Dokonalá past. Děti nepoznají reklamu v příspěvcích youtuberů, považují ji za zábavu

Děti většinou nepoznají neoznačenou reklamu, kterou na internet vkládají oblíbení youtubeři nebo blogeři. Bez nápovědy ji pozná jen jedno dítě z deseti. Zhruba 60 procent rodičů přitom uvádí, že blogeři a youtubeři jejich děti ovlivňují. 

Poslech hudby
Zdroj: ČTK, PICTURE ALLIANCE Autor: Jan Haas

Vyplynulo to z výzkumu, který pro Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy udělala agentura Ipsos. V dubnu 2018 se zúčastnilo 330 dětí ve věku mezi devíti a 15 lety.

Při prohlížení obrázku s typickou formou propagace výrobku v přirozeném životním stylu mladé generace poznalo v průzkumu 11 procent dětí, že se jedná o sponzorovaný obsah. 

Při zhlédnutí videa, v němž youtuber míchá vlastní příchuť nápoje, a dělá tak reklamu na jednu konkrétní značku, poznala sponzoring v  průzkumu přibližně jedna pětina dětí. Většina jich uváděla, že ve videu šlo hlavně o zábavu a získání nového publika.

S nápovědou se 42 procent dětí přiklonilo k tomu, že šlo o reklamu, zatímco 45 procent dětí tipovalo zábavu. 

Většina dětí sleduje youtubery kvůli zábavě 

Zhruba 58 procent dětí uvedlo, že se často dívá na příspěvky, které na sociálních sítích na internetu nahrávají jiní lidé, dalších 42 procent se na ně dívá občas. Tři čtvrtiny dětí přiznaly, že někdy chtěly stejnou věc, kterou viděly u někoho v sociálních médiích. Zhruba polovina dětí si přitom nevybaví žádného blogera, který dělá reklamu.

Mezi nejsledovanější youtubery či blogery dětí, které se účastnily výzkumu, patří Jirka Král, Kovy, Gejmr, MenT, Hoggy nebo Shopaholic Nicol.

Hlavním důvodem, proč děti youtubery sledují, je zábava, uvedla vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations Denisa Hejlová. Příspěvky takzvaných influencerů, jak se nejznámějším youtuberům či blogerům také říká, podle ní připadají dětem zajímavější než cokoli jiného v dalších médiích. Rodiče to přitom často nechápou. Podle psychologa Marka Vranky ale nemá cenu dětem tento druh zábavy zakazovat. Místo toho by dospělí měli vysvětlovat souvislosti a učit je kriticky myslet.

#reklama skoro nikdo z českých influencerů nepoužívá

Podle Hejlové jsou youtubeři a blogeři vždy odpovědní za to, aby placenou propagaci v příspěvku řádně označili. Řada z nich se však zdráhá komerční spolupráci svým fanouškům přiznat, protože se obává ztráty jejich zájmu.

Férová reklama
Zdroj: ferovareklama.cz
Autor: ferovareklama.cz

Fakulta sociálních věd spolu se Sdružením pro internetový rozvoj proto formulovala pravidla pro označování reklamy na sociálních médiích, která by se podle zákonů měla dodržovat. Lidé je mohou najít na webových stránkách Férováreklama.cz.

Podle Hejlové by se reklama v příspěvcích na sociálních sítích měla označovat nejlépe jen českým označením #reklama. Tuto značku rozeznalo v průzkumu 87 procent dětí, ale skoro nikdo z českých influencerů ji nepoužívá. Anglická označení internetové reklamy #sponsored a #ad jsou mezi českými dětmi známá méně. Vědí o nich zhruba dvě třetiny dětí, a to hlavně chlapců.

Špatné znalosti dětí podle zástupců fakulty souvisí zřejmě i s nedostatečnou výukou mediální výchovy. Téměř polovina dětí ji podle průzkumu ve škole vůbec neměla, další se v ní učily především o internetové bezpečnosti.