Ministerstvo dopravy čelí správnímu řízení za mýtný tendr

Antimonopolní úřad zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému po roce 2019, řekl ČTK předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj. Úřad tím reaguje na podněty dosavadního správce systému, společnosti Kapsch, a Nadačního fondu proti korupci podnikatele Karla Janečka. Ministerstvo je připraveno tendr obhájit.

Protikorupční fond vytýká podmínkám výběrového řízení, které vypracovalo ministerstvo dopravy, přílišnou přísnost při dokazování předchozích referencí, což omezuje počet možných uchazečů a může to nahrávat současnému správci systému. Kapsch si naproti tomu stěžoval na příliš velký rozsah informací, jež ministerstvo sděluje jednotlivým uchazečům o systému, který firma vybudovala.

„Po přezkoumání příslušné části dokumentace o zadávacím řízení získal úřad pochybnost o tom, zda zadavatel postupoval při zadávání předmětné veřejné zakázky v souladu se zákonem,“ uvedl v odůvodnění Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Výběrové řízení na správu mýtného systému vypsalo ministerstvo dopravy v polovině července, do zakázky za téměř 30 miliard korun se přihlásili čtyři uchazeči.

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold upozornil na to, že Kapsch od začátku napadá soutěž, která má mýto konečně otevřít konkurenci. „Je nicméně naprosto v pořádku, že ÚOHS takto velkou zakázku podrobně sleduje a přezkoumá ji. My jsme připraveni obhájit, že je vše v souladu se zákonem a věříme, že úřad bude při hodnocení podmínek soutěže zcela objektivní,“ sdělil ČTK.

Nový správce systému by takzvané výkonové mýto měl spravovat deset let po vypršení stávajícího kontraktu s Kapschem po roce 2019. Kromě současného provozovatele se do soutěže přihlásili slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.

Kapsch provozuje mýtné deset let

Kapsch prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran v Česku vybírá mýtné od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. Náklady na provoz činí zhruba 1,5 miliardy korun ročně.

Antimonopolní úřad se už loni zabýval prodloužením smlouvy s Kapschem. Původní kontrakt byl totiž uzavřen do konce loňského roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Koncem loňského srpna tak Ťokův resort uzavřel dodatek smlouvy. Úřad za toto prodloužení smlouvy bez otevřeného tendru ale uložil ministerstvu dopravy pokutu jeden milion korun.

Jednotný celostátní mikrovlnný systém podobně jako v Česku funguje v pásu zemí od Itálie přes Rakousko, Polsko a Bělorusko. Naopak satelitní systém využívají Německo, Slovensko, Maďarsko a částečně Belgie, která jej kombinuje s mikrovlnnou variantou. Nově pro výběr mýta zvolilo satelitní technologii i Bulharsko.

  • 2016 - 9,888 miliardy korun
  • 2015 - 9,732 miliardy korun
  • 2014 - 8,715 miliardy korun
  • 2013 - 8,555 miliardy korun
  • 2012 - 8,680 miliardy korun