Google dostal od Bruselu pokutu přes 63 miliard korun. Zvýhodňoval prý svou službu Nákupy

Google dostal od Bruselu pokutu (zdroj: ČT24)

Americký internetový gigant Google dostal od Evropské komise rekordní pokutu 2,42 miliardy eur (63,6 miliardy korun) za zneužití dominantního postavení. Ve svém vyhledávači zvýhodňoval jiný vlastní produkt, a to svou službu pro porovnávání obchodních nabídek (Nákupy Google). Google se závěry vyšetřování nesouhlasí. Rozhodnutí o pokutě firma přezkoumá a zváží odvolání. Komise zároveň uvedla, že již dospěla k předběžnému závěru, že Google zneužil svého dominantního postavení také ve dvou jiných případech, které se stále prošetřují: u operačního systému Android a u reklamního systému AdSense.

Google nyní musí podle rozhodnutí komise do 90 dnů zanechat tohoto jednání, nebo bude čelit sankcím až do pěti procent průměrného denního celosvětového obratu Alphabetu, své mateřské společnosti. Komise případ vyšetřovala sedm let. 

Eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová uvedla, že takové jednání je podle antimonopolních pravidel EU nezákonné. Ostatním společnostem odpíralo šanci soutěžit na základě jejich kvalit a inovovat. Především však bránilo evropským spotřebitelům ve skutečném výběru služeb a plném využití výsledků inovací.

„Tímto rozhodnutím od společnosti Google chceme, aby změnil způsob svého fungování a aby čelil následkům svých kroků,“ řekla Vestagerová. Toto rozhodnutí je podle ní precedentem, který bude moci v budoucnu sloužit jako rámec při analýze dalšího podobného chování.

Doposud nejvyšší pokutu pro jednu firmu vyměřila komise v roce 2009 americkému výrobci čipů Intel, a to ve výši 1,06 miliardy eur (dnes v přepočtu 27,8 miliardy korun).

Právní zástupce Googlu Kent Walker v prohlášení pro média uvedl, že firma se závěry vyšetřování Evropské komise nesouhlasí. „Rozhodnutí komise podrobně přezkoumáme, zvážíme odvolání a těšíme se, až budeme v tomto případu moci představit naše argumenty,“ uvedl.

Eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová
Zdroj: ČTK/AP

Jak pomoci svému systému

Komise ve zprávě uvedla, že stěžejním produktem společnosti Google je vyhledávač Google, který poskytuje spotřebitelům, kteří za službu platí svými údaji, výsledky vyhledávání. Téměř 90 procent příjmů společnosti Google pochází z reklamy, jako je reklama, která se zobrazuje spotřebitelům společně s výsledky vyhledávání.

V roce 2004 společnost Google v Evropě vstoupila na samostatný trh služeb porovnávání prodejních nabídek prostřednictvím svého produktu, který se původně jmenoval „Froogle“, v roce 2008 byl přejmenován na „Google Product Search“ a od roku 2013 je znám jako „Nákupy Google“. Umožňuje spotřebitelům porovnávat zboží a ceny on-line a vyhledávat nabídky od všech typů on-line prodejců, včetně internetových obchodů výrobců, platforem (např. Amazon a eBay) a jiných distributorů.

Google neférově zvýhodnil svůj produkt Nákupy Google
Zdroj: ČT24

Srovnávač prodejních nabídek Froogle však nebyl příliš úspěšný, proto od roku 2008 společnost Google přistoupila na evropských trzích k zásadní změně ve strategii, jak se svým srovnávačem prorazit.

„Tato strategie spoléhala na dominantní postavení společnosti Google v oblasti obecného internetového vyhledávání, nikoliv na hospodářskou soutěž na základě výkonnosti na trzích porovnávání prodejních nabídek,“ uvádí zpráva. 

Dopad praktik Googlu

Nezákonné praktiky společnosti Google měly značný dopad na hospodářskou soutěž mezi jejím vlastním srovnávačem prodejních nabídek a konkurenčními službami, uvádí zpráva Evropské komise. Srovnávač společnosti Google díky tomu zaznamenal výrazný růst návštěvnosti na úkor svých konkurentů a ke škodě evropských spotřebitelů.

Vzhledem k dominantnímu postavení společnosti Google v oblasti obecného internetového vyhledávání je její vyhledávač významným zdrojem návštěvnosti. V důsledku nezákonných praktik společnosti se návštěvnost jejího srovnávače výrazně zvýšila, zatímco návštěvnost konkurenčních služeb se velmi významně a trvale snížila.

  • Za dobu, kdy společnost Google zneužívala v jednotlivých zemích svého postavení, vzrostla návštěvnost srovnávače Googlu ve Spojeném království 45krát, v Německu 35krát, ve Francii 19krát, v Nizozemsku 29krát, ve Španělsku 17krát a v Itálii 14krát, uvedla Evropská komise. 

„Je na společnosti Google, aby zajistila, že své chování změní, a aby vysvětlila, jak to hodlá udělat. Nemám důvod nevěřit, že tak neučiní,“ řekla Vestagerová. Kroky firmy bude komise podle ní dál sledovat. 

„Tento spor velmi připomíná jiný spor, z počátku tohoto století, kdy se tehdejší Evropská komise zaměřila na Microsoft a jeho Windows a prohlížeč Internet Explorer,“ uvedl pro ČT redaktor serveru Živě.cz Jakub Čížek. Nelíbilo se jí, že Internet Explorer je předinstalovaný, je integrální součástí Windows.

Dnes se řeší to samé a je nastolena otázka, jestli vyhledávač má být jen jakýsi primitivní seznam odkazů nebo je to něco více, něco jako komplexní služba, která odpovídá nejen odkazy, ale i něčím vlastním, řekl redaktor. To právě nabízí Google. 

Čížek odhaduje, že se Google odvolá a spor se potáhne několik dalších let. Na rozdíl od Microsoftu, který podle něho zaplatil, aniž by se pak mnoho změnilo, je situace nyní odlišná. „Na Googlu se požaduje, aby se zcela změnil a to je zásadnější než nějaká pokuta, kterou si může dovolit zaplatit,“ řekl Čížek. Domnívá se, že rozhodnutí Evropské komise jde proti uživatelům, protože je příliš staré a není v souladu s tím, jak dnes funguje internet.

Další případy sporu Bruselu a Googlu

Komise také již dospěla k předběžnému závěru, že společnost Google zneužila svého dominantního postavení ve dvou jiných případech, jež se stále prošetřují. Tyto případy se týkají operačního systému Android a reklamního systému AdSense (ten poskytuje majitelům a provozovatelům webových stránek možnost, jak zobrazit reklamy z reklamního systému Google AdWords na jejich stránkách, za což dostávají provize v případě, že návštěvník stránek na reklamu klikne).

V případě Androidu se komise obává, že společnost Google u řady mobilních aplikací a služeb brání možnosti volby a inovacím tím, že u mobilních přístrojů uplatňuje obecnou strategii na ochranu a posílení svého dominantního postavení v oblasti internetového vyhledávání.

V případě AdSense se komise obává, že společnost Google omezila možnost volby tím, že na internetových stránkách třetích stran nedovoluje zobrazovat inzerci spojenou s vyhledáváním od konkurentů společnosti Google.