Loňský rok asi nebude patřit k nejúspěšnějším letům kopřivnické automobilky Tatra Trucks, připustil v pořadu Byznys ČT24 její prozatímní generální ředitel Petr Karásek. Některé velké projektové zakázky pro různé státy nedopadly úspěšně, nebo byly odsunuty na letošní rok.
Tatra chce zaplňovat výklenky světového trhu. Její současný šéf se zaměřuje hlavně na disciplínu
Loni tedy došlo k poklesu vyrobených vozů, řekl Karásek, ale dodal, že je nutno počítat také přidanou hodnotu. Připomněl, že firma vyrábí mnoho variant a rozdíl mezi nejjednodušším a nejsložitějším autem je třeba až dvanáctinásobný.
Prozatímní ředitel také zmínil éru od roku 2013, kdy do automobilky vstoupili noví, čeští vlastníci (Jaroslav Strnad a René Matera ji získali v dražbě). Od té doby se firma snaží najít si novou pozici na světovém trhu. „Musí hodně investovat do technického rozvoje a budování trhu poprodejních služeb.“ Výsledkem by mělo být nalezení „výklenků na trhu“ vedle velkých hráčů. Ti vyrábějí velkosériově, jsou založeni na ekonomice z rozsahu, zatímco Tatra na menších sériích, či dokonce speciálech.
Po vstupu nových vlastníků a restrukturalizaci se podařilo produkci stabilizovat a z 800, 900 vozů ročně ji zvýšit na 1200 či 1300, uvedl Karásek.
Zatímco původně Karásek nastoupil jako krizový manažer, nyní vidí svoji roli odlišně, jako substituční. V ní působí dva a půl měsíce – zaskakuje za generálního ředitele, který nenastoupil podle původního plánu. Ještě několik měsíců v této roli bude pokračovat, než majitelé najdou nového generálního ředitele.
Ve své druhé misi využívá Karásek znalosti z té předchozí. „Snažím se procesně dostat Tatru tam, kde byla před několika lety, protože při tlaku na růst objemů se některé chybičky staly,“ řekl. Zmínil zejména pokles disciplíny při dodržování pravidel, která byla před pěti lety nastavena. „Disciplína je na prvním místě a s kolegy to dostáváme zpět. Jsme v roli mentorů. Snažíme se přimět Tatrováky, aby v sobě našli způsob, jak disciplínu dodržovat,“ zdůraznil Karásek. Svůj manažerský styl hodnotí jako férový, byť razantní.
Prozatímní ředitel zdůraznil roli domácího trhu. „Nejvíce si vážíme toho, že jsme stabilním partnerem pro českou armádu, pro české hasiče, pro český záchranný integrovaný systém.“ Reference z domácího trhu pak podle něj zabírají i ve světě.
Zákazníci Tatry často oceňují schopnost vozů poradit si i ve složitém terénu. Speciální požadavky má armáda – například české ministerstvo obrany plánuje nakoupit zhruba 60 vozů Tatra na přepravu kontejnerů. Dánská armáda chce zase využít podvozky Tatra pro patnáct samohybných houfnic. Do světa také míří nákladní vozy kopřivnické automobilky přizpůsobené pro stavebnictví, lesnictví nebo zemědělství.
„Největším segmentem vývozu je nyní Střední východ a Indie,“ dodal Karásek.
Loni měla společnost 1200 zaměstnanců, nyní je to necelých 1100. „Rádi bychom to udrželi mezi tisícem a jedenácti stovkami. Chceme se zaměřit na produktivitu,“ řekl prozatímní ředitel. Naznačil, že firma bude přibírat do dělnických profesí, zatímco u technicko-hospodářských pracovníků a administrativy spíše dojde k přirozené fluktuaci a redukci. „Byrokracie se nám rozbujela více, než je potřeba,“ podotkl.