Ústavní soud zrušil povinnost prodejce letenek Kiwi předávat podrobné údaje o cestujících dopravci

Události: Kiwi nemusí předávat veškeré údaje o cestujících dopravci (zdroj: ČT24)

Ústavní soud zrušil předběžné opatření, které ukládalo prodejci letenek Kiwi, aby leteckému dopravci Ryanair předával některé údaje o cestujících a aby jinak informoval o podmínkách odbavení před lety Ryanairu. Podle Ústavního soudu zasáhlo předběžné opatření do svobody projevu, práva na podnikání a práva na soudní ochranu.

O vydání předběžného opatření požádal Ryanair v souvislosti s tím, že Kiwi na svém webu a v mobilní aplikaci umožňuje rezervovat a zakoupit si letenky na jeho spoje. Dopravce tvrdí, že mu Kiwi nepředává všechny údaje, které potřebuje, aby byl schopen při operativním řešení problémů kontaktovat cestující a plnit své finanční závazky.

Krajský soud v Brně na počátku roku předběžné opatření vydal, Kiwi tedy nařídil, aby upustila od dosavadního způsobu informování o podmínkách odbavení před lety Ryanairu. Dalším výrokem soud uložil povinnost opravit „věcně nesprávné informace“ i zpětně. Firma Kiwi také musela předávat letecké společnosti více údajů o klientech – e-mail, bydliště a informace o platebních kartách.

Podle Ústavního soudu ale krajský soud – a následně i vrchní soud, který předběžné opatření potvrdil – zasáhl do několika práv Kiwi. Je mezi nimi i svoboda projevu, která se podle Ústavního soudu v určité míře týká i komerčních sdělení. Při vydávání předběžného opatření je proto nutné důkladně hodnotit pravdivost či nepravdivost.

„Rozhodnutí obecných soudů jsou založena na dezinterpretaci posuzovaných sdělení, nebyla hodnocena ve svém kontextu,“ řekla při vyhlášení nálezu soudkyně zpravodajka Kateřina Šimáčková. Pokud jde o údaje o cestujících, obecné soudy podle ní „dostatečně nevysvětlily, proč je nezbytné, aby jeden soutěžitel druhému informace o klientele předával“.

Právní zástupce Ryanairu rozhodnutí Ústavního soudu nekomentoval, protože nebyl zproštěn mlčenlivosti. Právník Kiwi David Liškutin rozhodnutí přivítal, požadavky Ryanairu označil za excesivní, jde prý o jednu z forem konkurenčního boje.

Vztahy mezi Ryanairem a Kiwi se v srpnu dále vyhrotily. Dopravce varoval, že by mohl přestat uznávat palubní vstupenky vydané na webu Kiwi.com. Nina Černá za společnost Kiwi však ujistila, že cestující by se i tak měli do letadel dostat. Prodejce jim však doporučil vytisknout si palubní lístek v barvách Ryanairu.

Podle Černé Ryanairu vadí, že Kiwi často prodává letenky levněji než on sám, a opatření letecké společnosti označila za amorální a malichernou praktiku.