Škoda Auto plánuje rozvoj v Číně a bude pokračovat v investicích. Zemana komentovat nechce

Škoda Auto plánuje další dlouhodobý rozvoj na čínském trhu a bude pokračovat v investicích v Číně, která je největším trhem značky. Výroky prezidenta Miloše Zemana, že by Čína kvůli sporu o používání technologií Huawei a ZTE ve veřejné sféře přistoupila k sankcím, nebude Škoda Auto blíže komentovat, řekl vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.

SUV Kamiq pro čínský trh
Zdroj: ČTK Autor: Jaroslav Beneš
Zeman ve čtvrtek uvedl, že Čína chystá vůči Praze odvetná opatření kvůli předvánočnímu varování bezpečnostních úřadů, že používání softwaru i hardwaru čínských firem Huawei a ZTE představuje bezpečnostní hrozbu. Zeman prohlásil, že kvůli varování je v ohrožení investice automobilky Škoda Auto v Číně i aktivity dalších firem.

„Čína je největším trhem značky Škoda a důležitý pilíř jejího dalšího růstu. V roce 2018 dosáhla Škoda v Číně nejlepšího výsledku v historii a tamním zákazníkům dodala celkem 341 tisíc vozů. Firma plánuje další dlouhodobý rozvoj na čínském trhu. Budeme i nadále pokračovat v investicích v Číně a čínským zákazníkům nabízet prvotřídní produkty a služby. Prosíme o pochopení, ale tuto záležitost nebudeme blíže komentovat,“ uvedla v reakci automobilka.

Varování před firmami Huawei a ZTE vydal Úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), o potenciálním nebezpečí se zmiňovala i Bezpečnostní informační služba (BIS). Zeman ve čtvrtek řekl, že ředitelé NÚKIB Dušan Navrátil a Bezpečnostní informační služby Michal Koudelka poškodili zájmy českých firem v Číně.

NÚKIB dnes odmítl kritiku od prezidenta vůči sobě hodnotit. Uvedl ale, že má povinnost včasného varování, pokud má relevantní informace, že je ohrožena česká kybernetická bezpečnost. Vyjadřovat se k Zemanovým slovům nechce ani BIS. 

Loni dodala Škoda v Číně 341 tisíc aut

Škoda loni dosáhla v Číně nejlepšího výsledku v historii a tamním zákazníkům dodala 341 tisíc vozů, meziročně o 4,9 procenta víc. Celosvětově firma zákazníkům loni dodala 1,25 milionu vozidel.

Význam Číny pro Škodu Auto je patrný i tím, že některé modely nabízí jen na tamním trhu. Příkladem je třeba malé SUV Kamiq, jehož prodej automobilka zahájila letos. Loni v listopadu pak oficiálně představila další čínské SUV Kodiaq GT. V budoucnosti by měly tvořit SUV vozy 60 procent prodejů Škody Auto v Číně.

Automobilka chce do roku 2020 zdvojnásobit dodávky čínským zákazníkům na 600 tisíc vozů ročně. Čína je od roku 2010 největším trhem Škody Auto, na tamní trh vstoupila v roce 2007.

V následujících třech letech se chce firma v Číně zaměřit na zviditelnění značky Škoda, investovat chce do komunikace i sponzoringu různých akcí. Důležitý bude příchod elektromobility, zde chce firma volit podobnou strategii jako na jiných trzích. Do roku 2025 plánuje Škoda celosvětově představit deset elektrifikovaných modelů, do roku 2020 pak 19 nových modelů s klasickým pohonem, pět z toho bude určeno pro Čínu.