Podnikatelskou dynastii Ringhofferů zavál čas. Stopy však zůstávají

Zhruba sto let patřila tato dynastie do nejvyšších podnikatelských pater habsburské monarchie a později i první republiky. Dějiny českých zemí a Prahy však spoluvytvářela přibližně 174 let. Ovlivňovala průmysl, politiku, krajinu, umění i sport své doby. Velký podnikatelský a společenský příběh neslavně skončil se závěrem druhé světové války. Značka dynastie přešla do historie. Legenda je polozapomenuta, ale některé její stopy přetrvávají dodnes. Ringhofferovi.

Jejich podnikatelský záběr byl rozsáhlý. Nejsilnější však byli ve výrobě železničních vagónů, nákladních i osobních, tramvají, automobilovém průmyslu a pivovarnictví. Zkoušeli se ale prosadit třeba i ve vzduchoplavbě. 

„Na rozdíl od podnikatelských dvougeneračních dynastií, jakými byli Baťové a Škodové, nebo jednogeneračních – Daněk, Křižík, Kolben – se jednalo o pět generací úspěšných podnikatelů. Bylo to dáno tím, že podnikatelské aktivity rozvinuli již v 18. století a dokázali se udržet i v období první republiky,“ uvádí Miloš Hořejš z Národního technického muzea. 

Právě 28. dubna 2017 uplyne dvě stě let od narození nejvýraznějšího představitele celé dynastie, Františka Ringhoffera II. Od svého otce Josefa převzal prosperující kotlářský podnik a zhruba od roku 1847 odstartoval velkou podnikatelskou kariéru. 

Milan Hlavačka z Historického ústavu AV ČR oceňuje například obdivuhodnou podnikatelskou houževnost, které pomohla překonat technické, prostorové a administrativní překážky při zrodu velkého průmyslového podniku (vznikl koncem roku 1852 na Smíchově).

Zdůraznil také „stanovení nosného podnikatelského programu (výroba vagonů a tendrů), dnes bychom řekli byznys plánu, který odhadl chování na trhu na příštích několik desetiletí“.

V roce 1852 se podnikatel přesunul ze Starého Města pražského na Smíchov, kde zamýšlel vybudovat továrnu, a hodlal postavit celé moderní město. Na zakoupených pozemcích postupně vznikla továrna na výrobu železničních vagonů.

Z Ringhofferova podniku se stala největší vagónka v Rakousku. Různé prameny přitom vypovídají, že se velkopodnikatel na svou dobu nezvykle příkladně staral o své zaměstnance.  

Odkaz pro dnešek

Na otázku, čím je odkaz Františka Ringhoffera II. dodnes inspirující, uvedla Václava Horčáková z Historického ústavu AV ČR: úspěšný podnikatel, úspěšný politik a úspěšný pokračovatel rodu. Z jeho podnikatelské činnosti zmínila například výstavbu moderní továrny na výrobu strojů a železničních vagonů na Smíchově. Byla postupně rozšiřována – přistavěním slévárny, soustružny, kotelny, kovárny, kanceláře a plynárny.

Ringhofferovi zaměstnanci měli zdravotní pojištění a po roce 1870 též penzijní fond. Vyrostla i kolonie Mrázovka, vystavěná akciovou Společností pro stavbu dělnických obydlí – mezi její zakladatele patřil rovněž František Ringhoffer. 

Prudký rozmach

Za šest let po nákladních vagonech začal Ringhoffer s výrobou vagonů osobních. Během několika dalších let se mu podařilo z tuzemských železnic vytlačit zahraniční konkurenci a mohl se věnovat exportu. Od roku 1867 začala firma vyrábět také budoucí pýchu celé vagonky - salonní vozy.

Podnikatel se však rozhodl angažovat i v dalším oboru – pivovarnictví. V roce 1870 přikoupil František Ringhoffer II. ke svému kamenickému panství od hraběte Nostice-Rienecka další panské državy včetně Velkých Popovic s hospodářským dvorem, uvádí publikace Velkopopovická legenda autorů Evy Kršňákové a Zeno Čižmáře.

Podnikatel rozhodl vzhledem ke zdroji vysoce kvalitní pitné vody o výstavbě nového pivovaru právě ve Velkých Popovicích. Zemní práce začaly roku 1871 a o tři roky později se zde uvařila první várka piva. To už byl podnikatel po smrti a dynastii vedl jeho syn František Ringhoffer III. 

František Ringhoffer II. byl také zdatný obchodník s pozemky. Podle Českého rozhlasu a jeho Toulek českou minulostí získal vedle Kamenice například Lojovice, Štiřín a Pyšely. Poblíž svého panství Štiřín proto nechal zřídit anglický park s honitbou.

Místními lidmi byl oblíbený jako štědrý mecenáš. Na vlastní náklady nechal založit dětský útulek a dokonce osobně vedl záchranné práce, když byla oblast zasažena povodněmi, uvádí Toulky minulostí. 

Legenda úspěšně pokračuje

Jako obratný podnikatel se projevil také František Ringhoffer III. Na Smíchově začal vyrábět i zařízení pro cukrovary, lihovary, pivovary a mrazírny. Ringhofferovka vyráběla také parní stroje pro tovární pohony pro doly. Hlavním výrobním artiklem však zůstaly železniční vagony. Během patnácti let v 70. a 80. letech 19. století jich z továrny vyjelo čtyři a půl tisíce. Továrna začala vyrábět i tramvaje a zařadila se mezi největší průmyslové podniky v Rakousku-Uhersku.

Také on se choval, stejně jako jeho otec, příkladně k zaměstnancům. Podle Toulek českou minulostí dotvořil podnikový sociální polštář. Zaměstnanci měli nárok na důchod, na invalidní rentu, na vdovský důchod, vyplácel se jim příspěvek na výchovu dětí i na pohřebné. Byly poskytovány ještě další podpory pro vdovy a pro nedospělé děti po zemřelých zaměstnancích.

Vyplácel se i věrnostní příspěvek, podnikatel rozvinul také výstavbu dělnických domů – koncem 19. století v nich bydlela třetina zaměstnanců podniku, skoro sedm set rodin. 

Ringhofferům se nikdy nedostalo v české společnosti věhlasu, jako měli podnikatelé jako Tomáš a Jan Antonín Baťa či František Křižík. Jednou z příčin byla i jejich národnostní nevyhraněnost, která se stále více stávala pro většinovou česky mluvící společnost českých zemí těžko přijatelnou. Oblíbenosti rodiny nepřispěly ani vazby na habsburskou rodinu, konkrétně na osobu následníka trůnu Františka Ferdinanda.
Miloš Hořejš
Národní technické muzeum

Golf a vzduchoplavectví

A firmu opět převzal syn – František Ringhoffer v pořadí čtvrtý. Roku 1911 se firma stala akciovou společností „Ringhofferovy závody.“ Během první světové války vyrobila přes 20 000 vagonů. Později, když koupila i automobilku v Kopřivnici, jmenovala se Ringhoffer-Tatra a postupně ovládala i další vagonky v Československé republice a stal se vůbec největším výrobcem vagonů na světě, uvádí pořad Českého rozhlasu Toulky Českou historií.  

František Ringhoffer IV. stál také u zrodu golfu na Štiříně. Byl i prvním prezidentem Golfového svazu ČSR (1931), zdejší klub se dnes jmenuje Ringhoffer Golf Club.

Do známosti ve spojení se vzduchoplavbou se jméno Ringhoffer poprvé dostalo v lednu 1910, kdy ve Velké Chuchli předváděl Jean Gaubert ve Francii vyrobený dvouplošník bratří Wrightů, uvedl kurátor letecké sbírky Národního technického muzea Michal Plavec. Mezi četnými diváky byla přítomna skoro celá rodina Ringhofferů. K výrobě letadel se ale rodina dostala až ve 30. letech, když koupila společnost Tatra v Kopřivnici.

Vrchol a konec

V čele koncernu stanul v roce 1919 jako generální ředitel Hanuš Ringhoffer (1885– 1946). V těch letech se neustále zvyšovala produkce. Výroba využívala nejmodernější technologie. Jedním z nejznámějších mistrovských výrobků, který dokazuje um svých tvůrců, se stává salónní vůz z roku 1930. Byl vyroben jako dar k 80. narozeninám československého prezidenta T. G. Masaryka.

Po 15. březnu 1939 přijala celá rodina říšskoněmecké občanství a dne 1. 4. 1939 byli čtyři členové této rodiny přijati do NSDAP. Během okupace byl ale Hanuš Ringhoffer zbaven členství v NSDAP z důvodu „nevhodné diplomatické činnosti“ v předválečné ČSR a vyznamenání Čestné legie.

Společnost orientovanou na válečnou výrobu však vedl dál a kvůli významu podniku se nevyhnul ani kontaktům s vedoucími činiteli Třetí říše, zejména Speerova ministerstva pro zbrojní průmysl. Podle svědectví řady pamětníků však nikdy žádným nacistou nebyl. Zemřel v roce 1946 v internačním táboře Mühlberg an der Elbe.

  • Na základě Benešových dekretů byl po válce zkonfiskován Ringhofferově rodině veškerý majetek. Továrny, velkostatky i zámky byly znárodněny.

Stopa této průmyslové dynastie v Československu / Česku však úplně nekončí. 

„Protože mnoho Ringhofferových závodů existuje ještě dnes, můžeme hovořit dokonce o období téměř 250 let, ve kterých se Ringhofferovy závody zapsaly do hospodářského života země,“ uvedl Hořejš. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Obrana odsouhlasila nákup tanků Leopard 2A8 za více než 34 miliard

Ministerstvo obrany schválilo nákup tanků Leopard 2A8, v první fázi chce pořídit 44 velitelských a bojových tanků. Spolu s takzvanou bohemizací, tedy přizpůsobením strojů potřebám tuzemské armády, vyjdou na 34,25 miliardy korun včetně DPH. Dalších pět miliard resort vyčlení na inflační a kurzovou rezervu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Zadní vrátka pro ruský plyn vedou do Evropy přes Turecko

Evropská komise se chce do konce roku 2027 zbavit dovozu ruského plynu. Pokud ale Turecko nepřistoupí na evropské požadavky, tak může pro Moskvu nechat otevřená zadní vrátka. Dohledat původ plynu je totiž bez spolupráce státních orgánů velmi složité, upozorňují experti. Ankara však za svou spolupráci s EK může požadovat ústupky, například v podobě oživení diplomatických vztahů.
před 18 hhodinami

Americká cla české zbrojaře výrazněji nepoškodí, tvrdí asociace

Cla uvalená na dovoz zboží ze států sedmadvacítky do USA nebudou mít podle oborové asociace na české zbrojaře výraznější dopad. Tuzemské podniky v obranném a bezpečnostním průmyslu jsou připravené ve Spojených státech zvýšit ceny, přesunout tam část výroby nebo své produkty dovézt jinam. Zájem o zbraně je teď v celém světě enormní.
včera v 06:00

Trump o 90 dní prodloužil nižší cla na dovoz čínského zboží

Americký prezident Donald Trump několik hodin před vypršením termínu podepsal exekutivní příkaz, kterým o devadesát dní prodloužil platnost stávajících třicetiprocentních cel na dovoz čínského zboží do Spojených států. Informoval o tom web CNBC. Po úterní půlnoci amerického času (06:01 SELČ) měly tarify původně vzrůst o 115 procentních bodů. Novým termínem je 9. listopad.
11. 8. 2025

Vyjednat zastropování cen povolenek ETS 2 v EU se podaří, věří Hladík

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) si je jistý, že se Česku a dalším osmnácti státům podaří v Evropské unií vyjednat zastropování cen emisních povolenek na pohonné hmoty či na vytápění plynem na úrovni 45 eur za tunu oxidu uhličitého. Třeba litr benzinu či nafty by tak od ledna 2027 kvůli novému ekologickému poplatku podražil o tři koruny. Pokud by však státy zastropování cen povolenek neprosadily, mohlo by být zdražení podstatně vyšší.
11. 8. 2025

Resort financí nesouhlasí s verzemi růstu platů od ledna

Ministerstvo financí (MF) nyní nesouhlasí s navrhovanými variantami zvýšení platů ve veřejném sektoru od ledna. Předběžný návrh státního rozpočtu na příští rok totiž podle resortu neobsahuje potřebnou sumu na přidání. Ministerstvo doporučilo, aby vláda zvednutí tarifů projednávala až v září spolu se zákonem o státním rozpočtu.
11. 8. 2025

Kvůli energetické náročnosti mají některé domy problém najít kupce

Nabídkové ceny nových i starších nemovitostí letos opět rostly. Hodnotu a prodejnost může ale ovlivnit i energetická náročnost staveb. Třeba některé vily z devadesátých let mohou mít jejich majitelé problém prodat. Mladé rodiny hledají co nejekonomičtější bydlení.
10. 8. 2025

Příjmy z prodeje velkých firem se zřejmě nakonec danit nebudou

Lidé, kteří vydělají na prodeji firmy nebo její části více než čtyřicet milionů korun ročně, nakonec asi nebudou muset z tohoto prodeje platit daň z příjmu. A to přesto, že vládní koalice od letošního ledna právě toto zdanění v konsolidačním balíčku zavedla. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) totiž ve sněmovně prakticky jistě prosadí svůj návrh, aby stát taxu zrušil. Plán podporuje i opoziční hnutí ANO.
9. 8. 2025
Načítání...