použila svůj kousek Slung-lo, jehož datace sahala o tři roky dříve než ten od Debbi.

Autorská práva potrápila několikanásobnou slavici Lucii Bílou. Autor hitu Láska je láska Ondřej Soukup sice neskončil u soudu, široká veřejnost ho však bombardovala obviněním, že se jedná o „vykrádačku“ Alphabet Street od Prince. Americká ikona si obvykle tyto věci hlídá a pečlivě stahuje svá oficiální videa i třeba z YouTube.

Právní ukotvení je nejisté

Podle šéfredaktora hudebního časopisu Headliner Jana Vedrala unikne výše uvedeným způsobem spousta skladeb. Kopírující hudebníci totiž vsází na to, že jejich trh je příliš bezvýznamný na to, aby se s ním „velký“ interpret zabýval. V souvislosti s tímto faktem se hovořilo i o českém zpěvákovi Davidu Deylovi, jehož balada Akorát jakoby z úst vypadla Rihanně a její Unfaithful. „Český hudební trh je malý rybníček. Soudní spory jsou složité a prokazování po stránce hudební je těžké a nevyplatí se,“ osvětlila Dominika Nováková ze společnosti Universal, která se stará o autorská práva.

Pojem plagiát není zákonem definován, vychází se proto především z praxe. Důležitým znakem při posuzování je shoda dvou děl v prvcích, která ho charakterizují. Tato nejistá definice pak přináší sporné názory. Autorské právo trestá i nevědomé převzetí cizích prvků, s čímž souvisí tzv. „pirátství“. 

Krádež hudby je ožehavé téma. Jen těžko se totiž dokazuje, zvlášť v současnosti, kdy bylo s nadsázkou složeno a slyšeno všechno. Spousta interpretů nad možnými krádežemi mávne rukou. Mnozí z nich totiž tvrdí, že vliv na druhé je v muzice zásadní a v minulosti vedl k rozvíjení nových stylů.