Soukromý dopravce Leo Express v polovině roku přiveze z Číny tři nové vlaky od největšího vlakového výrobce na světě CRRC. Vlaky za celkem pět miliard korun (včetně opce na dodávku dalších třiceti souprav) budou mít uspořádání a vzhled, které vytvořil samotný dopravce. První elektrický vlak by měl dorazit na konci léta.
Leo Express přiveze z Číny vlaky za pět miliard korun, první dodávka má dorazit v létě
První čínský vlak, který bude jezdit v Evropské unii, vyrobila státní firma CRRC. Leo Express ji zvolil proto, že byla ochotná vyvinout soupravu podle jeho požadavků. Část subdodávek je českých. „Jedná se především o design, který jsme vypracovali v Česku. Také komponenty, jako jsou třeba pantografy nebo dveře,“ uvedl generální ředitel Leo Express Petr Koehler.
CRRC zásobuje hlavně domácí trh soupravami pro vysokorychlostní železnice. Jeho stroje v Číně jezdí rychlostí 300 kilometrů v hodině. Vlak pro Česko je uzpůsobený českým kolejím s maximální rychlostí 160 kilometrů v hodině.
„Interiér jsme přizpůsobili pohodlí cestujících s plochami pro invalidní vozíky, kola a kočárky a zabudovanou wifi,“ uvedl hlavní designér a zástupce hlavního inženýra CRRC Čchen Si-chung.
Vlaky mají nízkopodlažní přístup a ukládací prostor pro zavazadla. Součástí vozů budou dětské oddíly. Stejně jako současné vozy Leo Expressu budou vlaky v černožlutých barvách. Všechny budou takzvaně hybrid-ready, což znamená, že by měly být schopny jezdit kdekoliv na středoevropské železnici.
Ještě týdny ovšem potrvá, než se vychytají nedostatky. Dohlížejí na to čeští technici. Zvykají si na jinou kulturu i přístup k práci. „Snaží se udělat všechno od začátku na sto procent, i když víme, že to není možné, protože všechno se musí upravovat,“ uvedl Aleš Zábojník z technického dozoru společnosti Leo Express.
Je třeba dávat také pozor, aby se detaily neztratily v překladu. „Tužka a papír to vyřídí vždycky. Někdy je to na první dobrou, jindy dvakrát, třikrát, a stále to není dobře nebo podle našich představ,“ popsal překážky v porozumění Petr Kopecký z technického dozoru společnosti Leo Express.
Vlaky se budou testovat ve Velimi
První souprava bude jezdit mezi Českem, Slovenskem a Polskem a cestující se v ní svezou nejdřív příští rok. Předtím musí získat všechna povolení pro evropské koleje a projít technickou zkouškou českých úřadů. „Tři vlaky se budou testovat ve Velimi. Dalších třicet vlaků je rozjednáno, což je obchod jako hrom, jestli se nemýlím, kolem pěti miliard korun,“ uvedl už dříve prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý.
CRRC se chce prosadit v Evropě a ostatní výrobci si toho jsou vědomi. Obavami z čínské konkurence zdůvodnily německý Siemens a francouzský Alstom snahu o fúzi, kterou ale Brusel zakázal.
Nové vlaky plánuje do provozu nasadit i konkurence Leo Expressu. RegioJet letos počítá s 16 novými vozy Astra z Rumunska, další vlaky připravuje pro regionální tratě. České dráhy mají nyní ve výrobě například 21 elektrických souprav RegioPanter. Podnik také vypsal soutěž na 90 vozů pro linku Praha–Hamburk a na další jednotky pro regionální dopravu.