Ali, Hurikán v ringu, Million Dollar Baby, Zuřící býk – boxerský film je tu a nezřídka se mu daří vybojovat i pocty nejvyšší. Žádný z nich ale nedosáhl tak ikonických rozměrů jako legendární boxerská série, jejíž ústřední postavou je Rocky Balboa. Rockyho v podání Sylvestra Stallonea do ringu vrací nový film Creed, který si v dobrém půjčil i jeho obnošené rukavice. První úder českým divákům zasadil Creed v kinech 31. prosince.
Recenze: Rocky je skoro stejně dobrý trenér jako boxer
Rocky Balboa, vymahač dluhů a neznámý boxer z chudého předměstí Filadelfie, si začal před čtyřiceti lety plnit svůj americký sen, když dostal šanci postavit se v ringu proti mistru těžké váhy Apollu Creedovi.
Scénář si Sylvester Stallone napsal na tělo a John G. Avildsen ho za úsměvný milion sto tisíc dolarů odrežíroval tak, že vynesl téměř sto dvacet milionů a k tomu tři Oscary. Sly se stal hvězdným ranařem a film narostl o dalších pět pokračování, které jsou nevyrovnané jako Rockyho zápasy.
Creed s Rockym do sebe bušili v prvních dvou filmech série, ve trojce už Rockyho jako jeho kámoš trénoval a ve čtyřce vystavil Ivan Drago Creedovi v téhle sérii definitivní konečnou. A většina diváků žila v oprávněném ale mylném přesvědčení, že se s tímto jménem již nikdy nesetká. Podobně se mýlili ti, kteří šestku, která měla smáznout propad pětky, chápali jako důstojné ukončení celé série (která vydělala více než miliardu dolarů), kde si Rocky naposled navlékl boxerské rukavice a zamával na rozloučenou.
Staronový příběh, staronová klišé
Nikdo tehdy nemohl tušit, že za pár let z Oaklandu do Hollywoodu dorazí talentovaný černošský scenárista a režisér Ryan Coogler s nápadem natočit spin-off Rockyho, který bude pokračovat v jeho příběhu, uvede do děje novou figuru a zaútočí na další generace diváků. No a právě to se stalo.
Spíše než znovuzrození je tohle definitivní tečka za Rockyho příběhem, na který navazuje nová generace ranařů, jíž Sly předává jako štafetu své téma i boxerské rukavice. Apolla Creeda skvělého Carla Weatherse tu vystřídal subtilnější Michael B. Jordan v roli jeho syna a všechno koučuje Ryan Coogler, jenž nabízí slušné řemeslo za přijatelných pětatřicet milionů dolarů.
Podařilo se mu zachovat atmosféru originálu, na jehož půdorysu vypráví (staro)nový příběh. Ten je sice jedno velké klišé, se spoustou citací a předpověditelným průběhem, což překvapivě tolik nevadí. Hodně se na tom podílí scénář o nadějném borci, který nechce žít ve stínu slavného jména, ale vybojovat si to svoje. Místy ho ale brzdí nadměrné plkání o životě a plonkový milostný motiv, zbytečně natahující stopáž.
Zápas proti Rockymu Creed ustál
Creed je čistý příběh, jednoduchý jako pravý hák, který prošel chatrným krytem, netváří se jako něco, co tady ještě nebylo. Titulní postavu Michaela B. Jordana (který o své diváky musí ještě zabojovat) tu často přehrává příjemně nostalgický Sylvester Stalone, vítězí tím, že netlačí na pilu a je bezbrannější než kdykoli předtím, neboť jen obtížně hledá motivaci, aby nehodil ručník do ringu a pustil se i do svého osudového boje. Je to podobné schéma, ale s jinou ústřední figurou, než jakou byl Rocky Balboa, když se poprvé dral k vítězství.
Creed má totiž jinou motivaci, cíl i sociální zázemí, byť se pohybuje ve známých kulisách Adrianiny restaurace či Mickeyho boxerského klubu. Jeho hlavní rival není démonický jako Drago ani charismatický jako Apollo, zato ho hraje britský profesionální boxer Tony Bellew. A všichni žijí ve světě, kde „nezáleží na tom, jak tvrdou ránu dáš, ale jak tvrdou ránu dokážeš ustát a pokračovat v boji“.
Creed to ustál a teď rozhodnou diváci, zdali bude bojovat dál. Má slušnou šanci, i když na zrod nového kultu a další bronzovou sochu na schodech k Muzeu umění ve Filadelfii to zatím nevypadá.