Před padesáti lety vyjela Škoda 100. Šlo o první model, kterého se vyrobilo více než milion kusů

Před padesáti lety začal z montážních linek v Československu sjíždět vůz, který se stal symbolem jedné éry. Řeč je o modelové řadě automobilů Škoda 100/110, jejíž sériová výroba začala 25. srpna 1969. První ohlasy pak naznačovaly spíše zklamané očekávání motoristů, navíc byla novinka ve stínu proslulé předchůdkyně. Škodovka však vyrobila přes milion kusů této řady, která pomáhala sytit stále hladový československý trh. Také ve vzpomínkách mnoha majitelů/uživatelů má tento vůz své pevné místo.

Snad žádný vzpomínkový článek neopomene zmínit velký požár, který 12. srpna 1969 předcházel zahájení sériové výroby. Oheň zničil řadu pomocných závodů, sklady pneumatik a koženky, rozvodnu, nástrojárnu i další dílny, píše například Petr Korbel v Ekonomu. To znamenalo vysoké přímé i následné škody a manko v samotné výrobě. Aleš Dragoun v Auto.cz pak uvádí: „I když lehlo popelem na 50 tisíc m² plochy a vzniklá škoda byla vyčíslena na astronomických 320 milionů korun, spuštění produkce oheň nijak neohrozil.“

Škody 100 i 110 se vyráběly v nové továrně postavené pro model Škoda 1000 MB z roku 1964. A na tento slavný vůz nebylo lehké navázat.

Vždyť například dnešní automobilka Škoda Auto (nástupce dřívějších AZNP - Automobilové závody, národní podnik) se na svých stránkách Škodou 1000 a jejím modernizovanými provedeními hrdě chlubí. „Ikonická dvoudveřová Škoda 1000 MBX s bohatě prosklenou karosérií symbolicky korunovala úspěch prvního velkosériového českého automobilu, čtyřdveřového sedanu Škoda 1000 MB,“ napsala ředitelka Škoda Muzea Andrea Frydlová.

Zároveň připomněla, že v polovině 60. let došlo v Mladé Boleslavi k výraznému zvýšení objemu produkce a v moderní velkosériové výrobě se uplatnila řada progresivních technologií, včetně tlakového lití hliníkového bloku motoru a skříně převodovky.

Právě pro Škodu 1000 MB byl v polovině 60. let vybudován zcela nový závod o rozloze 80 hektarů s více než 40 výrobními halami a budovami.  A na ni v roce 1969 navazovala Škoda 100 (byť se její ideový vznik řadí podle některých zdrojů už do roku 1963). V tehdejších ohlasech motoristů zaznívalo určité zklamání z toho, že nový typ byl víceméně jen vylepšením veleúspěšné Škody 1000 MB. 

„Oblé tvary však na konci šedesátých let vyšly z módy, takže příď i záď byly kompletně přerekonstruovány,“ uvádí Dragoun. Zmiňuje i palubní desku s novým uspořádáním přístrojů a ovladačů a to, že s výjimkou první série měly Škody 100 a 110 konstrukční novinku: dvouokruhový brzdový systém s kotoučovými brzdami vpředu vyráběnými v licenci britského Dunlopu.

„Model 100/110 přímo vyšel z předchozího 1000 MB, měl stejné podvozkové skupiny i motor, dostal jen hranatější karoserii s větším kufrem a některé modernější prvky,“ uvedl pro web ČT24 Erich Handl ze zpravodajského portálu Automakers. Doplnil, že to samé lze říci o jeho nástupci, Škodě 742, která dostala obchodní označení 105/120. „Stála opět na podvozkových skupinách Škody 100/110, zachováno bylo i umístění motoru a převodovky vzadu.“ 

Za klady modelu 100/110 považuje Handl dobré jízdní vlastnosti na suchu i mokru, úsporný motor, nízkou cenu, větší kufr než u předchůdce a výkonné kotoučové brzdy. Za zápory naopak slabou antikorozní ochranu, zastaralé umístění motoru vzadu a rovněž i časté zamrzání chladicí kapaliny ve spojnici chladiče a motoru.

Automobil, který motorizoval národ

Tehdejší lehce skeptický názor na nový model Škoda 100 vystihuje i  Československý filmový týdeník z roku 1969: „Karoserie se o něco zmodernizovala. Upřímně řečeno, očekávali jsme změnu větší.“ Zároveň však zmiňuje jeden důležitý moment: „A co víme zcela jistě, nová škodovka půjde na odbyt, ale který vůz u nás nejde na odbyt.“

2 minuty
Zahájení výroby automobilu Škoda 100/110 v roce 1969 (dobový komentář)
Zdroj: ČT24

Handl ze zpravodajského portálu Automakers k tomu pro web ČT24 uvedl: „O Škodě 100/110 lze říci, že byla automobilem, který motorizoval národ. Šlo o první model, kterého se vyrobilo více než milion kusů. Také to bylo první auto, které nebylo na příděl a bylo možné jej koupit volně na trhu.“

Dodal, že pro automobilku měl být tento typ původně jen přechodovým modelem, ale nakonec strávil na výrobních linkách 11 let, většina produkce šla na export. Některé kusy se dostaly dokonce až na Nový Zéland.

Také Petr Korbel v časopisu Ekonom uvádí, že Škoda 100 neznamenala pro mladoboleslavskou automobilku takový skok vpřed, jaký přinesl model Škoda 1000 MB. „Byl to však model, který modernizoval někdejší Československo a spolu s dovozem žigulíků umožnil v 70. letech zrušit pořadníky. Z tohoto pohledu šlo o mimořádně významný automobil,“ píše. 

Atraktivní model i vyhledávaný veterán

Motorističtí novináři a fandové připomínají i atraktivní model Škoda 110 R Coupé. V Kvasinách se vyráběl v rozmezí let 1970 až 1980. 

Na základě kupé 110 R byly vyvinuty také závodní vozy 110 R Rallye, Škoda 180/200 RS a 130 RS, dodává Wikipedie. Pro pár vyvolených byla k dispozici i civilní verze Škoda 110 RS – těchto vozů bylo vyrobeno jen několik desítek v limitované sérii pro zákazníky s devizovým kontem – pro Tuzex a export do SRN. Vůz měl specifickou výbavu, střešní okno, upravené brzdy a zvýšený výkon motoru. Barva byla výhradně hráškově zelená.

Agentura ČTK uvedla, že v Česku je stále registrováno téměř 50 tisíc vozů Škoda 100 nebo 110. Z auta se stal v posledních letech vyhledávaný veterán, jehož hodnota podle údajů Centrálního registru vozidel roste. Ceny začínají u kompletních vozů před renovací na zhruba 40 tisících korunách. Renovované veterány lze pořídit za zhruba 200 tisíc korun, uvedla ČTK. U kupé 110 R se ceny vraků i vozů po renovaci násobí dvěma. Na bázi kupé vzniklo v továrně zhruba 40 závodních speciálů Škoda 130 RS, které jsou mezi sběrateli velmi ceněné a jejich hodnota většinou vysoce přesahuje milion korun, doplnila ČTK.

Vzpomínky nemizí

Škoda 100 a Škoda 110 jsou téměř identické automobily, vyráběné v letech 1969 až 1977, zmiňuje Wikipedie. Celkem jich vzniklo 1 079 708 kusů, uvádí internetová encyklopedie.

Za těmito suchými čísly se však skrývají mnohé lidské příběhy, často předávané z generace na generaci.

„Auto sloužilo v rodině několik let v průběhu 70. let, v prvních letech byl provoz bezproblémový. Pak ale začal podvozek i karoserie rezavět a otec si musel dávat prkna pod nohy, aby mu nepropadly podlahou. V zimě často zamrzala chladicí kapalina ve spojnici chladiče a motoru, takže se voda v motoru začala vařit a rodina musela počkat s jízdou na oblevu,“ zavzpomínal Erich Handl. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Dováží se stále méně ojetých aut. Výjimkou jsou elektromobily

V lednu počet registrací ojetých aut ze zahraničí meziročně klesl skoro o pět procent. Podobný trend trvá už od roku 2021, kdy se prodejům dařilo, protože výrobu automobilek narušila pandemie covidu-19. Častěji se dnes v bazarech objevují ojeté elektromobily z dovozu. Loni jich lidé oproti roku 2023 registrovali dvakrát víc.
před 3 hhodinami

Výborný nečeká dramatický vývoj cen potravin. Podle Fialy z SPD je nutné rozbít oligopol

Ceny potravin v lednu pokračovaly v růstu, oproti loňskému lednu byly vyšší téměř o pět procent. Šetření antimonopolního úřadu v minulosti nezjistilo v této oblasti kartelové dohody, ale mluvilo o oligopolním trhu. Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) v Otázkách Václava Moravce zmínil, že je nutné zvýšit tlak na dodržování pravidel a tedy i pokuty. Předseda poslaneckého klubu SPD Radim Fiala soudí, že nepsané kartely je nutno rozbít a pokuty musí být „téměř likvidační“.
před 5 hhodinami

EU chce omezit dovoz některých potravin včetně amerických, píší Financial Times

Evropská unie plánuje zablokovat dovoz některých potravin vyprodukovaných podle odlišných norem. Chce tak chránit své zemědělce. Opatření je podobné obchodní politice amerického prezidenta Donalda Trumpa založené na reciprocitě. Napsal to v neděli list Financial Times (FT) s odvoláním na tři úředníky z EU.
před 15 hhodinami

Ukrajinští uprchlíci Česku platí víc, než dostávají. Prospívají i ekonomice

Podle údajů ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) příjmy z odvodů a daní ukrajinských uprchlíků převýšily státní výdaje na podporu poprvé ve třetím čtvrtletí roku 2023. Podle hlavního ekonoma investiční skupiny Natland Petra Bartoně se tato bilance bude nadále zvyšovat ve prospěch příjmů státního rozpočtu. Zároveň zdůraznil, že Ukrajinci české ekonomice prospívají ještě více svou spotřebou.
14. 2. 2025

„Do it baby, do it now,“ hecuje Nerudová Evropu. David varuje před plýtváním

Evropská unie se potřebuje zapojit do mezinárodní soutěže na poli umělé inteligence (AI), shodli se europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) a europoslanec Ivan David (SPD) ve čtvrtečních Událostech, komentářích. Nerudová vyzvala, aby EU budovala konkurenceschopnost a vytvořila vhodné podmínky pro technologické firmy. David varoval, že se nemusí podařit dohnat Čínu a Spojené státy americké, které ve vývoji AI vedou.
14. 2. 2025

S rozvojem AI roste poptávka po zdrojích

Umělá inteligence přináší lidstvu největší změnu od průmyslové revoluce, zároveň ale klade enormní nároky na spotřebu elektřiny a vody. Královská technická akademie proto vyzvala britskou vládu, aby od technologických firem povinně vyžadovala údaje o jejich energetické a vodní spotřebě. Jinak podle odborníků hrozí soupeření o tyto zdroje. Dosavadní rychlý rozvoj AI a jeho vysokou energetickou náročnost navíc nebude možné pokrývat výhradně z udržitelných zdrojů. Na tento problém upozornil i summit o AI v Paříži, kde zaznělo varování, že současný vývoj není dlouhodobě udržitelný.
13. 2. 2025

Trump podepsal memorandum k zavedení recipročních cel

Americký prezident Donald Trump ve čtvrtek podepsal memorandum o zavedení recipročních cel. Nová cla však nevstoupí v platnost okamžitě, Trumpova administrativa má nyní za úkol připravit příslušné návrhy pro jednotlivé země.
13. 2. 2025Aktualizováno13. 2. 2025

Válku s USA v celních sazbách nikdo nechce, shodli se Jurečka a Juchelka

Hlavní reakcí Evropské unie po oznámení cel na ocel a hliník ze strany nové americké vlády prezidenta Donalda Trumpa by měla být snaha jednat, shodli se v Událostech, komentářích ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) a místopředseda Poslanecké sněmovny Aleš Juchelka (ANO). Jurečka míní, že by EU mohla snížit některá vlastní cla na zboží z USA, aby protistraně vyšla vstříc. Juchelka má za to, že EU měla jednání s USA o obchodních vztazích zahájit dříve a že je již „malinko pozdě“.
12. 2. 2025
Načítání...