Airbagy Takata zabily už šest lidí. Můžou být i v Česku

Praha - Vadné airbagy od firmy Takata mohou být i ve vozech, které jezdí po českých silnicích. Servisy proto pozvou na kontrolu přibližně devět tisíc aut značek Toyota, Honda a Nissan. Celkem by se svolávací akce mohla týkat až 9000 vozů, píše server iDnes.cz. Nebezpečné airbagy v zahraničí zabily už šest lidí a způsobily stovky zranění. Mluvčí firmy Takata pro ČT původně uvedla, že Česka se problém netýká.

Skandál s vadnými airbagy naplno vypukl v USA. U některých aut totiž po nárazu airbag nechránil cestující ve voze, ale naopak zabíjel. Při nárazu totiž kromě vzduchového polštáře zasáhla řidiče železná střepina ze zařízení samotného airbagu. Závada má už na svědomí životy šesti řidičů a způsobila stovky zranění. V USA musí kvůli tomu do servisu přes 35 milionů aut, nejvíce v historii automobilového průmyslu.

„Na českém trhu jde přibližně o 6000 vozidel, která budou svolávána do autorizovaných servisů na kontrolu,“ řekla mluvčí Toyoty Kateřina Blínová serveru iDnes.cz.

  • Pozvánku mohou očekávat majitelé vozů Yaris, Camry, Avensis, Verso, Corolla a RAV4 vyrobených v roce 2003 až 2007.
  • Do servisu budou muset zajet i majitelé vozů Honda. Importér vozidel se obrátil na ministerstvo dopravy, aby mu zjistil z centrálního registru vozidel majitele modelů Accord, Civic, CRV a Jazz vyrobených v letech 2002 až 2009, problém se týká 949 vozidel.
  • Očekávat pozvánku na prohlídku by měli i někteří majitelé aut značky Nissan, u které se to týká 2074 aut, jejichž majitelé budou v průběhu června kontaktováni.
Takata
Zdroj: ČT24/Profimedia

Takata podle svého vyjádření nemá informace o žádných problémech se svými airbagy v Česku. Potíže se podle ní týkají aut v zemích, kde je vysoká vlhkost. 

Jedna z šesti údajných obětí vadných airbagů měla zemřít po nehodě v rychlosti 50 km/h. Řidiče kromě nafukovacího polštáře zasáhl i ocelový šrapnel, který jej pořezal. Vystřelení airbagů obstarávají plyny uskladněné ve speciální nádobě. Působením vlhkosti a výkyvů teplot ale dochází k únavě materiálu, ampulka s plynem se při vystřelení airbagů roztrhne a útržky kovů se mění ve smrtící střepiny.

Americké úřady mají navíc podezření, že společnost Takata o problémech věděla už v roce 2004. „Vyšetřovatelé zjišťují, do jaké míry o tom firma věděla a jak dlouho se to snažila zamlžit. Předmětem vyšetřování ale bude i to, do jaké míry za to mohly automobilky a do jaké míry se mají podílet na konečné faktuře, která bude v přepočtu minimálně 50 miliard korun,“ říká zpravodaj ČT v USA Martin Řezníček. Masivní svolávací akce ke kontrole vozidel však přišla až ve chvíli, kdy začali umírat lidé.