Před padesáti lety vyjela Škoda 100. Šlo o první model, kterého se vyrobilo více než milion kusů

Před padesáti lety začal z montážních linek v Československu sjíždět vůz, který se stal symbolem jedné éry. Řeč je o modelové řadě automobilů Škoda 100/110, jejíž sériová výroba začala 25. srpna 1969. První ohlasy pak naznačovaly spíše zklamané očekávání motoristů, navíc byla novinka ve stínu proslulé předchůdkyně. Škodovka však vyrobila přes milion kusů této řady, která pomáhala sytit stále hladový československý trh. Také ve vzpomínkách mnoha majitelů/uživatelů má tento vůz své pevné místo.

Snad žádný vzpomínkový článek neopomene zmínit velký požár, který 12. srpna 1969 předcházel zahájení sériové výroby. Oheň zničil řadu pomocných závodů, sklady pneumatik a koženky, rozvodnu, nástrojárnu i další dílny, píše například Petr Korbel v Ekonomu. To znamenalo vysoké přímé i následné škody a manko v samotné výrobě. Aleš Dragoun v Auto.cz pak uvádí: „I když lehlo popelem na 50 tisíc m² plochy a vzniklá škoda byla vyčíslena na astronomických 320 milionů korun, spuštění produkce oheň nijak neohrozil.“

Škody 100 i 110 se vyráběly v nové továrně postavené pro model Škoda 1000 MB z roku 1964. A na tento slavný vůz nebylo lehké navázat.

Vždyť například dnešní automobilka Škoda Auto (nástupce dřívějších AZNP - Automobilové závody, národní podnik) se na svých stránkách Škodou 1000 a jejím modernizovanými provedeními hrdě chlubí. „Ikonická dvoudveřová Škoda 1000 MBX s bohatě prosklenou karosérií symbolicky korunovala úspěch prvního velkosériového českého automobilu, čtyřdveřového sedanu Škoda 1000 MB,“ napsala ředitelka Škoda Muzea Andrea Frydlová.

Zároveň připomněla, že v polovině 60. let došlo v Mladé Boleslavi k výraznému zvýšení objemu produkce a v moderní velkosériové výrobě se uplatnila řada progresivních technologií, včetně tlakového lití hliníkového bloku motoru a skříně převodovky.

Právě pro Škodu 1000 MB byl v polovině 60. let vybudován zcela nový závod o rozloze 80 hektarů s více než 40 výrobními halami a budovami.  A na ni v roce 1969 navazovala Škoda 100 (byť se její ideový vznik řadí podle některých zdrojů už do roku 1963). V tehdejších ohlasech motoristů zaznívalo určité zklamání z toho, že nový typ byl víceméně jen vylepšením veleúspěšné Škody 1000 MB. 

„Oblé tvary však na konci šedesátých let vyšly z módy, takže příď i záď byly kompletně přerekonstruovány,“ uvádí Dragoun. Zmiňuje i palubní desku s novým uspořádáním přístrojů a ovladačů a to, že s výjimkou první série měly Škody 100 a 110 konstrukční novinku: dvouokruhový brzdový systém s kotoučovými brzdami vpředu vyráběnými v licenci britského Dunlopu.

„Model 100/110 přímo vyšel z předchozího 1000 MB, měl stejné podvozkové skupiny i motor, dostal jen hranatější karoserii s větším kufrem a některé modernější prvky,“ uvedl pro web ČT24 Erich Handl ze zpravodajského portálu Automakers. Doplnil, že to samé lze říci o jeho nástupci, Škodě 742, která dostala obchodní označení 105/120. „Stála opět na podvozkových skupinách Škody 100/110, zachováno bylo i umístění motoru a převodovky vzadu.“ 

Za klady modelu 100/110 považuje Handl dobré jízdní vlastnosti na suchu i mokru, úsporný motor, nízkou cenu, větší kufr než u předchůdce a výkonné kotoučové brzdy. Za zápory naopak slabou antikorozní ochranu, zastaralé umístění motoru vzadu a rovněž i časté zamrzání chladicí kapaliny ve spojnici chladiče a motoru.

Automobil, který motorizoval národ

Tehdejší lehce skeptický názor na nový model Škoda 100 vystihuje i  Československý filmový týdeník z roku 1969: „Karoserie se o něco zmodernizovala. Upřímně řečeno, očekávali jsme změnu větší.“ Zároveň však zmiňuje jeden důležitý moment: „A co víme zcela jistě, nová škodovka půjde na odbyt, ale který vůz u nás nejde na odbyt.“

2 minuty
Zahájení výroby automobilu Škoda 100/110 v roce 1969 (dobový komentář)
Zdroj: ČT24

Handl ze zpravodajského portálu Automakers k tomu pro web ČT24 uvedl: „O Škodě 100/110 lze říci, že byla automobilem, který motorizoval národ. Šlo o první model, kterého se vyrobilo více než milion kusů. Také to bylo první auto, které nebylo na příděl a bylo možné jej koupit volně na trhu.“

Dodal, že pro automobilku měl být tento typ původně jen přechodovým modelem, ale nakonec strávil na výrobních linkách 11 let, většina produkce šla na export. Některé kusy se dostaly dokonce až na Nový Zéland.

Také Petr Korbel v časopisu Ekonom uvádí, že Škoda 100 neznamenala pro mladoboleslavskou automobilku takový skok vpřed, jaký přinesl model Škoda 1000 MB. „Byl to však model, který modernizoval někdejší Československo a spolu s dovozem žigulíků umožnil v 70. letech zrušit pořadníky. Z tohoto pohledu šlo o mimořádně významný automobil,“ píše. 

Atraktivní model i vyhledávaný veterán

Motorističtí novináři a fandové připomínají i atraktivní model Škoda 110 R Coupé. V Kvasinách se vyráběl v rozmezí let 1970 až 1980. 

Na základě kupé 110 R byly vyvinuty také závodní vozy 110 R Rallye, Škoda 180/200 RS a 130 RS, dodává Wikipedie. Pro pár vyvolených byla k dispozici i civilní verze Škoda 110 RS – těchto vozů bylo vyrobeno jen několik desítek v limitované sérii pro zákazníky s devizovým kontem – pro Tuzex a export do SRN. Vůz měl specifickou výbavu, střešní okno, upravené brzdy a zvýšený výkon motoru. Barva byla výhradně hráškově zelená.

Agentura ČTK uvedla, že v Česku je stále registrováno téměř 50 tisíc vozů Škoda 100 nebo 110. Z auta se stal v posledních letech vyhledávaný veterán, jehož hodnota podle údajů Centrálního registru vozidel roste. Ceny začínají u kompletních vozů před renovací na zhruba 40 tisících korunách. Renovované veterány lze pořídit za zhruba 200 tisíc korun, uvedla ČTK. U kupé 110 R se ceny vraků i vozů po renovaci násobí dvěma. Na bázi kupé vzniklo v továrně zhruba 40 závodních speciálů Škoda 130 RS, které jsou mezi sběrateli velmi ceněné a jejich hodnota většinou vysoce přesahuje milion korun, doplnila ČTK.

Vzpomínky nemizí

Škoda 100 a Škoda 110 jsou téměř identické automobily, vyráběné v letech 1969 až 1977, zmiňuje Wikipedie. Celkem jich vzniklo 1 079 708 kusů, uvádí internetová encyklopedie.

Za těmito suchými čísly se však skrývají mnohé lidské příběhy, často předávané z generace na generaci.

„Auto sloužilo v rodině několik let v průběhu 70. let, v prvních letech byl provoz bezproblémový. Pak ale začal podvozek i karoserie rezavět a otec si musel dávat prkna pod nohy, aby mu nepropadly podlahou. V zimě často zamrzala chladicí kapalina ve spojnici chladiče a motoru, takže se voda v motoru začala vařit a rodina musela počkat s jízdou na oblevu,“ zavzpomínal Erich Handl. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

„Ještě jste nic neviděli.“ Trump promluvil o sto dnech v prezidentské funkci

Americký prezident Donald Trump vystoupil v Michiganu s projevem ke sto dnům ve funkci. Mluvil o tom, že země s ním vstupuje do „zlaté éry“, stejně jako o hospodářství, bezpečnosti nebo migraci, kterou podle něj nezvládal řešit jeho předchůdce Joe Biden s tehdejší viceprezidentkou Kamalou Harrisovou. Projev přišel ve chvíli, kdy Trumpova popularita podle průzkumů klesá, podotýkají média.
00:02Aktualizovánopřed 32 mminutami

Vláda schválila způsob financování dostavby Dukovan

Kabinet schválil způsob financování stavby dvou nových jaderných bloků v Dukovanech formou státní půjčky firmě Elektrárny Dukovany II (EDU II), která má projekt na starosti. Stát bude v této firmě nově držet osmdesát procent podílu, za který společnosti ČEZ zaplatí 3,6 miliardy korun. Finální dohodu s korejskou KHNP chce vláda podepsat za týden 7. května, oznámil premiér Petr Fiala (ODS).
16:29Aktualizovánopřed 47 mminutami

Amazon točí v Česku akční seriál, blíží se i „noví Bridgertonovi“

V Česku je v plném proudu natáčení akčního seriálu Ride or Die (Jeď, nebo zemři), jenž se objeví ve videotéce Amazon Prime Video. Podle informací ČT24 bude letos v Česku točit i Netflix, a to dobový seriál Věk nevinnosti, který by mohl být „novými Bridgertonovými”. Czech Film Commission hlásí, že tuzemsko se pro zahraniční a hollywoodské produkce stává zajímavějším i kvůli politické situaci v Maďarsku, které dříve „přetáhlo“ seriálovou Dunu nebo oscarové Chudáčky.
před 3 hhodinami

Lukašenko pozval do země na 150 tisíc Pákistánců, obsadit mají volná pracovní místa

Na pozvání běloruského diktátora Alexandra Lukašenka by do východoevropské země mohlo přijít až 150 tisíc Pákistánců, píše ruskojazyčná odnož Deutsche Welle. Jednalo by se o 2,5krát více pracovních migrantů, než je v Bělorusku v současné době. Země se potýká s nedostatkem pracovních sil, od roku 2020 ji opustilo na pět set tisíc obyvatel.
před 4 hhodinami

Americká ekonomika klesla. Firmy v očekávání cel masivně dovážely

Hrubý domácí produkt (HDP) Spojených států v prvním čtvrtletí v celoročním přepočtu klesl o 0,3 procenta. Zaznamenal tak první pokles za tři roky. Na vině je příval dováženého zboží, které si firmy objednaly ve snaze předejít vyšším nákladům v souvislosti s očekávaným zavedením vysokých celních poplatků. Ve svém odhadu to uvedlo americké ministerstvo obchodu. Loni ve čtvrtém kvartálu ekonomika vykázala růst o 2,4 procenta.
před 5 hhodinami

Soud zamítl žalobu Kosteleckých uzenin, Babiš dle něj byl ve střetu zájmů

Městský soud v Praze zamítl žalobu Kosteleckých uzenin ze skupiny Agrofert na ministerstvo zemědělství, ve které se firma domáhala vyplacení dotace. Mimo jiné konstatoval, že předseda hnutí ANO Andrej Babiš, který firmy v roce 2017 vložil do svěřenských fondů, byl ve střetu zájmů. Rozhodnutí je pravomocné, lze proti němu podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský sdělil, že holding počká na písemné vyhotovení rozsudku a následně zváží další kroky.
13:07Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Ekonomika dle odhadu vzrostla o dvě procenta

Česká ekonomika v letošním prvním čtvrtletí vzrostla meziročně o dvě procenta, vyplývá z předběžného odhadu zveřejněného Českým statistickým úřadem (ČSÚ). Mezičtvrtletně byl hrubý domácí produkt (HDP) vyšší o 0,5 procenta. Analytici růst HDP očekávali.
09:59Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Americká vláda uleví automobilkám od cel

Americká vláda poskytne automobilkám vyrábějícím ve Spojených státech úlevu od pětadvacetiprocentních cel na automobily. Prezident Donald Trump to zdůvodnil mimo jiné ochranou národní bezpečnosti. Podle ministra obchodu Howarda Lutnicka má krok pomoci firmám při návratu dodavatelských řetězců do USA a má zmírnit dopady dovozních poplatků na autodíly. Ty by měly začít platit od 3. května.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...