Rodinné firmy jsou základem zdravé ekonomiky. Otevíráme cestu k jejich podpoře, říká Havlíček

Karel Havlíček v Interview ČT24 (zdroj: ČT24)

Vláda schválila definici rodinného podnikání. Vzniká tak možnost případně tyto firmy podporovat, například jednodušším systémem zaměstnávání rodinných příslušníků. Jde ale i o psychologickou podporu rodinných podniků, řekl v Interview ČT24 ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Firmám podle něj často nejde o benefit, ale taky rády slyší, že jsou vnímány společností jako někdo, kdo pomáhá regionu.

„Rodinné firmy jsou základem zdravé ekonomiky. Jsou odolnější, jsou základem infrastruktury regionu, jsou základem zaměstnanosti v regionech, jsou nositeli původních produktů a tradic a obecně platí, že pokud se podaří předávat rodinné firmy na další generace, prospívá to společnosti, je více vybalancována vůči velkým korporátním hráčům,“ nastínil Havlíček.

Vláda nyní schválila definici rodinného podniku, a tak se podle Havlíčka Česká republika zařadila mezi osm zemí EU, které se rozhodly podporovat tento segment i na úrovni legislativního charakteru.

„Vytváří se možnost tuto část trhu intenzivně podporovat, i když to ještě neznamená, že to tak definitivně bude,“ uvedl. Mohl by například vzniknout jednodušší systém zaměstnávání rodinných příslušníků. „U nás je to dost komplikované, zatímco v zemích, kde to funguje, je to běžná a administrativně jednoduchá věc,“ poznamenal ministr.

Nehledat finanční prostředky jenom u bank

Další věcí je motivovat firmy, aby byly schopné investovat také z kapitálu vlastního, nikoli jenom z půjčeného. „Přeloženo do češtiny, pokud mám nějaké rodinné peníze a dám je do firmy, tak bych měl určitou možnost drobného benefitu, odečíst si například úrokovou sazbu, která je v dané době daná například centrální bankou, podobně jako bych dal peníze cizí, které si můžu vynákladovat úrokem,“ přiblížil Havlíček.

Podle něj nejde o nic nového, aktivně tento mechanismus využívají ve Španělsku. „Což je země se špičkovými rodinnými firmami a mají obrovskou tradici. Stejně tak to dělají v Itálii, Francii, dokonce i v Maďarsku, byť ne ve všech segmentech. Třeba rodinné farmy ale mají v Maďarsku skvělé benefity,“ uvedl.

Částečně v nynějším kroku vidí i psychologickou podporu pro tento typ firem. „Kolikrát jim nejde o benefit, o nějakou dotaci, ale taky rády slyší, že jsou vnímány společností jako někdo, kdo není na obtíž, ale kdo pomáhá regionu a je nositelem tradic, a někdo, kdo když už podporu dostane, tak nehrozí, že s ní zmizí do nějakého daňového ráje, ale že bude ve svém regionu rodinnou firmu rozvíjet,“ doplnil.