Třetí největší zahraniční investice v Česku, celkem za zhruba 22 miliard korun, vstoupila ve středu v život. Jihokorejský výrobce pneumatik Nexen Tire otevřel u Žatce v průmyslové zóně Triangle svou první továrnu v Evropě. Nyní tam pracuje 800 lidí, po dokončení by jich mělo být 1300.
Nexen otevřel u Žatce první továrnu v Evropě. Česko na ni čekalo šest let
Do konce roku plánuje firma, která má od České republiky přislíbenou investiční pobídku, vyvézt až tři miliony pneumatik. Výrobní kapacita po dokončení stavby podniku u Žatce bude 11 milionů pneumatik ročně. Součástí areálu je také vývojové technologické centrum.
O investici Nexenu v ČR se začalo uvažovat v roce 2013. Výstavba první etapy skončila se značným zpožděním. „Stavba se oproti plánům z různých důvodů značně zpozdila, což se, věříme, už nebude opakovat při práci na druhé etapě,“ uvedl výkonný ředitel Travis Kang. Příprava dokumentů pro rozšíření závodu už začala, po dokončení areál zabere 65 hektarů. „Jediné, co nám působí obavy, je, že je v ČR poměrně nízká nezaměstnanost, což nám může dělat problémy ve snaze získat ty nejlepší pracovníky,“ řekl podle agentury ČTK Kang.
Dlouhý příběh jedné továrny
Příběh této jihokorejské investice začal v Česku před šesti lety. Tehdy se ovšem jako místo pro stavbu továrny nabízela průmyslová zóna v Mošnově na Novojičínsku. Zastupitelé Ostravy v říjnu 2013 odhlasovali, že poskytnou výhodné podmínky jihokorejskému výrobci pneumatik. Shodli se, že by nabídli pozemky za cenu o polovinu nižší, než odpovídala znaleckému posudku. Marně.
Od února 2014 se už mluví o tom, že hlavním favoritem pro získání jedné z největších zahraničních investic poslední doby je Žatecko. Přispěla k tomu i jednání tehdejšího ministra průmyslu Jana Mládka (ČSSD) a zástupců státní agentury CzechInvest v Jižní Koreji.
Zpráva vzbudila pozornost o to větší, že v Česku ještě doznívaly negativní dopady světové finanční krize. V Ústeckém kraji tehdy nebylo snadné najít práci. Kromě Loun na tom byly špatně i sousední okresy Chomutov a Most.
A právě na jejich rozhraní leželo místo vhodné pro stavbu továrny na výrobu pneumatik: průmyslová zóna Triangle. O rozloze 364 hektarů nedaleko Žatce, na bývalém vojenském letišti vedle rychlostní silnice R7. Mluvilo se o tom, že je tam vybudovaná infrastruktura, na kterou se může investor napojit. Média také psala, že zájemce může začít stavět bez zdlouhavého shánění nejrůznějších povolení.
Ale věci nešly tak rychle.
Hned v březnu 2014 Nexen potvrdil, že stavět bude, ale nesdělil kde. Zdálo se dokonce, že se do hry vrací Mošnov, ale jeho naděje definitivně zhasla v květnu, vyhrálo Žatecko. Ze zveřejněných dat tehdy vyplývalo, že nová továrna by mohla začít fungovat v roce 2017 a podle plánů by měla vyrobit ročně asi šest milionů pneumatik.
Nezaměstnanost v kraji klesla
Stále se mluvilo o tom, že investice by mohla výrazně snížit nezaměstnanost v regionu. Ta byla v Ústeckém kraji dlouhodobě nejvyšší, v dubnu roku 2014 dosáhla 11,3 procenta. Bez práce bylo 64 820 lidí. Pro srovnání, v červenci 2019 činila nezaměstnanost v Ústeckém kraji 3,9 procenta a bez práce bylo 22,9 tisíce lidí. A to zatím továrna ještě ani nezačala plný provoz.
Zastupitelé Ústeckého kraje schválili prodej pozemku se slevou, i proto, že firma zvažovala několik dalších lokalit. Za poskytnutou slevu však kraj požadoval po vládě Bohuslava Sobotky (ČSSD, 2013 až 2017) kompenzace. Kabinet v červnu 2014 posvětil investiční smlouvu a myslel při tom i na Ústecký kraj.
Cena pozemku pro Nexen byla určena na jedno euro (přibližně 27,5 koruny) za metr čtvereční, přičemž standardní cena v zóně Triangle byly 400 korun za metr čtvereční. Jako kompenzaci cenového rozdílu – přibližně 260 milionů korun – měl stát kraji garantovat 302 milionů korun, což bylo zakotveno v kupní smlouvě.
Zástupci CzechInvestu dodali, že česká vláda poskytne investiční pobídky až 3,8 miliardy korun. Výrobce pneumatik získá mimo jiné slevu na dani z příjmů právnických osob dvě miliardy korun a na vytvoření pracovních míst 300 milionů korun. Peníze „pustila“ i Evropská komise. Schválila Česku investiční pobídku pro společnost Nexen Tire – regionální podporu ve výši téměř 117 milionů eur (přes 3,2 miliardy korun). Aby ji firma mohla čerpat, musí celý investiční záměr realizovat do sedmi let od data vydání rozhodnutí, tedy do roku 2023.
Ne tak rychle…
Korejci byli spokojeni, a dokonce naznačovali, že by jejich továrna mohla do Česka přivést i další korejské investice. České televizi to exkluzivně řekl generální ředitel Nexenu Kang Byung Jung.
V jeho vyjádření z roku 2014 se téměř vytrácela nenápadná věta: „Samozřejmě chceme začít stavět a vyrábět co nejdřív, ale podle našich zjištění to schvalovací řízení v České republice zabere podstatně více času než v Korejské republice.“
Byla prorocká.
Ale stavět se slavnostně začalo v říjnu 2015. Házení lopatou se na české straně zúčastnil i premiér Sobotka či předseda Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.
Již v dalším roce se ale ukázalo, že optimistické zprávy byly předčasné. Mezi Ústeckým krajem a vládou vrcholila licitace o 300 milionů korun a na pozadí těchto sporů pak drhla příprava rozjezdu velké investice.
V únoru 2016 Nexenu zatím žádné pozemky nepatřily, což budovatelské plány brzdilo. Stále se však mluvilo o záměru otevřít továrnu na přelomu let 2017 a 2018, s roční výrobou až dvanáct milionů pneumatik pro osobní a nákladní vozy. A především, vytvoření 1500 nových pracovních míst, i s dodavateli Nexenu pak šesti tisíc.
V září 2016 přišla korekce plánů a potvrzení, že pneumatiky se v průmyslové zóně u Žatce začnou vyrábět později. Stavba měla začít s více než ročním zpožděním. Jako problém se ukázaly korejské normy a související převody výkresů. Zkušební výroba tak měla začít až začátkem druhého pololetí roku 2018.
Koncem roku 2016 začal nábor pracovníků, v první fázi na manažerské posty do podpůrných oddělení. Následovali manažeři technických oddělení, kteří v dalších měsících procházeli školením v jihokorejské centrále.
V březnu 2017 získal Nexen stavební povolení. „Spuštění výroby plánujeme v druhé polovině roku 2018,“ řekl tehdy manažer Nexenu Tire Petr Pospíšil ČTK.
Souběžně s tím se objevovaly zprávy o rozvoji celé průmyslové zóny Triangle a jejím zázemí. O umývárnách, jídelně, hotelu i požární stanici. Výstavbu Triangle City pak částečně zkomplikovalo to, že stavitel zázemí zkrachoval. Areál proto převzal stát a nechal ho dostavět.
V březnu 2018 Nexen Tire uvedl, že chce dokončit práce na stavbě závodu do konce roku. Hned poté měl začít vlastní provoz. Ve skutečnost se rozjel až v srpnu 2019.