Recenze: Banksy - Exit Through the Gift Shop

V duchu motta „Péče o Vaše filmové zdraví“ přichází do českých kin dokument známého street artisty a mystifikátora Banksyho, který v něm odhaluje kult pouličního umění. Na odhalenou tvář jednoho z nejplodnějších umělců současnosti (podle mnohých geniálního) se zbytečně netěšte. I když je jedním z hlavních hrdinů, svou identitu pečlivě skrývá. Na co se ale těšit můžete, je šťavnatý a vtipnými scénami nabitý dokument, jehož hlavním cílem bylo podle Banksyho upozornit na plytkost (některého) současného umění, na parazity, kteří se v něm pohybují a napadají ho jako červi jablko. Banksyho filmové ovoce každopádně stojí za to ochutnat.

Banksy je pseudonym anglického streetartového umělce pocházejícího z bristolské undergroundové scény, jehož skutečná identita je neznámá. Mluví se i o tom, že se pod tímto pseudonymem skrývá možná skupina lidí. Banksyho díla jsou často satirická a nesou politické či kulturní poselství. Hraje si s ikonickými prvky světa umění, politiky a konzumu.

Klasickým Banksyho motivem jsou například vojáci Britské gardy močící u zdi nebo líbající se policisti. Jeho street art, který kombinuje graffiti s využitím šablonové techniky, se objevil v Londýně i v jiných městech po světě. Banksy také vytvořil v roce 2010 uvítací skeč v seriálu Simpsonovi v díle MoneyBART, který zobrazuje pracující Asiaty vytvářející samotný seriál v žalostných podmínkách. Na konci roku 2010 se rozhodl finančně vypomoci stíhaným umělcům z ruské skupiny.

Efekt Banksyho děl ještě zesiluje jejich konkrétní umístění. Tři roky po hurikánu Catrina, který zpustošil New Orleans, se Banksy do tohoto města vydal a vytvořil zde graffiti s oběšeným příslušníkem Ku Klux Klanu. Asi nejznámějším jeho dílem je práce z území Palestiny, kde se jeho objektem stala zeď oddělující arabský a židovský stát. Na šedou táhlou zeď „vymaloval“ průhled na luxusní barevnou pláž.

První katastrofický film o street artu

Neméně provokativní je i jeho nový dokument Exit Through the Gift Shop, jenž jeho autor, režisér a scenárista Banksy nazývá „prvním katastrofickým filmem o steet artu“. Název odkazuje opět k jednomu z Banksyho děl, kdy na idylický obraz krajinky přimaloval upozornění na východ vedoucí skrze obchod se suvenýry. Hlavní postavou dokumentu ale není sám Banksy, nýbrž bizarní osoba Thierryho Guetty, samozvaného filmaře, jenž se (původně) rozhodl natočit film o street artu. Později se ale pod pseudonymem Mr. Brainwash (MBW) začne sám věnovat tomuto druhu umění a dosáhne nebývalého, až nepochopitelného úspěchu. Aukčním rekordem Brainwashova díla je velkoformátový obraz Alberta Einsteina před graffiti pozadím, jenž byl vydražen za 120 000 dolarů. Po uvedení filmu se objevily spekulace, zdali celá osoba Thierryho Guetty není další Banksyho umně vytvořenou mystifikací a slavný MBW není pouze „horší Banksyho já“.

David Edelstein, New York Magazine

„Rhys Ifans prezentuje jako vypravěč hlasem vysušené ropuchy rozvernou ódu na tvůrčí revoltu, která je však zároveň elegií na plytkost současného umění.“

I díky těmto pochybnostem, které vzbuzuje, je dokument promyšlenou hrou s divákem. Z trailerů k Banksyho filmu se mnoho nedozvíte. Obyčejně do nich bývají nakumulovány ty nejlepší scény, tady si olíznete opravdu jen špičku nože (vlastně v hlavním traileru není ani za mák naznačeno, o co v podstatě půjde). Dokument sám o sobě ale nabízí pěknou porci zábavy a v záplavě „najednobrdových“ filmů, které v českých kinech přehazujeme lopatou, jde o příjemné osvěžení. Tento zábavný a vzrušující dokument není jen sondou do subkultury pouličního umění, ale i ironickým pohledem na sebevzhlíživost některých umělců a snobské pozlátko, ve které ho tito parazité proměňují, a vyprazdňují tak jeho prvotní význam.

Profily tvůrců:

Banksy (režie a scénář) je jedním z nejplodnějších umělců současnosti, jehož práce zdobí ulice po celém světě. Úzkostlivě tají svou pravou identitu, takže ohledně jeho osoby se setkáváme pouze s náznaky a spekulacemi. Narodil se pravděpodobně v roce 1974 jako syn pracovníka kopírky a vyrůstal na bristolském předměstí Yate. Jedním z mýtů provázejících Banksyho je fáma, že ani jeho vlastní rodiče neví, jak slavným umělcem se stal, a myslí si, že je malířem pokojů. Banksy neodhalil svou tvář ani přes nominaci na Oscara za nejlepší dokument roku.

Thierry Guetta alias Mr. Brainwash je hlavní hvězdou filmu a divákovým průvodcem tímto dokumentem. Amatérský filmař se postupně začal věnovat pouličnímu umění a stal se jednou z hvězd celé scény. Stejně jako Banksy variuje ikonické obrazy současného světa a staví je do ironických souvislostí. Při tvorbě svých obrazů funguje na podobné bázi jako velcí renesanční mistři – jeho díla vytváří spolupracovníci v dílně a on výsledné produkty jen signuje a prezentuje. Je na něm ale patrný i vliv Sheparda Faireyho.

Invader (nar. 1969) je francouzský streetartový umělec, který se inspiroval grafikou a poetikou dřevních počítačových her, především pak hrou Space Invader. Své obrazy tvoří jako mozaiky složené z menších čtvercových dílů, (které reagují na primitivní grafiku těchto her a představují tedy jednotlivé pixely), které lepí na různá místa po celém světě a následně vydává „manuály invaze“ – soupisy míst, kde lze jeho mozaiky najít.

Shepard Fairey (nar. 1970) je americký umělec, grafik a ilustrátor, který se do světa street artu dostal ze skateboardové scény. Jeho prvním velkým úspěchem byla série samolepek Andre the Giant Has a Posse, na kterých se objevila stylizovaná tvář slavného amerického wrestlera a úderné heslo „Obey“ (podřiď se). Ještě větším Faireyho průlomem však byl jeho slavný plakát Baracka Obamy s názvem Hope, který se stal ikonickým obrazem prezidentských voleb v roce 2008. Tento barevný plakát vytvořil za jediný den, přesto se stal symbolem celých prezidentských voleb a dle některých kritiků jeho síla sdělení i popularita překonaly i stylizovaný portrétní plakát Che Guevary irského tvůrce Jima Fitzpatricka.

Banksy / Kissing Policemen
Zdroj: ČT24/Oficiální stránky Banksyho