Česko se pomalu přidává k indickému obchodnímu trysku

Zájem malých a středních exportérů o indický trh roste. Vývoz do Indie činil v první polovině letošního roku téměř 7,9 miliardy korun, což je o dvě procenta více než o rok dříve. Za posledních pět let vzrostl o polovinu, uvedl ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal. Základnou pro středně velké české firmy se v Indii má nově stát vybudování českého průmyslového parku v industriální zóně Bengalúru.

Východní gigant patří k nejdůležitějším obchodním partnerům Česka v Asii a prioritním zemím z hlediska Exportní strategie České republiky 2012–2020; obrat vzájemného obchodu mezi oběma zeměmi rostl v posledních pěti letech.

Zatímco podle serveru BusinessInfo.cz ještě v roce 2013 činil součet exportu a importu 23,5 miliardy, v loňském roce už to bylo přes čtyřiatřicet miliard. Nemění se ale záporné saldo vzájemné bilance, dovoz z Indie každoročně převažuje nad exportem z Česka do země na východě.

Export ovšem i tak významně roste. „Vývoz do Indie vzrostl za posledních pět let o polovinu. Tamní trh láká stále více investorů, zejména z řad malých a středních podnikatelů,“ uvedl ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal.

Největší zájem je o příslušenství k motorovým vozidlům, různé druhy motorů, elektrická zařízení, karoserie a také například čerpadla. Z Indie se do Česka dováží nejčastěji rovněž přístroje a jejich součástky a příslušenství, elektronika, farmaceutické výrobky a textil.

V Bengalúru se připravuje český průmyslový park

Asociace malých a středních podniků a živnostníků a Agentura CzechTrade otevřely už před rokem v Bengalúru takzvaný podnikatelský hub. V průmyslové zóně indického města vznikne v návaznosti na projekt i český průmyslový park.

Ten by se měl stát základnou pro středně velké firmy z České republiky a poskytnout jim výrobní, skladové i obchodní zázemí. Projekt je prvním pokusem o ucelenou podporu českých investorů v zahraničí. K zajímavým investičním pobídkám ze strany indické vlády v podobě daňových úlev se současně na ministerstvu průmyslu a obchodu připravuje investiční balíček, který by firmám v investici pomohl.

Baťovská tradice i potíže s tatrovkami

Indie zavedla před čtyřmi lety program velké modernizace země s názvem Make in India, jehož cílem je nastartovat domácí výrobu a přilákat zahraniční investice. Indické hospodářství se řadí k nejrychleji rostoucím velkým ekonomikám, každoročně zaznamenává vzestup HDP o sedm až osm procent. Tradice česko-indických vztahů navíc sahá do doby před druhou světovou válkou. 

Bývalé Československo, které bylo v 50. až 70. letech po tehdejším SSSR nejvýznamnějším partnerem Indie, této zemi pomáhalo budovat průmysl. Vznikly tak například závody na těžké obráběcí stroje v Ráňčí, výroba těžkých energetických zařízení v Haidarábádu a obráběcích strojů v Ádžmeru.

Už ve třicátých letech vstoupila na indický trh obuvnická firma Baťa, která zde vybudovala tovární město Batanagar a v Indii měla o třicet let později podle údajů Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně již přes 770 prodejen, čtyři továrny a více než deset tisíc zaměstnanců. V poválečných dobách se v Indii také licenčně vyráběly motocykly Jawa či traktory Zetor.

Na indický trh pronikla již v 80. letech také kopřivnická automobilka Tatra s dodávkami tisíců svých nákladních vozidel pro indickou armádu. Před několika lety ale nastal problém s kvalitou dodávek neoriginálních náhradních dílů, které nebyly vyrobeny v Kopřivnici, a také propukla korupční aféra bývalého akcionáře firmy Ravindera Kumara Rišiho, kvůli níž indická vláda uvalila v roce 2012 na tatrovky embargo. Před nedávnem se Tatra Trucks do Indie vrátila, podle informací firmy je Indie pro Tatru v současnosti nejvýznamnějším zahraničním
trhem.

Na indickém subkontinentu působí od roku 2001 automobilka Škoda Auto, která zde loni zvýšila odbyt ve srovnání s předchozím rokem o více než 30 procent na 17 100 vozů. Automobilka letos v Indii přebrala zodpovědnost za aktivity celého koncernu Volkswagen a v současnosti zde nabízí čtyři modelové řady – Rapid, Octavia, Superb a Kodiaq. V roce 2020 představí Škoda první model, který se bude vyvíjet a vyrábět v Indii.

Ostravské oceli se po 15 letech indický vlastník zbavuje

Letos v srpnu získal miliardovou zakázku v Indii jihlavský podnik Motorpal, který bude dodávat mechanické vstřikovací systémy pro dieselové motory indickému výrobci nákladních aut a autobusů Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group. Ashok Leyland v letech 2006 až 2016 vlastnil automobilku Avia.

Mezi společnosti původem z Indie působící v ČR se naopak řadí indický koncern Tata Global Beverages, který vlastní výrobce čajů Jemča, v současnosti však indický vlastník Jemču prodává. V Česku investovala také indická společnost Glenmark Pharmaceuticals, která v roce 2007 koupila přes devadesát procent akcií farmaceutické společnosti Medicamenta.

K největším hutním společnostem v Česku patří ArcelorMittal Ostrava, která od roku 2003 patří do největší světové ocelářské skupiny ArcelorMittal, kterou ovládá Ind Lakšmí Mittal. V současné době ArcelorMittal svou ostravskou firmu prodává. Skupina totiž kupuje italskou huť Ilva, která je největší evropskou ocelárnou, a kvůli zachování hospodářské soutěže se proto musí v Evropě několika podniků zbavit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 4 mminutami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 5 mminutami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
10:28Aktualizovánopřed 8 mminutami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 4 hhodinami

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 8 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 22 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
20. 12. 2025
Načítání...