Sběratelské kartičky se vracejí do módy. Díky pandemii raketově roste jejich popularita i cena

Zájem o obchodování se sběratelskými kartičkami dosáhl díky pandemii astronomických výšin. Obrázky oblíbených hokejistů, které dříve lidé kupovali za pár korun třeba se žvýkačkami, mohou mít dnes až tisíckrát větší hodnotu. Podle zprávy amerického aukčního webu eBay byl rok 2020 rekordním obdobím pro svět sběratelů – kvůli absenci živého sportu a veřejného života se lidé obrátili alespoň ke sbírání svých oblíbených hráčů, nebo třeba i pokémonů, v karetní podobě. Roční nárůst obchodu s kartičkami v Americe přesáhl podle statistik on-line tržiště 142 procent.

V roce 2020 se podle zprávy platformy eBay o „stavu karetního obchodování“ prodalo v USA o více než čtyři miliony více sportovních kartiček a sběratelských kusů z karetních her než v předchozím roce. Zájem vzrostl v Americe natolik, že už se dokonce mluví o výhodné investiční strategii.

Ze sportů se v USA nejvyšší oblibě těšila basketbalová liga NBA a její hvězdy. Meziročně zájem o basketbalové kartičky vzrostl dle serveru eBay o 373 procent, čemuž napomohly některé okolnosti roku 2020. Tragická smrt basketbalové legendy Kobeho Bryanta v lednu 2020 zahájila trend obrovského růstu, který se od té doby nezastavil.

Během pandemie, která si vynutila pozastavení zápasů NBA, se začaly kartičky známých hráčů prodávat za stovky tisíc dolarů. To kulminovalo v březnu letošního roku, kdy Bryantovu nováčkovskou kartu, která je podle agentury Reuters považována za „jednu z nejvzácnějších v historii“, koupil anonymní kupec za 1,8 milionu dolarů (přibližně 38 milionů korun). Nedlouho poté se podepsaná karta mladého slovinského fenoménu Luky Dončiče z klubu Dallas Mavericks prodala za dosud nejvyšší cenu 4,6 milionu dolarů (zhruba 99 milionů korun). Ceny předmětů s velikány i mladými superhvězdami dramaticky vzrůstají a zdá se, že se ustanovila jakási nová norma.

I když basketbal jednoznačně vedl, ani ostatní sporty nezaostávaly. V lednu letošního roku proběhla dosud největší dražba sportovní kartičky v dějinách. Vzácná karta basebalové legendy Mickeyho Mantla z New York Yankees se prodala za kolosálních 5,2 milionu dolarů (přibližně 112 milionů korun). Ze slavné kolekce z roku 1952 je známa existence pouze devíti takových kusů. Kartička je pro svou vzácnost a dokonalost často nazývána „Monou Lisou sportovních kartiček“.

Americkému fotbalu a hokeji se také podařily největší aukce v jejich dějinách – nováčkovská karta hvězdného quarterbacka Toma Bradyho se prodala za 2,25 milionu dolarů (okolo 48 milionů korun), zatímco za obdobnou kartu pravděpodobně nejlepšího hokejisty všech dob, Waynea Gretzkyho, byl kupec ochoten dát 1,29 milionu dolarů (zhruba 27 milionů korun).

Podepsaná kartička mladé basketbalové hvězdy Luky Dončiče, která se prodala za 4,6 milionu dolarů
Zdroj: TMZ.com

„Kup je všechny!“

Ačkoli by se mohlo zdát, že se celý sportovní svět vrhl na kartičky hráčů, nejsou sportovci tím nejpopulárnějším sběratelským artiklem. Popularita karetní hry Pokémon, založená na oblíbeném japonském televizním pořadu a videohrách, vzrostla během pandemie na absolutně nevídanou úroveň. Server eBay ve své roční zprávě uvádí, že prodeje už tak dlouhodobě velmi populární hry narostly za jeden rok o ohromujících 574 procent.

Karetní hra šla do prodeje už v roce 1996 a po světě má miliony fanoušků. Prodalo se již přes třicet miliard karet a hra byla přeložena do třinácti jazyků. Přestože společnost Pokémon, která letos oslavila pětadvacáté výročí slavné franšízy, vydá ročně zhruba čtyři nové série kartiček, je jich kvůli obrovskému zájmu globální nedostatek. O to víc se samostatné karty prodávají na internetu, a tak se každých několik měsíců nevyhnutelně objevují zprávy o tom, jak se nějaký vzácný pokémon prodal za obrovskou částku.

Populární příšerky někdy zájemci kupují i za statisíce dolarů. Nejvzácnější kartička draka Charizarda, která má pouhých 54 kopií po celém světě, se nedávno prodala za rekordních 360 tisíc dolarů (zhruba osm milionů korun), přičemž v roce 2019 by se identická karta prodala za pouhých 16 tisíc dolarů (přibližně 342 tisíc korun). Na podobných srovnáních lze jasně zpozorovat roční posun trhu.

Nekupují se však pouze samotné karty. Zájem je i o krabice, takzvané „booster boxy“, které obsahují někdy až 360 karet. Taková nepoškozená a neotevřená krabice z roku 1999 se letos prodala za 408 tisíc dolarů (okolo devíti milionů korun).

Na sociálních sítích se tak vytvořila poměrně rozsáhlá komunita nadšenců, kteří pravidelně před svými sledujícími na TikToku nebo YouTube rozbalují nové balíčky karet. Doufají, že některý z balíčků bude obsahovat superhvězdu, mladého talentovaného hráče nebo vzácnou postavu, jejíž hodnota bude v budoucích letech jenom narůstat.

Kvůli tomu, že na vzácných kartách visí mnoho očí, se kupci často stávají obětí podvodu. V říjnu 2020 zakoupila skupina YouTuberů krabici s kartami za 375 tisíc dolarů (zhruba osm milionů korun), aby po otevření zjistila, že její obsah byl zfalšován.

Popularitu hře nezvyšují jenom streameři a YouTubeři, kteří otevíraní krabic natáčí, ale třeba i celebrity. Jednu z kartiček už zmiňovaného pokémona Charizarda tak vydražil americký rapper Logic, jeden z nejoblíbenějších interpretů tohoto žánru, který se netají tím, že je velkým fanouškem série. Kvůli neustálé mediální viditelnosti se hra stala ještě oblíbenější, než už byla, zejména mezi mladšími sběrateli.

Koníček, nebo byznys?

Obrovský nárůst cen upoutal pozornost profesionálních investorů, kteří hledají lukrativní alternativy v nestabilním trhu, znejistěném pandemií. Obchod s kartičkami, zejména sportovními, se stal tak velkým fenoménem, že do něj začali investovat dokonce i velcí hráči z Wall Street.

Například newyorský magnát Steve Cohen, zakladatel miliardářského hedgeového fondu a majitel basebalového týmu New York Mets, oznámil, že kupuje karetní společnost Collectors Universe za částku ve výši 853 milionů dolarů (přibližně 18 miliard korun).

Vznikají i úplně nové firmy, které hledají způsob, jak „kartičkového boomu“ využít. Vůbec poprvé se vytvářejí samostatné fondy pro obchodování. Lidé skrze ně mohou investovat do vzácných karet s legendárními hráči nebo postavami, které by pro ně jinak byly příliš nákladné. Nový typ byznysu funguje prakticky stejně jako trh s akciemi, ale místo do firem jako Apple nebo Amazon mají lidé možnost investovat do kartiček s Patrickem Mahomsem nebo LeBronem Jamesem.

Aukční web eBay kvůli nevídanému zájmu dokonce oznámil, že zavádí novou funkci, díky níž bude prodej sběratelských kartiček snazší. Od poloviny letošního roku budou prodejci moci skenovat své karty pomocí kamery v mobilní aplikaci, což jim ušetří spoustu času. Aplikace bude ze začátku podporovat karty z další oblíbené hry Magic: The Gathering a postupem času se zavede kompatibilita i s Pokémony a sportovními kartami. Server tudíž předpokládá, že zájem o kartičky nezačne jen tak klesat.

Češi a Slováci nezaostávají

Úspěch sběratelských karet nezaznamenávají jen v zámoří, ale všude na světě, včetně střední Evropy. Kartičky v Česku i na Slovensku mají dlouholetou tradici, zejména v oblasti sportu – konkrétně hokeje. Zatímco teď jsou karty už spíše samostatným produktem, dříve byly součástí balení různých jiných výrobků, jako například žvýkaček. Ty bývaly v Československu už po sametové revoluci oblíbenou komoditou.

V tuzemsku i na Slovensku tradice sbírání kartiček pokračuje dodnes. Pandemie koronaviru ji, stejně jako v zahraničí, značně posílila. Největší český e-shop specializovaný na hokejové kartičky HOKEJ-KARTY.CZ, který si dokonce v roce 2018 úspěšně otevřel kamennou prodejnu, zažívá nejvýdělečnější období za deset let své existence.

„Dařilo se nám dobře i před pandemií, ale teď máme opravdu velmi úspěšné období,“ říká o zvýšeném zájmu majitel obchodu Pavel Bartko. „Bylo to velmi podobné jako za mořem. Někdy procentuální nárůst cen karet šel i výrazně výše než v Americe,“ dodává. 

Nadstandardní poptávka přináší ale i některé nepříjemnosti, a to zejména nedostatek zboží. Obchod totiž všechny produkty dostává v přiděleném množství. „Pokud toho potřebujeme více, nakupujeme již za výrazně vyšší ceny než u samotného výrobce,“ vysvětluje majitel.

Stejně jako karty ze série Pokémon, i ty hokejové se prodávají kromě samostatných kusů v krabicích. Oba způsoby se mohou pro kupujícího velmi prodražit, ale mnozí čeští a slovenští sběratelé jsou ochotni za své hobby utratit tisíce, ne-li desetitisíce korun.

„U nás se takto karty prodávají denně. Máme prodaných již několik karet v rozmezí dvacet až třicet tisíc korun za kus,“ říká Bartko. Podle něj se dokonce celkem běžně prodávají i boxy za deset tisíc a více.

Velké popularitě se v obou částech bývalé federace těší také pokémoni. Na sociálních sítích, zejména Facebooku, existuje několik skupin, kde se karty denně přeprodávají. Většina obchodování probíhá buď právě zde, nebo ve specializovaných obchodech. V Evropě je nejpoužívanějším serverem Cardmarket.com, kde jsou k dispozici kartičky ze všech největších her. Mnoho sběratelů také nakupuje ze zahraničí, přes eBay a podobná on-line tržiště.

Firma Pokémon vydává novou sadu kartiček přibližně jednou za čtvrt roku
Zdroj: Polygon.com

I když je česko-slovenská komunita celkem rozsáhlá, výše nákupů se nemohou rovnat těm v zámoří. Přesto mnoho sběratelů vnímá kartičky jako dlouhodobou investici, která se jim může do budoucna vyplatit.

„Nejsem velkým fanouškem Pokémona. Spíše jsem investor, co si hledal hobby, které by bylo zároveň forma dlouhodobé investice,“ říká sběratel Roman Pavelka z Bratislavy. „Pokémon je celosvětová mánie a na rozdíl od sportovních karet je o ně zájem všude. Cena kartiček je stabilní, konstantě roste a jde o vcelku bezpečnou investici,“ doplňuje.

„Můj osobní rekord je nákup jedné karty za 600 eur, jde o pět let starou japonskou promo kartu. Už teď můžu mluvit o potenciálním nárůstu hodnoty o sto eur,“ tvrdí dlouholetý sběratel Lukáš Neuheisl. „Kdybych stejnou kartu kupoval o půl roku dříve, stála by mě zhruba polovinu, o rok dříve by mě stála zhruba čtvrtinu.“

Rapidní růst cen se podle sběratelů po pandemii zpomalí, ale trh dle nich jistě ještě poroste, jelikož se během epidemie objevilo hodně nových sběratelů. Mnoho lidí si přes obtížnou situaci našlo alespoň nový koníček. Jeho popularita, stejně jako náklady na něj, však nadále stoupají.