Tolkienův král se poprvé vrátil před šedesáti lety

Když usedlý profesor staroanglické literatury John Ronald Reuel Tolkien začal pro své děti psát fantastické příběhy, zřejmě netušil, že jeho román Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky (1937) a návazná trilogie Pán prstenů se později zařadí k nejslavnějším knihám dvacátého století. Poslední díl Návrat krále vyšel před šedesáti lety, 20. října 1955.

Knížku o hobitovi Bilbovi Pytlíkovi začal Tolkien (1892 až 1973) psát původně jako pohádku pro své děti někdy ve třicátých letech. Podle Tolkiena to bylo kolem roku 1935, jeho synové ale tvrdili, že jim příběh začal vyprávět před spaním dávno před tímto rokem.

George Allen & Unwin

Vážený oxfordský profesor s knižním vydáním dětské pohádky původně vůbec nepočítal. Hobit vyšel až díky rodinné přítelkyni Elaine Griffithsové, které texty ukázala v nakladatelství George Allen & Unwin, kde zrovna pracovala. Reakce byla nadšená a 21. září 1937 knížka vyšla (česky poprvé v roce 1979). Tolkienovi bylo tehdy již 45 let.

Příběhy o prstenu, který „vládne všem“, vyšly u stejného nakladatele v letech 1954 až 1955 (česky poprvé 1990 až 1992) a trilogii tvoří knihy Společenstvo Prstenu, Dvě věže a Návrat krále.

Tolkien chtěl dílo původně vydat jako jedinou knihu, ale vydavatel mohutný rukopis raději rozdělil do tří svazků. Poslední díl Návrat krále vyšel 20. října 1955. Pozoruhodné je, že kritika i sám nakladatel byli nejprve v rozpacích, očekávali totiž další dětský příběh.

9 minut
Richard Klíčník: Pán prstenů má i mystický rozměr
Zdroj: ČT24

V šedesátých letech se však změnil duch doby a z mytologické epopeje se stal bestseller. Na celém světě se prodaly desítky milionů výtisků a osudy hobitů, čarodějů, elfů, skřetů, draků a dalších postav z bájné Středozemě se staly kultovní záležitostí a námětem pro další umělecká díla včetně veleúspěšných filmů režiséra Petera Jacksona.

„Po prvním vydání knihy kritika ani čtenáři nevěděli, co si s tím počít. Ale od šedesátých let, kdy zejména éra hippies proslavila Tolkiena a moderní žánr fantasy, kterému dal základy, ta popularita v zásadě neutuchá. A filmy to ještě v mnohém podpořily,“ říká Richard Klíčník z nakladatelství Argo, které Tolkienovy knihy vydává v češtině.

Návrat krále, Titanic a Ben Hur

Filmy se do kin dostaly na začátku tisíciletí v letech 2001 až 2003. Celkově trvaly 9 hodin a 20 minut, speciální edice pak byla ještě o 158 minut delší. Filmová trilogie se stala komerčním i uměleckým úspěchem. Dohromady trojice snímků získala 17 Oscarů.

Samotný poslední díl proměnil všech 11 nominací a v počtu Oscarů se tak zařadil mezi tři nejúspěšnější filmy všech dob společně s Titanicem a Ben Hurem. O deset let později se Jackson k tématu vrátil, když do filmové podoby převedl Hobita. Navzdory rozpačité kritice filmy po celém světě obdržely miliardové tržby.

Tolkien filmaře nemiloval

Paradoxem zůstává, že sám Tolkien filmaře nemiloval a tvrdil, že jeho knížky nejsou zfilmovatelné. Ke změně názoru ho přinutila až finanční tíseň. V roce 1969 prodal filmová práva za 250 tisíc dolarů Saulu Zaentzovi, který později stál za některými filmy Miloše Formana. Zaentz se v 70. letech podílel na animované verzi Hobita, ale v 80. letech potkal Jacksona a okamžitě ho nechal ustanovit jako režiséra budoucího hraného filmu.

Knihy Pána prstenů zasáhly do všech tvůrčích sfér. V literatuře, ve filmu, ve výtvarném umění, v hudbě i v herním průmyslu existují tvůrci, které vyprávění o krutém prstenu trvale ovlivnilo. Fenomén Tolkienova světa však překračuje oblast umění. Důkazem je třeba nárůst zájmu o turistiku na Nový Zéland, kde se šestice filmů natáčela.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Od Draculy po lidové příšery. Pestrost hororu ukazuje nová kniha

Upíři, ďáblové, mrtvoly, krev, ale třeba i ekologie mohou být ústředními tématy hororových děl. Rozmanitost a významné autory tohoto literárního a filmového žánru rozebírá publicista Antonín Tesař v nové knize V domě je příšera. Strach je podle něj pro horor důležitý, ale ne nutně nezbytný. „Může reagovat na aktuální dění,“ poznamenává dramaturg Festivalu otrlého diváka Jiří Flígl.
před 7 hhodinami

Iniciativa chce v Kladně kulturní autonomii, primátor se ohradil vůči kampani

Iniciativa podporující kladenské Divadlo Lampion chce kulturní autonomii. Její zástupci vystoupili na zastupitelstvu. Reagují na nedávnou kauzu spojenou s představením MáMě a kritizovanou upoutávkou, kvůli níž vedení města na necelé dva dny pozastavilo přípravu představení. Primátor Milan Volf (Volba pro Kladno) se ohradil vůči kampani a odmítl tvrzení, že město nepodporuje kladenská divadla. Uvedl, že si váží umělecké tvorby a rozmanitosti, ale zároveň pro něj není umělecká svoboda synonymem pro neodpovědnost nebo zjevnou ignoraci pravidel.
před 13 hhodinami

Vltavská filharmonie i s okolními investicemi má stát 16,5 miliardy

Plánovaná stavba Vltavské filharmonie u stanice metra C Vltavská i se souvisejícími úpravami okolí vyjde Prahu podle aktuálních odhadů na 16,53 miliardy korun bez DPH. Vyplývá to z dokumentu, kterým městští radní schválili založení příslušných investičních akcí. Odsouhlasili také vznik nadačního fondu pro výběr příspěvků na samotnou stavbu filharmonie, která má vyjít na 11,65 miliardy korun. Její budování by podle harmonogramu mělo začít v roce 2027 a skončit o pět let později.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Cenu divadelní kritiky získala inscenace Wernisch

Inscenací roku 2024 je podle Cen divadelní kritiky představení Wernisch v režii Jana Nebeského. Uvedlo ho Národní divadlo ve spolupráci s divadelním spolkem JEDL na Nové scéně. Nejlepší ženský herecký výkon předvedla Denisa Barešová v Paní Bovaryové, v mužské kategorii cenu převzal Mark Kristián Hochman za představení Vojcek_jednorozměrný člověk. Divadlem roku se stalo ostravské Divadlo Petra Bezruče.
16. 3. 2025

Uměleckou svobodu divadla v Kladně podpořil happening

Shromáždění na kladenském náměstí Starosty Pavla podpořilo uměleckou svobodu Divadla Lampion. Akce souvisela s kauzou spojenou s inscenací MáMě a kritizovanou upoutávkou, kvůli níž na necelé dva dny vedení města pozastavilo přípravu představení. Po skončení happeningu se asi dvacet účastníků přesunulo k historické radnici a někteří se na ni podle policie snažili vylézt. Organizátoři to popírají.
15. 3. 2025Aktualizováno15. 3. 2025

Herečka Jana Plodková zažije se skupinou studentů stav beztíže

Herečka Jana Plodková se chystá na výcvik v rámci projektu Česká cesta do vesmíru. Společně s dvacítkou vybraných studentů si vyzkouší parabolický let, kde bude vystavena stavu beztíže. S rolí kapitánky, která se připravuje na vesmírnou misi, má už zkušenosti ze satirického seriálu Kosmo.
15. 3. 2025

Cena literární kritiky Magnesii Liteře nekonkuruje, doplňuje ji, míní šéfka spolku

Česká knižní scéna má novou odbornou anketu. Tento týden se konal první ročník předávání Ceny literární kritiky, která se tak zařadila vedle tradičních ocenění Magnesia Litera. O jejich rivalitě v Událostech, komentářích diskutovali předsedové spolků a publicisté Blanka Činátlová a Pavel Mandys. Podle nich je prestižní Magnesia Litera nenahraditelná a Cena literární kritiky ji tak pouze doplňuje. Rozdíl vidí i v tom, že novinka cílí na menší okruh čtenářů.
15. 3. 2025

Vztahem komunistického režimu a kuchyně se zabývají dvě nové knihy

Vlivu komunistického režimu na české kuchyně se věnují dvě nové knihy. Historik Martin Franc popsal stravování od druhé světové války do konce šedesátých let. Tehdejší režim měl podle něho vždycky vůli prosadit co nejvíc masa. Problém ale byl, že ho nedokázal zabezpečit tolik, aby uspokojil stále rostoucí poptávku. Bohemistka Lenka Pořízková se zase zabývala kuchařskými příručkami. V padesátých letech podle ní nesloužily pouze k propagaci potravin, ale často i průmyslových výrobků jako mixérů nebo kuchyňských robotů.
15. 3. 2025
Načítání...