Kol se v Česku vyrobí několik set tisíc ročně, prodeje ale klesají

Kol se v Česku vyrobí několik set tisíc ročně, ale prodeje klesají (zdroj: ČT24)

V Česku se ročně vyrobí asi 350 tisíc jízdních kol. Prodeje ale klesají, jen loni skoro o desetinu. Odvětví, které zaměstnává asi dva a půl tisíce lidí, teď vkládá naděje do elektrokol. Loni jich vyrobili přes 80 tisíc a většina šla na vývoz. Jak vyplývá z aktuální zprávy Evropské asociace cyklistického průmyslu (The Association of the European Bicycle Industry), nejvíc elektrokol se prodá v Německu, Nizozemsku a Belgii.

„Čeští výrobci exportují nejvíce jízdních kol do evropských zemí, především do Německa, Holandska nebo třeba Rakouska,“ říká tajemník Asociace výrobců a dovozců jízdních kol Martin Huleja.

Příkladem českého výrobce kol je firma City Bikes. Ta sice bicykly původně jen prodávala, před pěti lety je ale začala v malé dílně i vyrábět. A to jak klasická, tak i ta na baterie.

Sestavit celé kolo prý trvá asi tři týdny. Nejvíc času přitom zabere lakování rámu. „Nás je osm ve firmě, přičemž výrobou se zabýváme víceméně tři,“ počítá jednatel City Bikes Martin Říha.

Kola zatím tento výrobce dělá hlavně pro Čechy a Slováky. Plánuje ale najít nové zákazníky i v západní Evropě. 

Češi kupují většinou levnější kola z dovozu

Zatímco kola vyrobená v Česku jdou z velké části na export, sami Češi dávají přednost levnějším z dovozu. Kola kupují v průměru za šest a půl tisíce. Levné modely se od devadesátých let dovážejí především z Asie.

Tradiční českou značkou kol byl Favorit. Firma Favorit Czechoslovakia se ji rozhodla oživit před šesti lety. Zatím vyrobí jen asi tři sta kusů za rok. Doufá ale, že zájem o retro design poroste. „V průběhu roku předpokládáme zdvojnásobení počtu zaměstnanců a zhruba čtyř až osminásobně zvýšíme objem výroby,“ říká ředitel Favoritu Czechoslovakia Richard Galovič.

Česko je v Unii 11. největší výrobce bicyklů. V kategorii elektrokol je dokonce na místě šestém.