Mýto: Kapsch drží díky svým palubním jednotkám stát v šachu

Krabičky (palubní jednotky) - nákladní automobily a autobusy je potřebují, aby mohly projet mýtnými branami. Díky nim vybere stát prostřednictvím firmy Kapsch, která je dodává, ročně téměř devět miliard korun. Jenže právě tyto krabičky se staly kamenem úrazu pro to, aby stát mohl vybrat za mýto více peněz. Dají se totiž prý pořídit až o polovinu levněji. Jenže přechod na jiného dodavatele by znamenal, že nové jednotky by musely být nejprve otestovány, aby se zjistilo, zda se současnými mýtnými branami bezchybně komunikují. A na to už není čas, upozornil David Halík v pořadu Reportéři ČT.

12 minut
Mýto v jednosměrce
Zdroj: ČT24

Příští rok skončí desetiletý kontrakt s firmou Kapsch a není jasné, co bude dál. Ministerstvo dopravy nevypsalo včas výběrové řízení na nového provozovatele mýtného systému a nemá otestované krabičky jiných dodavatelů. A tak nezbývá než prodloužit současnou smlouvu s rakouskou firmou Kapsch.

Krabičky jsou malá zařízení na palubní desku ve vozidle a slouží ke komunikaci se zařízením mýtné stanice. Zaznamenávají prostřednicvím mýtných bran ujeté vzdálenosti a tím i placení mýtného. Některé, tzv. kontrolní brány, jsou navíc vybaveny kamerovým systémem s infrablesky, laserovými snímači a skenery. „Kamery jsou tam, aby nás sledovaly. Pokud budu chtít ošidit, nastavím si tam dvě nápravy, ale kamera vidí, že nemám dvě nápravy, ale třeba čtyři nápravy,“ vysvětluje jeden z řidičů kamionů Josef Burnold. Mýtná brána totiž umí rozpoznat registrační značku, vypočítat hmotnost vozidla a tyto údaje porovnat s údaji uloženými v palubní jednotce.

Řidič kamionů zaregistruje platbu mýtného pípnutím
Zdroj: ČT24

Kapsch prodal státu už 6000 palubních jednotek za téměř miliardu korun. Všechno přitom byly zakázky ve zvláštním režimu takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění. Tedy bez soutěže. Existuje pro to jediný důvod. „Dodávku může zajistit pouze stávající dodavatel Kapsch,“ stojí v  materiálu z vlády.

Chybí testy

„Já si myslím, že argument, že to nemůže dodávat kdokoliv jiný, je lichý. To prostě není pravda. Pokud někdo tvrdí, že to dodávat nemůže, to je totéž, jako kdyby tvrdil, že v nějaké mobilní síti mohou fungovat pouze telefony jediného výrobce. Jde o to, aby se další palubní jednotky řádně otestovaly,“ říká šéfreportér Týdeníku Dotyk Jiří Pšenička.

A to je právě problém. Palubní jednotky jiných dodavatelů nikdy v českém mýtu otestovány nebyly. Zmiňovaný test je přitom klíčový. Nejenom kvůli ověření, zda v systému může fungovat i krabička jiného dodavatele. Podstatný je také kvůli snížení nákladů celého projektu. Ty by neměly spolknout víc než třetinu vybraného mýta. Zatím jsou ale výsledky horší. A promítají se do nich i vysoké výdaje právě za palubky. „Tak jak já mám zprávy z trhu, tak ty samé palubní jednotky, které teď stát nakupuje za zhruba patnáct set korun s daní za kus, by se daly pořídit za poloviční cenu, padesát procent by se dalo ušetřit,“ dodává Pšenička.

Kolona kamionů
Zdroj: Hájek Ondřej/ČTK

Náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký souhlasí, že existují i jednotky jiných výrobců, třetích stran než jenom Kapsche. „Po technické stránce zřejmě mají velmi podobnou specifikaci, ne-li stejnou. Ovšem není garantována ta funkčnost v systému, který máme v České republice. V podstatě stát si objednal systém na míru. Takže je velmi specifický a já si nemůžu dovolit do toho systému, aniž bych měl jistotu, že funkčnost bude zajištěna, integrovat jinou cizí jednotku,“ vysvětluje.

Potvrzuje to i soudní znalec Jiří Berger: „Jednotky jiných výrobců nebyly nikdy testovány z pohledu kompatibility s českým mýtným systémem. Proto nelze podle mého odborného názoru připustit takovéto neotestované jednotky do ostrého provozu.“

Léta se na riziko chybějícího testu upozorňovalo, marně…

Jenže stejný soudní znalec na tento problém upozorňoval již před zhruba sedmi lety, ve svém prvním posudku. „Pokud vím, s tím posudkem se operuje zhruba od roku 2008. A ten znalecký posudek je o tom, že je možné použít i jiné palubní jednotky jiných výrobců, ale existuje riziko, že to prostě nebude fungovat. A to riziko je vždycky nějaké. A tím se neustále zdůvodňuje, že se musí používat palubní jednotky od firmy Kapsch,“ vysvětluje Pšenička.

Kamery mýtné brány
Zdroj: ČT24

Reportéři ČT se však ani od tehdejšího ministra dopravy Aleše Řebíčka ani nikoho z jeho nástupců: Pavla Dobeše, Antonína Prachaře nebo Zbyňka Stanjury nedozvěděli, proč se s testováním cizích jednotek v českém mýtu otálelo. Podle Prachaře (ANO) sice určité testování proběhlo ještě před jeho příchodem na ministerstvo, a to pod taktovkou ČVUT. Nicméně, jak uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl: „… nedošlo k němu v té míře, jak to bylo stanoveno v záměru celého projektu, protože to bylo zastaveno dříve, než palubní jednotky, které měly být testovány, vyjely na dálnice.“

Na celé riziko už dokonce před třemi lety upozornil i sám Nejvyšší kontrolní úřad. „Už tehdy jsme upozorňovali, že vznikla závislost na dodavateli a tato závislost na dodavateli byla v rozporu se zadávacími podmínkami původní soutěže. V ní se pravilo, že jednotlivé prvky, subsystémy, mají být konstruovány tak, aby je mohli plnit různí dodavatelé, aby tato závislost se pokud možno snižovala,“ uvedl prezident Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) Miloslav Kala.

Podle informací náměstka ministra dopravy Rudoleckého se sice k testu opravdu schylovalo, ale pak ministerstvo testovací proces zastavilo. „Bylo to, tuším, před rokem 2010, za pana ministra Bárty,“ konstatoval. Bývalý ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) se však hájil slovy, že na ministerstvu dopravy byl od srpna do dubna. „Za tu dobu nevím, co v této věci se mohlo více stihnout, krom toho, že jsem zastavil další výdaje, než k celé věci bude jasná koncepce,“ řekl.

Ministerstvo dopravy: Testovat už nemá význam

A co na to samotný Kapsch? Ten potvrzuje, že fungování jejich systému s krabičkami jiných dodavatelů je opravdu možné. „Český mýtný systém je koncipován jako otevřený, proto tady samozřejmě lze používat palubní jednotky jiných dodavatelů při splnění základních evropských nebo českých standardů. V podstatě neexistuje žádná smluvní nebo technická překážka pro takovou věc. Vyjma jakési nezbytnosti otestovat takovou palubní jednotku třetí strany, vnějšího dodavatele z pohledu její funkčnosti a spolehlivosti v reálném provozu, především proto, aby nebyla ohrožena ta vysoká míra účinnosti výběru mýta v České republice, za kterou Kapsch nese odpovědnost a ručí státu pod vysokými sankcemi,“ vysvětluje mediální poradce firmy Kapsch David Šimoník. Jenže zároveň dodává, že testování by zabralo týdny a měsíce a přišlo stát asi na „jednotky milionů korun, možná statisíce.“

HR
Zdroj: ČT24

V současné době tak už podle Rudoleckého nemá testování ekonomický význam. Systém současného výběru mýtného končí na konci roku 2016. „Pokud si spočítáme dobu, než by proběhl test, než by proběhla vůbec veřejná zakázka na dodavatele, tak jsme opravdu časově úplně někde jinde, nestíháme v daném okamžiku soutěžit,“ vysvětluje.

Testování palubek jiných dodavatelů než Kapsche je přitom klíčové z hlediska ověření funkčnosti celého systému do budoucna. Čím dříve bude vláda vědět, jestli stávající systém bude funkční i s jednotkami jiného provozovatele, kterého chce vybrat v soutěži, tím lépe a naopak. Zatím tak ale dále platí, že české mýto může spolehlivě fungovat pouze s palubními jednotkami Kapsche.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 6 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
před 20 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
12. 12. 2025

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
12. 12. 2025

Neortodoxní, ale potřebné, říká o využití zmrazených aktiv Hulicius. Koten vidí rizika

Designovaný premiér Andrej Babiš (ANO) ve čtvrtek se šéfkou Evropské komise Ursulou von der Leyenovou hovořil o přípravách klíčového summitu, který se uskuteční za týden. Má rozhodnout mimo jiné o financování Ukrajiny pomocí půjčky ze zmrazených ruských aktiv. Babiš si zatím není jistý, jestli by se Česko mělo podílet na finančních zárukách. Poslanec Radek Koten (SPD) v Událostech, komentářích uvedl, že takový krok by mohl negativně ovlivnit finance eurozóny a destabilizovat finanční trh. Podle náměstka ministra zahraničí v demisi Eduarda Huliciuse (KDU-ČSL) jde o „neortodoxní“ nástroj, který je ovšem potřeba. Hosté v debatě moderované Martinem Řezníčkem probrali také jednání o příměří v ruské válce na Ukrajině a výdaje na obranu.
12. 12. 2025

Objem hypoték v listopadu klesl

Banky a stavební spořitelny v Česku poskytly v listopadu hypotéky za 37,1 miliardy korun, což je proti říjnu pokles o čtyři procenta. Nové úvěry bez refinancování klesly podobně na 28,1 miliardy korun. Průměrné úrokové sazby nových úvěrů zůstaly na říjnových 4,48 procenta. Vyplývá to ze statistik České bankovní asociace Hypomonitor. Data dodávají všechny banky a spořitelny poskytující hypotéky na českém trhu.
12. 12. 2025

Trump nařídil centralizaci regulace AI na federální úrovni

Americký prezident Donald Trump nařídil v noci na pátek centralizaci regulace umělé inteligence. To by mělo znemožnit jednotlivým americkým státům schvalovat vlastní regulace AI, píše agentura Reuters. Převedení regulace na federální úroveň požadují velké technologické firmy.
12. 12. 2025

Nůžky příjmů i bohatství se dál rozevírají. A stále rychleji

Jen tisícina procenta světové populace, tedy méně než šedesát tisíc multimilionářů, vlastní třikrát více bohatství než nejchudší polovina světa, vyplývá ze Zprávy o světové nerovnosti, která je založená na datech dvou set výzkumníků ve spolupráci s Rozvojovým programem OSN. Ti zároveň zjistili, že deset procent nejbohatších lidí na světě vydělává více než zbývajících devadesát procent dohromady.
11. 12. 2025
Načítání...