ČSA a odbory se dohodly. Stávka nebude

Praha - Stávka nebude, propouštění se omezí. Odbory a vedení ČSA našly kompromisní řešení napjaté situace, která ve společnosti panovala od čtvrtka, kdy aerolinky začaly rozdávat před časem avízované výpovědi. Propouštění a snižování mezd je součástí restrukturalizace společnosti, která se dlouhodobě potýká s finančními problémy. Stevardi a letušky původně plánovali minimálně jednodenní stávku na příští čtvrtek.

„Odborová organizace palubních průvodčích přistoupila k nastalé situaci velmi odpovědně. Dosažený výsledek nelze interpretovat jako vítězství či porážku ani jedné ze stran. Jsem rád, že převládla fakta, věcná jednání a odpovědnost za budoucnost firmy nad emocemi,“ řekl Luboš Pomajbík, předseda Odborového svazu dopravy, který se dnešní schůzky také zúčastnil.

Vedení ČSA začalo rozdávat výpovědi ve čtvrtek. Restrukturalizaci spočívající ve snižování mezd a v masivním propouštění ve středu podpořil jejich menšinový vlastník, Korean Air. Dopravce by mělo nakonec opustit 69 letušek a stevardů, 65 pilotů a 26 administrativních pracovníků, uvedl mluvčí dopravce Daniel Šabík. Část z těchto počtů už naplnili zaměstnanci, kteří výměnou za déle vyplácené odstupné společnost opustili dobrovolně. Podle původních informací mělo propouštění postihnout 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků.

„Základní parametry restrukturalizačního plánu se touto dohodou nemění. Jsem rád, že jsme našli společné kompromisní řešení, což považuji za pozitivní signál směrem k dalším akcionářům ČSA,“ shrnul schůzku Václav Řehoř, předseda představenstva Českého aeroholdingu.

Petra Posová, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel

„Součástí dohody je i to, že na vrtulových letadlech budou létat dva stevardi a ne jeden, jak bylo zamýšleno.“

Luboš Pomajbík, předseda Odborového svazu dopravy

„Když se řekne kompromis, tak je potřeba říct, že ani jedna strana není vítězem.“

Odbory po dnešním jednání odvolaly nejen samotnou stávku, ale i stávkovou pohotovost. „Jsme rádi, že se nám podařilo uchránit dodatečná pracovní místa palubních průvodčích v ČSA nad rámec plánovaného propouštění,“ sdělila jejich předsedkyně Petra Posová. 

  • ČSA nyní zaměstnávají 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a téměř 270 pracovníků v administrativě
  • V roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1 500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. 
  • V roce 2010 dopravce zaměstnával přes 2 000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčích.

Odborová organizace posádek letadel se pro stávku rozhodla poté, co předsednictvo ČSA včera odmítlo přistoupit na jejich tři kompromisní požadavky. „Jejich splněním by se zachránilo nějakých 40 pracovních míst. Například jsme požadovali, aby s boeingy, které teď mají přijít od společnosti Travel Service, létaly posádky ČSA, a ne zaměstnanci Travel Service,“ upřesnila Posová.

Letadlo ČSA
Zdroj: ČT24/ČTK/Kalousek Rostislav

Propouštění a snižování platů bylo také jednou z podmínek finanční injekce od menšinového vlastníka aerolinek Korean Air, které se rozhodly pomoci stabilizovat ČSA. „V dosavadních jednáních s Korean Air nastal výrazný posun. Představenstvo Českých aerolinií včera obdrželo od společnosti Korean Air písemné rozhodnutí finančně se podílet na stabilizaci Českých aerolinií a současně i návrh na příspěvek do kapitálu ČSA,“ uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Podle ministra financí Adreje Babiše (ANO) je restrukturalizace nevyhnutelná. „Je to vlastně podmínka de facto hlavního akcionáře, protože až transakce proběhne, stát bude mít jenom 20 %,“ řekl ministr financí. O pomoci ČSA, kterou iniciovalo ministerstvo financí, jsme psali ZDE.

Počet pasažérů Českým aerolinkám dlouhodobě klesá. V roce 2006 jich bylo 5,5 milionu, předloni už jen 4,2 milionu. Obsazenost letadel se pohybuje kolem 70 procent. Kvůli krizi byly ČSA nuceny řadu tradičních letů zrušit. V červnu ukončily po 66 letech spoj z Prahy do Berlína. Na začátku letošního roku to byla linka do Abú Dhabí. V minulosti přestaly létat například do Londýna nebo Toronta.

Služebně starší pilot českých aerolinek dostává měsíčně 100 tisíc. U německého dopravce – Lufthansy – je to čtyřnásobek. A velký rozdíl je také v ohodnocení letušek a stevardů. U ČSA je mají 27 tisíc, u Lufthansy osmdesát. Ani taková výše platů ale často zahraničním pilotům a letuškám nestačí. A tak stávky v posledních letech nejsou výjimečné. Piloti Lufthansy se nyní brání změnám v důchodovém programu. Piloti Air France se naposledy vzbouřili v září. Vadilo jim, že pro nízkonákladové dceřiné linky Transavia by museli létat za nižší platy. Velké společnosti ale musí šetřit, aby obstály v konkurenci nízkonákladových aerolinek. V opačném případě se může stát, že kvůli vysokým požadavkům přijdou o všechno.

Levné aerolinky, jako jsou Ryanair, EasyJet nebo Air Shuttlej, mají každoročně o 5,5 milionů pasažérů víc než tradiční společnosti.

Hospodaření ČSA

  • 2011 - ztráta 241 milionů Kč, tržby 14 miliard Kč
  • 2012 - účetní zisk 849 milionů Kč, tržby 13,7 miliardy Kč
  • 2013 - ztráta 922 milionů Kč, tržby 13,3 miliardy Kč

Milníky ČSA

  • Poprvé měly vzlétnout na oslavu pátého výročí vzniku samostatného Československa 28. října 1923. První let Československých aerolinek se ale kvůli husté mlze o den opozdil. Dvouplošník Aero A-14, pilot, novinář a 760 gramů pošty. Z pražských Kbel do 321 kilometrů vzdálené Bratislavy trval let 2 hodiny 25 minut.
  • Později se otvíraly linky do Káhiry nebo Ankary.
  • Komunistický puč znamenal omezení letů na Západ.
  • V roce 1949 přišla první sovětská letadla. V roce 1957 vstoupily zařazením proudové letecké techniky, Tupolevů TU 104, mezi deset nejlepších celosvětově známých leteckých společností. Pasažérům tehdy ČSA nabízely komfort a pohodlí na světové úrovni. Letadla začala obsazovat i dálkové tratě – jak na východ, tak i na západ.
  • V 60. letech se nakonec létalo do 48 zahraničních destinací a počet letadel dosáhl maxima – bylo jich 54. Své místo ČSA uhájily i v 80. letech.
  • Ústup ze slávy přišel až po změně režimu. Přišly neúspěšné pokusy o privatizaci. Měnilo se vedení společnosti, ubývalo linek i letadel. Dnes jich má jedna z pěti nejstarších dosud fungujících leteckých společností na světě jen 23. A dalších šest má ještě ubýt.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 11 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 19 hhodinami

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
včera v 07:07

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
21. 12. 2025

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025
Načítání...