Dejvické divadlo - 20 let

Praha - Dejvické divadlo oslavuje dvě desítky let své existence. Scéna, která začínala jako útočiště čerstvě vystudovaných herců z DAMU, patří v současnosti k nejvýraznějším souborům v tuzemsku. Svá díla zde inscenovali klíčové postavy porevolučního divadla: Jan Antonín Pitínský, Miroslav Krobot nebo Petr Zelenka.

Dvacet let existence Dejvického divadla v Praze přiblíží od 8. do 28. listopadu výstava v Písecké bráně. Minulost připomenou fotografie Hynka Glose, Aleny Hrbkové, Michaela Tomeše a Milana Chrdleho včetně plakátů k inscenacím od výtvarnice Tanii Stránské. Zájemci si budou moci zakoupit knihu Fotoalbum - Dejvické divadlo 20 let.

První představení se na této scéně odehrálo 14. října 1992; byla to školní inscenace hry Matěje Kopeckého Johanes doktor Faust v podání souboru, který sem přišel během studia alternativního a loutkového divadla DAMU pod vedením Jana Borny. Ten se stal v roce 1993 uměleckým šéfem a scéna se profesionalizovala.

Původní herecký soubor tu působil čtyři sezony; vrcholem byla Pitínského Sestra Úzkost, která v roce 1995 získala Radokovu cenu a Dejvické divadlo bylo poprvé vyhlášeno Divadlem roku. V září 1996 herci přešli do Divadla v Dlouhé. Jejich místo zaujal nový soubor v čele s režisérem Miroslavem Krobotem. Někdejší jeho žáky z DAMU doplnila skupina třicátníků, mezi nimi Ivan Trojan, Lukáš Hlavica, David Novotný, Martin Myšička a Igor Chmela.

Později nastoupili do angažmá v Dejvicích mladší herci, například Lenka Krobotová, Tatiana Vilhelmová, Simona Babčáková, Jaroslav Plesl, Pavel Šimčík, Martha Issová a Václav Neužil. Řada dalších tu hostovala, vedle jiných Lilian Malkina, Alois Švehlík, Radek Holub, Jitka Smutná, Jiří Macháček, Nina Divíšková, Jiří Bartoška, Jiří Ornest a Linda Rybová.

Naprostá špička a módnost

„Nyní přichází etapa velmi autorská, kdy se inscenují filmy nebo vlastní dramatizace prózy. Je to v současné době kompaktní a kreativní soubor, ohromně se jim daří. Co se týká herectví, kreativity, tvůrčího přínosu, tak je to naprostá špička, dokonce nejen v Česku, ale i v Evropě,“ říká o Dejvickém divadle kritik Vladimír Hulec.

"Je to malé divadlo s náročným repertoárem pro náročného diváka. Pochopitelně módnost toho, že se o tom mluví, může hrát určitou úlohu, ale pakliže módnost nebo snobismus přivedou diváka k dobrému titulu, tak tím lépe," domnívá se kritik Jan Kerbr.

V roce 1998 byl Trojan nominován za roli Hejtmana v Revizorovi na Cenu Thálie a o dva roky později ji získal za Oblomova v Krobotově režii. Divadlem roku se tato scéna stala i v letech 2002, 2006 a 2011, kdy Radokova nadace vyhlásila nejlepší inscenací Muže bez minulosti a David Novotný byl oceněn za herecký výkon.

Dabing bude všudypřítomný

Nejbližší novinkou letošní sezony bude 1. prosince první uvedení hry Petra Zelenky Dabing Streetv autorově režii. „Ve dvou věcech jsou Češi skutečně dobří: v pití alkoholu a dabingu,“ říká autor. Po Příbězích obyčejného šílenství, které se tu hrály deset let, a Tereminovi, který je v repertoáru osmým rokem, je Dabing Street v pořadí třetí Zelenkovou hrou napsanou pro Dejvice.

Dejvické divadlo / Příběhy obyčejného šílenství
Zdroj: ČT24

Vypráví o lidech, jimž se nepodařilo udržet slibně prosperující dabingové studio. V Zelenkově režii budou účinkovat Martin Myšička, Hynek Čermák, Václav Neužil, Klára Melíšková, Jana Holcová a Lada Jelínková. „Příběh člověka, který se kvůli alkoholu dostane až na úplné dno, bude v Myšičkově podání milý,“ slíbil autor. Dabing na jevišti má být všudypřítomný. Dabováni prý budou i lidé, kteří kvůli opilosti nemohou mluvit a hovoří za ně jiní.

Vydáno pod