Špína, tma a chodby. Metro Utopie na plátně

Praha – Inspiraci nehledá v galerii, ale v syrovém prostřední města. Od devíti let podnikal Pavel Šebek dobrodružné expedice do neznámých a nevšedních koutů Prahy. Průzkumy si posléze zaznamenával do map. Dnes je výtvarným umělcem dokončující velkolepý cyklus Metro Utopie, který čeká stylová výstava – a to přímo ve vagónech metra.

Grafitti je pro někoho symbolem hulvátství a neúcty k majetku. Pro druhého zase věc, která zažehne jeho tvůrčí jiskru a dá mu podnět na cestě seberealizace. A právě do této kategorie patří třiadvacetiletý Pavel Šebek. „Grafáče jsem začal dělat ve třinácti, což mimochodem taky znamenalo poznávat město v naprosto odlišný rovině než dřív, a to v noci, a chápat místa úplně jinak,“ vysvětluje na svých webových stránkách.

Jako bývalý sprejer si tedy téma pro výtvarný cyklus o metru nevybral náhodou. Metro pro sprejerskou komunitu symbolizuje adrenalin, nebezpečí a odvahu, ale také možnost tvůrčího vyžití. Šebkův život navíc symbol cesty provází, vždyť i jeho motto zní: „Jdu svou cestou,“ a má vášeň pro veškerý pohyb.

Metro Utopie 2009–2012
Zdroj: ČT24/Pavel Šebek

Tři roky od svých cest po hlavním městě zmapoval Šebek všechna zajímavá místa, která vyprávěla příběh, nebo ho za ně vyprávěl on sám. Na oficiálních mapách nebyly zaznamenány detaily, o než tehdejšímu malému průzkumníkovi šlo nejvíc.

O několik let později se ke svým mapkám vrací. Od roku 2009 totiž pracuje na výtvarném projektu mapující pražské metro (v několika případech studenta VŠUP inspirovala i berlínská podzemka). Na klasické plátno maluje akrylovými barvami a výsledkem toho je téměř inženýrské schéma linek na plošném půdorysu města. Někdy je autor barevně zvýrazní, jindy je zase dokreslí fixou. Je známý také díky své technice „stékající kapky“, kdy nechává akrylovou barvu hledat vlastní cestičku, takže definitivní podobu pavouka vlastně vytváří ona sama a ne lidská ruka. „Na tekoucí kapku barvy nemá samozřejmě patent nikdo, je to pořád jen technika. Ale tady má opodstatnění, protože jde o ztělesnění špíny ulice,“ říká Šebek.

Vrstvení tras dokonce ve většině případů odpovídá realitě. Umělec v metru také spatřuje osobitý podzemní svět, v němž se toho na první pohled příliš moc neděje. To ale neznamená, že šedivým rozvětveným chodbám chybí kouzlo.

Na cyklus obrazů navazují mimo jiné plátna z projektu Špína ulic. Výtvarnou techniku zde tvoří letité nánosy nečistot smývaných ze zdí. Mladý výtvarník má za sebou zkušenost s prací na výlepové akci Umění 89-11, navíc také patří do nejmladší generace autorů semknutých kolem pražské Trafačky.

Pavel Šebek
Zdroj: ČT24/Pavel Šebek

Výstava Metro Utopie 2009 - 2012 se nevtěsná mezi klasické stěny galerie – její autor zvolil originálnější způsob prezentace. Svá díla hodlá nalepit přímo na plexiskla kryjící papírovou reklamu ve vagónech metra. Tím, že jde o nelegální činnost, se Šebek moc netrápí. Chce akorát prostor využít smysluplnějším způsobem, objasnil.