Každý Čech loni vypil o šest piv víc. Pivovary vyrobily rekordních 21,3 milionu hektolitrů

Tuzemské pivovary loni vyrobily rekordních 21,3 milionu hektolitrů piva, výstav tak meziročně vzrostl o 4,7 procenta. Po předloňském poklesu výroby se loni vrátily k růstu. Za zvýšením produkce stálo hlavně pivo určené na vývoz, ale zvýšila se i tuzemská spotřeba. Na obyvatele se tak v Česku loni vypilo 141 litrů, o šest velkých piv meziročně více, uvedli zástupci Českého svazu pivovarů a sladoven.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE Autor: Frank May

Za zvýšením produkce stálo hlavně pivo určené na vývoz, u kterého se meziročně zvýšila výroba o 11,8 procenta. Tuzemská spotřeba piva se ale loni také zvýšila, a to o 2,9 procenta na 16,5 milionu hektolitrů. Znovu se ale snížil podíl konzumace čepovaného piva v restauracích a hospodách, podíl na celkové konzumaci klesl o dva procentní body na 36 procent.

„Rostoucí zájem o české pivo v zahraničí nás těší a stejně tak dobrý výsledek na domácím trhu. Naopak špatnou zprávou je pokračující přesun konzumace z hospod do domácností. To neprospívá naší pivní kultuře, ani české ekonomice,“ uvedl předseda svazu František Šámal.

Na Slovensko a do Německa šlo víc než milion hektolitrů piva 

V exportu sílily destinace Slovenska a Německa, kam se vývoz zvýšil o 14 procent, respektive devět procent, do obou zemí tak šlo více než milion hektolitrů českého piva. Skoro o 60 procent se zvýšil vývoz do Maďarska. V zemích mimo EU posílil o 54 procent vývoz do Ruska, kam se tak vyvezlo 375 tisíc hektolitrů.

Z hlediska obalů mělo loni lahvové pivo 40procentní podíl, zvýšil se tak o procento, sudové pivo mělo podíl 34 procent, u kterého se podíl naopak o dvě procenta snížil. Spotřeba piva v plechovkách loni vzrostla o více než čtvrtinu, dosáhla tak 11 procent celkového výstavu. O čtyři procenta na 12 procent celkového výstavu pak klesla spotřeba piva v plastových lahvích. O procento na tři procenta trhu kleslo tankové pivo.

Oproti předloňsku se lépe prodávaly míchané nápoje na bázi piva, které si meziročně polepšily o 42,5 procenta. Dosáhly tak výstavu 429 tisíc hektolitrů, v posledních letech se jich vyrábělo i méně než 300 tisíc hektolitrů. Naposledy se nad 400 tisíc hektolitrů dostaly v roce 2012.

Spotřeba výčepních piv klesá

Stejně jako v posledních letech klesla spotřeba výčepních piv (na 45,2 procenta), naopak roste spotřeba ležáků, které nyní činí na trhu 50,3 procenta. Například Gambrinus hlásí u svého jedenáctistupňového piva zvýšení prodejů o 11 procent.

„Velmi nás těší, že Češi dávají stále více přednost tradičním chuťově plným ležákům. Všichni bychom ale měli ještě více přemýšlet, jak podpořit českou hospodskou kulturu a zastavit přesun pití piva z hospod do domácností,“ uvedl marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik.