Nekvalitně opravená silnice a neořezané stromy. Reportéři ČT se podívali na zakázky ve Středočeském kraji

Reportéři ČT: Hrbolaté zakázky (zdroj: ČT24)

Silnice ve Středočeském kraji patří podle dopravních znalců dlouhodobě k nejhorším v celém Česku. Vedení kraje se brání tím, že na všechny opravy nemá peníze. Kritici ale tvrdí, že v případě silničních zakázek se ztrácejí stamiliony, a proto jsou silnice ve špatném stavu. Podle hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) jde o politický boj a pro taková obvinění chybí důkazy. Pořad Reportéři ČT se věnoval dvěma silničním tendrům. V prvním případě podle znalce kraj vyhodil peníze za zfušovanou opravu, ve druhém dokonce platil za nic. Natáčel Ondřej Golis.

Silnici druhé třídy poblíž Šternerka ve Středočeském kraji nechala krajská správa loni na podzim opravit za 3,5 milionu korun.

„Když se na tu silnici podíváme, tak rozhodně zde není dodržena rovinatost. Ta vozovka je křivá,“ uvedl vedoucí silniční laboratoře fakulty stavební ČVUT Petr Mondschein. Ukazuje i další sporná místa. Pak své poznatky shrne: „Životnost této opravy bude minimální.“ A doporučuje po zimě tento úsek znovu prozkoumat. 

Opravu zadávala Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje, která spadá pod úřad hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové. Podle smlouvy, kterou mají Reportéři k dispozici, si u firmy DIPOS – silnice objednala opravu za 3,5 milionu korun. 

Oprava neoprava, kvalita nekvalita

Dnes se ovšem liší názory na to, zda to opravdu klasická oprava byla.  

„Byla to oprava a údržba komunikace,“ uvedl ředitel krajské správy Zdeněk Dvořák. Svůj názor má i firma DIPOS – silnice, která vozovku na objednávku krajské správy opravovala. „Jedná se o provizorní výspravu komunikace, která má zabránit tvorbě větších výtluků a výmolů, na které by si třeba řidiči mohli poškodit pneumatiky, kolo nebo dokonce nápravu.  Lepší povrch by zajistila pouze zcela nová komunikace, případně nový asfaltový koberec,“ uvedl mediální zástupce firmy Jan Štoll. 

Znalec Mondschein pak soudí, že tak jak byly práce provedeny, parametrům provizorní údržby neodpovídají.

Ředitel Dvořák trvá na tom, že oprava byla provedena řádně a kvalitně. „Potom, co tam proběhly reklamace, bylo měření.“ Podívat se na silnici přímo s reportérem Golisem odmítl. „Ale já tam nemusím jezdit, já vím, jak to tam vypadá.“

Starosta: Skáče to a je to hrbolaté

„Pokud jedete slušným autem, tak to jde, ale vždycky ten úsek, který opravili, cítíte, že je hrbolatý, začne vám to skákat. Pokud je to menší auto, cítíte to víc,“ hodnotí provedenou práci starosta obce Soběšín Jan Kaše (nez). 

Také několik dotázaných řidičů nechtělo věřit, že tato silnice byla nově opravena. „To vůbec ne, absolutně ne,“ zní v reportáži. 

Zastupitel Pánek: Je to nehospodárné

Nejde ovšem pouze o problém této silnice. Středočeští úředníci čelí kritice kvůli opravám silnic dlouhodobě. Jak ze strany odborníků, tak opozice. Například středočeský zastupitel Michael Pánek (ODS), který chce Jermanovou vystřídat v hejtmanském křesle,  je přesvědčen, že špatný stav silnic, které má kraj na starosti, je důsledkem podivného hospodaření. 

Pánek před dvěma lety zkontroloval, jak kraj nakládá s penězi na opravy silnic. Zjistil, že z celkových 5,5 miliard korun si tři miliardy mezi sebe rozdělilo – v letech 2014 až 2016 – sedm firem. Kraj podle něj kvůli jejich monopolu přišel skoro o 700 milionů korun.

  • V roce 2014 vládly ve Středočeském kraji ČSSD a KSČM. V roce 2016 je vystřídala krajská vláda hnutí ANO, Starostů a nezávislých společně s ODS. Tato koalice se ale rozpadla. Dnes hnutí ANO ve středočeském kraji vládne s ČSSD za podpory komunistů.

Podle zastupitele Pánka spočívala nehospodárnost zejména v tom, že se velké zakázky nebo větší zakázky rozdrobily na zakázky malého rozsahu. Pak se zadávaly v podstatě pouze osloveným firmám. To podle něho znamenalo, že se do soutěže nedostal nikdo z venku.

„Děje se to bohužel velmi často a obzvlášť u stavebních prací, u silnic, kde zkontrolovat, kolik se čeho přivezlo a odvezlo ze stavby, je tak strašně složité, těžké, že to vlastně vybízí k nějakému korupčnímu a nekalému jednání,“ řekl předseda protikorupčního spolku Oživení Marek Zelenka. 

obrázek
Zdroj: ČT24

Hejtmanka Pokorná Jermanová již dříve označila kritiku za politický boj. „Koneckonců podle výsledků kontroly se ukazuje, že pro svá tvrzení důkazy opozice ani mít nemůže, protože jsou naprosto vykonstruovaná. Je jasné, že jí nejde ani tak o zlepšení stavu silnic a zkvalitnění práce, ale o šíření lží a výmyslů.“ 

Nyní se jí Reportéři chtěli zeptat, jestli je způsob vypisování zakázek správy silnic v pořádku. Před kamerou ale utekla. 

Expert Mondschein uvádí, že ona sporná silnice u Šternberka má nebezpečný povrch, je příliš kluzká. Není jasné, jaké materiály byly použity. „To znamená, že nejsme schopni garantovat nějakou kvalitu provedení.“   

Pátrání po ořezech

Zatímco u Šternberka oprava silnice za 3,5 milionu alespoň zdánlivě proběhla, o pár kilometrů dál zaplatila jiz zmíněná krajská správa silnic podle znaleckého posudku přes 600 tisíc korun za nic, uvádějí Reportéři ČT. 

Reportér Golis ve videu ukazuje místa, kde všude měly být zlikvidovány stromy a keře, které by mohly ohrožovat provoz na silnici. Zakázka měla být podle smlouvy hotova na konci letošního března. Soudní znalkyně Irena Dundychová ovšem při kontrole stejného úseku zjistila, že u stromů nebyly ořezané suché větve, ani nebyly pokácené suché stromy. „Vlastně nedošlo ani k odstranění náletových dřevin, které vyrůstají po obou krajích komunikace.“

Zakázku získala firma Culinaria Art. Její majitel Robert Chejn rozhovor na kameru odmítl, poslal pouze e-mail. „Práce byly provedeny v únoru a počátkem března 2019 v zadaném rozsahu. Upozorňujeme, že cílem této akce bylo upravit podjezdovou výšku pod stromy, dendrologický průklest, vyřezání a vytrhání náletových dřevin. Tvrzení, že žádné práce neproběhly, je nepravdivé. Vyzývám Vás tímto, abyste takováto nepravdivá a neověřená tvrzení o mé firmě nepublikovali. O natáčení a rozhovor s Vámi nemám zájem.“ 

Ředitel krajské správy Dvořák říká, že práce tam provedena byla. „Říkám, že jsem se tam byl podívat a co mi bylo ukázáno, tak bych řekl, že práce byla odvedena dobře a kvalitně,“ uvedl.

Reportéři ČT dále zjistili, že firma Culinaria art překvapivě působí v pohostinství. Vlastní hotel Chateau Kotěra. Zda se věnuje i lesnictví, se pokusili Reportéři ověřit na telefonním čísle uvedeném v obchodním rejstříku. Tam o ošetřování stromů nic nevěděli a uvedli, že se věnují hotelnictví. 

Majitel firmy Culinaria art ale trvá na tom, že v tomto oboru podniká. „Moje firma má v obchodním rejstříku kromě pohostinství, pronájmu, bytů a nebytových prostor také předmět podnikání: Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona, zahrnující dalších 80 druhů činností mimo jiné zahrnující i tyto práce,“ uvedl v e-mailu Robert Chejn. 

Nepřesně vypsaná zakázka

Stejně jako v případě silnice u Šternberka i zde znalkyně upozorňuje, že krajský úřad zadal zakázku firmě Culinaria art příliš obecně, a proto její plnění nelze zkontrolovat.

Pokud zadavatel zadává zakázky s nejasnými zadávacími podmínkami, tak to může být několik vysvětlení, uvedl Zelenka. „Buď je to šlendrián, a nebo je to úmysl, aby se nedalo zjistit a zkontrolovat, kolik to reálně stálo.“

„Já jsem se za 20 let svého působení v oboru nikdy nesetkala s takovouto zakázkou. Většinou jsou zakázky připravené s přesným zadáním, kolik dřevin se má ošetřovat. Pak to lze i dobře nacenit a dobře zkontrolovat,“ uvedla soudní znalkyně Dundychová.