Recenze: Spalující láska? Renč v Lídě Baarové nevyškrtal jiskru

Měl to být příběh spalující lásky, ale i když je ve filmu ohně víc než dost, každou jiskru jeho tvůrci zažehávají navlhlými sirkami. Čtrnáct dní po premiéře střihového dokumentu Zkáza krásou se v českých kinech objevil další snímek o Lídě Baarové, v němž se scenárista Ivan Hubač a režisér Filip Renč soustředili na provařenou kapitolu hereččina vztahu s Josephem Goebbelsem. Jako ošizená červená knihovna může být, jako osudové milostné drama si ale film neškrtne.

Tvůrcům, zejména Filipu Renčovi, se nedá upřít úsilí splnit si filmařský sen - než se snímek Lída Baarová dočkal realizace, trvalo to téměř patnáct let. Problémem byly mimo jiné finance, nakonec se titul podařilo natočit bratru za osmdesát milionů korun. Znát jsou na výběru lokací a kostýmů, jakkoli způsob snímání zavání snahou kašírovat hollywoodskou výpravnost, což paradoxně chtěnému velkofilmovému efektu výsledek spíš vzdaluje, než přibližuje.

Perličky a berličky

Renč sobě i divákovi dopřál letecký přelet nad Orlím hnízdem a působivá je i zpomalená scéna z drancování židovských obchodů během Křišťálové noci, jež by byla ovšem úchvatnější, kdyby si člověk odmyslel poněkud nesmyslné propojení s Baarovou prchající z Říše. O tom, že o pár hodin později (když nechává asistenta režie  - Jiřího Mádla - za svou záchranu sáhnout jí pod tričko) na jejím výrazu dramatické události, které právě prožila, nezanechávají jedinou stopu, ani nemluvě. Ovšem neodpovídající emoce nejsou problémem jen téhle scény, ale celého filmu.

Do stodesetiminutového příběhu se nevešly všechny zákruty, kterými život Baarovou od roku 1934 až 1946, kdy se základní děj odehrává, vedl. Takže tam, kde nestačily peníze nebo stopáž (nebo obojí), si Renč vypomáhá různými berličkami, například digitálním vpasováním hrdinů do archivních záběrů či plakáty, které mají ilustrovat Baarové účinkování ve španělské kinematografii. To není nijak na překážku.

Zarazí spíš nepoměr pozornosti, jakou tvůrci věnovali dílčím událostem. Kupříkladu: je z dramatického hlediska důležitější podrobně zachytit, jak se herečka učí německy, aby uspěla v německých filmových studiích, než to, že přišla o dítě, což je odbyto jednou z nebe spadlou větou „a navíc po tom potratu nemůžu mít děti“?

„Sem tam se něco přidá, něco ubere“

Renč už v předchozích počinech, celovečerních i televizních, dal celkem jasně najevo, že si libuje v dramatičnosti a velkoleposti, což může být vnímáno jako jeho silná stránka, ale i jako slabina, pokud povrchnost efektnosti válcuje obsah. Lída Baarová je ten případ.

„Vždycky se sem tam něco přidá nebo ubere,“ poskytuje ve filmu stará Lída Baarová (Zdena Procházková), jejíž rozhovor se zvídavou studentkou někdejší příběh rámcuje, Renčovi před rýpaly případné alibi, že ona si svůj život odvyprávěla po svém a on s ním může pro film naložit taky tak. A tvůrci ubírají, kde by měli spíš šlápnout na pedál, a naopak přidávají, kde by bylo dobré se trochu krotit.

Proč se Baarové zapálila lýtka?

Konkrétně: Renč o filmu o Lídě Baarové mluví jako o antickém dramatu, ale aby všechny ty tragédie zasáhly cíl, tedy diváka, chybí gradace mezi jednotlivými stěžejními událostmi. Dramatický život sám o sobě prostě na drama nestačí - nestačí z něj jen vypíchnout situace a sestavit z nich scénář.

Ivan Hubač (zkušený televizní scenárista, pro něhož je Lída Baarová prvním kinofilmem) si jako silný (a slibný) základ vybral osudovou, velkou lásku. Ale chemie mezi rakouským hercem Karlem Markovicsem a slovenskou herečkou Táňou Pauhoufovou, ač se oba snaží sebevíc, jaksi nefunguje, a není proto příliš pochopitelné (známe-li jen to, co nám předložil film), proč se Lídě Baarové tak zapálila lýtka.

obrázek
Zdroj: ČT24

Filmovému Goebbelsovi chybí jiskra charismatického „netvora“ a filmové Baarové šmrnc sebevědomé femme fatale. A nezachrání to ani ilustrativní plameny pekelné, které je zachvátí ve vášnivé chvilce, kdy Baarová svému uchvatiteli odevzdá „tělo i duši“, ani jiné návodné ohňové obrazy nebo řeči o prachu, v který se obrátíš, neřkuli jedna andělsky nastylizovaná sebevražda, které tvůrci divákovi cpou pod nos, aby mu náhodou neuniklo, že tohle je příběh o zaprodanosti ďáblu a jejích následcích.

Snad s výjimkou zmíněné scény z Křišťálové noci je pro diváka navíc obtížné uvědomit si, do jak nebezpečné hry se Baarová zaplétá, když se mocný Goebbels pohybuje na hraně parodie (zvláště vypečený je srdceryvný telefonický rozchod) a prskající Adolf Hitler (v podání Pavla Kříže) jakoby si odskočil z kabaretu. Tahle nechtěná směšnost filmu ubližuje, a nemalou zásluhu na tom má, zdá se, i český dabing tam, kde by divák očekával němčinu (který Renč vysvětluje celkem prakticky tím, že to by musel jinak otitulkovat tři čtvrtě filmu).

Mnoho povyku pro (ne tak úplně) nic

A jakoby Lída Baarová už neměla naloženo dost, kýženou antickou tragédii přizabíjí i to, že její příběh autoři zcukli na šablonu červené knihovny. Chybět nemůžou (a nechybí) samozřejmě kromě ohnivého (v tomto případě doslovně) sexu hysterická scéna v dešti a romantické (zde křížené s duchaplnými) klišé dialogy („Krásně hrajete.“ - „To proto, že hraji pro vás.“ apod.).

Scéna z pankrácké věznice (Matin Huba a Táňa Pauhofová), kde byla Baarová po roce 1945 zavřená pro obvinění z kolaborace. Ve filmu ji před oprátkou zachrání milost, šibenici i omilostnění si ale filmaři přimysleli.
Zdroj: CinemArt

Emoce příliš nepasují, ale když už jsou, má každá své gesto, často patetické a (asi proto, že leitmotivem je oheň) přepálené, nešetří se popisností. To vše s řádným volume podbarvené prvoplánově dramatickou hudbou Ondřeje Soukupa a nacisty oblíbeného Richarda Wagnera. Divák je pak o to víc vděčný za nepřepjaté scény, třeba vodní strkanice Baarové s manželkou svého milence Magdou Goebbelsovou (Lenka Vlasáková) nebo jakýkoli záběr s Martinem Hubou v roli hereččina otce.

Z dramatu se tak stává melodrama, včetně jeho plochosti. Přehrávání a melodramatičnost sice byly vlastní „filmům pro pamětníky“, v nichž byla Baarová hvězdou, ale nezdá se rozhodně, že by záměrem tvůrců bylo jejich promyšlené napodobení.

Těžko odhadovat, jak snímek zapůsobí na zahraničního diváka, který o životě a osobnosti Lídy Baarové má menší povědomí než ten český. Film inspirovaný výsečí z jejího životního příběhu uvedou v březnu i kina v Rakousku. Do českých (a také slovenských) biografů vstoupil 21. ledna.

Třeštíková a Renč = dřevo a linoleum

Je prý jen distribuční náhoda, že hraný film o Lídě Baarové a dokument, který o ní (a celém jejím životě, nejen „epizodě“ s nacistickým ministrem propagandy) sestavili Helena Třeštíková a Jakub Hejna, se v kinech ocitly takřka zároveň. Nicméně nevyhnou se tak srovnání - ač jsou žánrově rozdílné, Lídu Baarovou a její divácky atraktivní osud mají společný.

Rozdíl mezi nimi vystihl příměr redaktora Petra Kořínka, který Renčův film komentoval pro Události v kultuře: „Někteří lidé si do kuchyně kupují linoleum se vzorkem dřeva. U Filipa Renče vidíme, jak to linoleum pokládá, chvilku nám trvá, než zapomeneme, že to je umělá hmota, a postupně z jisté vzdálenosti můžeme i uvěřit, že jde o dřevo. Zatímco dokument Heleny Třeštíkové je skutečné dřevo, s třískami, které vás můžou bolet.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
před 34 mminutami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 3 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025
Načítání...