Podnikatelskou dynastii Ringhofferů zavál čas. Stopy však zůstávají

Zhruba sto let patřila tato dynastie do nejvyšších podnikatelských pater habsburské monarchie a později i první republiky. Dějiny českých zemí a Prahy však spoluvytvářela přibližně 174 let. Ovlivňovala průmysl, politiku, krajinu, umění i sport své doby. Velký podnikatelský a společenský příběh neslavně skončil se závěrem druhé světové války. Značka dynastie přešla do historie. Legenda je polozapomenuta, ale některé její stopy přetrvávají dodnes. Ringhofferovi.

Jejich podnikatelský záběr byl rozsáhlý. Nejsilnější však byli ve výrobě železničních vagónů, nákladních i osobních, tramvají, automobilovém průmyslu a pivovarnictví. Zkoušeli se ale prosadit třeba i ve vzduchoplavbě. 

„Na rozdíl od podnikatelských dvougeneračních dynastií, jakými byli Baťové a Škodové, nebo jednogeneračních – Daněk, Křižík, Kolben – se jednalo o pět generací úspěšných podnikatelů. Bylo to dáno tím, že podnikatelské aktivity rozvinuli již v 18. století a dokázali se udržet i v období první republiky,“ uvádí Miloš Hořejš z Národního technického muzea. 

Právě 28. dubna 2017 uplyne dvě stě let od narození nejvýraznějšího představitele celé dynastie, Františka Ringhoffera II. Od svého otce Josefa převzal prosperující kotlářský podnik a zhruba od roku 1847 odstartoval velkou podnikatelskou kariéru. 

Milan Hlavačka z Historického ústavu AV ČR oceňuje například obdivuhodnou podnikatelskou houževnost, které pomohla překonat technické, prostorové a administrativní překážky při zrodu velkého průmyslového podniku (vznikl koncem roku 1852 na Smíchově).

Zdůraznil také „stanovení nosného podnikatelského programu (výroba vagonů a tendrů), dnes bychom řekli byznys plánu, který odhadl chování na trhu na příštích několik desetiletí“.

V roce 1852 se podnikatel přesunul ze Starého Města pražského na Smíchov, kde zamýšlel vybudovat továrnu, a hodlal postavit celé moderní město. Na zakoupených pozemcích postupně vznikla továrna na výrobu železničních vagonů.

Z Ringhofferova podniku se stala největší vagónka v Rakousku. Různé prameny přitom vypovídají, že se velkopodnikatel na svou dobu nezvykle příkladně staral o své zaměstnance.  

Odkaz pro dnešek

Na otázku, čím je odkaz Františka Ringhoffera II. dodnes inspirující, uvedla Václava Horčáková z Historického ústavu AV ČR: úspěšný podnikatel, úspěšný politik a úspěšný pokračovatel rodu. Z jeho podnikatelské činnosti zmínila například výstavbu moderní továrny na výrobu strojů a železničních vagonů na Smíchově. Byla postupně rozšiřována – přistavěním slévárny, soustružny, kotelny, kovárny, kanceláře a plynárny.

Ringhofferovi zaměstnanci měli zdravotní pojištění a po roce 1870 též penzijní fond. Vyrostla i kolonie Mrázovka, vystavěná akciovou Společností pro stavbu dělnických obydlí – mezi její zakladatele patřil rovněž František Ringhoffer. 

Prudký rozmach

Za šest let po nákladních vagonech začal Ringhoffer s výrobou vagonů osobních. Během několika dalších let se mu podařilo z tuzemských železnic vytlačit zahraniční konkurenci a mohl se věnovat exportu. Od roku 1867 začala firma vyrábět také budoucí pýchu celé vagonky - salonní vozy.

Podnikatel se však rozhodl angažovat i v dalším oboru – pivovarnictví. V roce 1870 přikoupil František Ringhoffer II. ke svému kamenickému panství od hraběte Nostice-Rienecka další panské državy včetně Velkých Popovic s hospodářským dvorem, uvádí publikace Velkopopovická legenda autorů Evy Kršňákové a Zeno Čižmáře.

Podnikatel rozhodl vzhledem ke zdroji vysoce kvalitní pitné vody o výstavbě nového pivovaru právě ve Velkých Popovicích. Zemní práce začaly roku 1871 a o tři roky později se zde uvařila první várka piva. To už byl podnikatel po smrti a dynastii vedl jeho syn František Ringhoffer III. 

František Ringhoffer II. byl také zdatný obchodník s pozemky. Podle Českého rozhlasu a jeho Toulek českou minulostí získal vedle Kamenice například Lojovice, Štiřín a Pyšely. Poblíž svého panství Štiřín proto nechal zřídit anglický park s honitbou.

Místními lidmi byl oblíbený jako štědrý mecenáš. Na vlastní náklady nechal založit dětský útulek a dokonce osobně vedl záchranné práce, když byla oblast zasažena povodněmi, uvádí Toulky minulostí. 

Legenda úspěšně pokračuje

Jako obratný podnikatel se projevil také František Ringhoffer III. Na Smíchově začal vyrábět i zařízení pro cukrovary, lihovary, pivovary a mrazírny. Ringhofferovka vyráběla také parní stroje pro tovární pohony pro doly. Hlavním výrobním artiklem však zůstaly železniční vagony. Během patnácti let v 70. a 80. letech 19. století jich z továrny vyjelo čtyři a půl tisíce. Továrna začala vyrábět i tramvaje a zařadila se mezi největší průmyslové podniky v Rakousku-Uhersku.

Také on se choval, stejně jako jeho otec, příkladně k zaměstnancům. Podle Toulek českou minulostí dotvořil podnikový sociální polštář. Zaměstnanci měli nárok na důchod, na invalidní rentu, na vdovský důchod, vyplácel se jim příspěvek na výchovu dětí i na pohřebné. Byly poskytovány ještě další podpory pro vdovy a pro nedospělé děti po zemřelých zaměstnancích.

Vyplácel se i věrnostní příspěvek, podnikatel rozvinul také výstavbu dělnických domů – koncem 19. století v nich bydlela třetina zaměstnanců podniku, skoro sedm set rodin. 

Ringhofferům se nikdy nedostalo v české společnosti věhlasu, jako měli podnikatelé jako Tomáš a Jan Antonín Baťa či František Křižík. Jednou z příčin byla i jejich národnostní nevyhraněnost, která se stále více stávala pro většinovou česky mluvící společnost českých zemí těžko přijatelnou. Oblíbenosti rodiny nepřispěly ani vazby na habsburskou rodinu, konkrétně na osobu následníka trůnu Františka Ferdinanda.
Miloš Hořejš
Národní technické muzeum

Golf a vzduchoplavectví

A firmu opět převzal syn – František Ringhoffer v pořadí čtvrtý. Roku 1911 se firma stala akciovou společností „Ringhofferovy závody.“ Během první světové války vyrobila přes 20 000 vagonů. Později, když koupila i automobilku v Kopřivnici, jmenovala se Ringhoffer-Tatra a postupně ovládala i další vagonky v Československé republice a stal se vůbec největším výrobcem vagonů na světě, uvádí pořad Českého rozhlasu Toulky Českou historií.  

František Ringhoffer IV. stál také u zrodu golfu na Štiříně. Byl i prvním prezidentem Golfového svazu ČSR (1931), zdejší klub se dnes jmenuje Ringhoffer Golf Club.

Do známosti ve spojení se vzduchoplavbou se jméno Ringhoffer poprvé dostalo v lednu 1910, kdy ve Velké Chuchli předváděl Jean Gaubert ve Francii vyrobený dvouplošník bratří Wrightů, uvedl kurátor letecké sbírky Národního technického muzea Michal Plavec. Mezi četnými diváky byla přítomna skoro celá rodina Ringhofferů. K výrobě letadel se ale rodina dostala až ve 30. letech, když koupila společnost Tatra v Kopřivnici.

Vrchol a konec

V čele koncernu stanul v roce 1919 jako generální ředitel Hanuš Ringhoffer (1885– 1946). V těch letech se neustále zvyšovala produkce. Výroba využívala nejmodernější technologie. Jedním z nejznámějších mistrovských výrobků, který dokazuje um svých tvůrců, se stává salónní vůz z roku 1930. Byl vyroben jako dar k 80. narozeninám československého prezidenta T. G. Masaryka.

Po 15. březnu 1939 přijala celá rodina říšskoněmecké občanství a dne 1. 4. 1939 byli čtyři členové této rodiny přijati do NSDAP. Během okupace byl ale Hanuš Ringhoffer zbaven členství v NSDAP z důvodu „nevhodné diplomatické činnosti“ v předválečné ČSR a vyznamenání Čestné legie.

Společnost orientovanou na válečnou výrobu však vedl dál a kvůli významu podniku se nevyhnul ani kontaktům s vedoucími činiteli Třetí říše, zejména Speerova ministerstva pro zbrojní průmysl. Podle svědectví řady pamětníků však nikdy žádným nacistou nebyl. Zemřel v roce 1946 v internačním táboře Mühlberg an der Elbe.

  • Na základě Benešových dekretů byl po válce zkonfiskován Ringhofferově rodině veškerý majetek. Továrny, velkostatky i zámky byly znárodněny.

Stopa této průmyslové dynastie v Československu / Česku však úplně nekončí. 

„Protože mnoho Ringhofferových závodů existuje ještě dnes, můžeme hovořit dokonce o období téměř 250 let, ve kterých se Ringhofferovy závody zapsaly do hospodářského života země,“ uvedl Hořejš. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Investory už nechávají Trumpovy hrozby cly chladnými

Americké i evropské akcie posilují. Děje se tak navzdory zprávám o clech pro EU a další státy, které přicházejí ze Spojených států. V dubnu, kdy začal prezident USA Donald Trump plošná cla zavádět, přitom trhy reagovaly prudkými ztrátami. Podle analytiků to vypadá, že si investoři na Trumpovy výroky zvykli a počítají s tím, že se jeho rozhodnutí ještě změní. Investiční bankéř Ondřej Jonáš míní, že současná situace může ovlivnit jednotlivé akcie vybraných firem – záleží ale na jejich velikosti, obratu i oboru, ve kterém se pohybují.
před 3 hhodinami

Platebních terminálů v Česku přibývá

V Česku přibývá platebních terminálů, za poslední tři roky se jejich počet zvýšil zhruba o desetinu. Na tisíc obyvatel jich připadá třicet. Evropský průměr je přitom dvaatřicet, nejlépe jsou vybavené země na jihu kontinentu, především kvůli turistickému ruchu. Češi mají o bezhotovostní platby zájem, oblíbené jsou především mezi mladou generací. Obchodníci nevyužívají jen klasické terminály, roste i počet těch v mobilu a přibývá i plateb přes QR kód. Bezhotovostní platby tvoří v tuzemsku skoro tři pětiny všech transakcí.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Objem hypoték v červnu stoupl

Banky a stavební spořitelny v tuzemsku poskytly v červnu hypotéky za 37,5 miliardy korun, což je proti květnu nárůst o devět procent. Nové úvěry bez refinancování vzrostly o sedm procent na 29,4 miliardy. Úrokové sazby nových úvěrů v červnu pokračovaly v mírném poklesu a snížily se v průměru ze 4,6 na 4,56 procenta. Vyplývá to ze statistik České bankovní asociace Hypomonitor. Data dodávají všechny banky a spořitelny poskytující hypotéky na českém trhu.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Z Trumpových výhrůžek málokterá dopadla, říká ekonom Bartoň

Prezident USA Donald Trump v pondělí varoval Rusko, že pokud do padesáti dnů nebude uzavřena dohoda o ukončení války s Ukrajinou, přijdou velmi vysoká cla. Podle bývalého guvernéra České národní banky Jiřího Rusnoka by opatření mohlo představovat „silný kalibr“, pokud by skutečně platila sekundární cla na obchodní partnery Moskvy ve výši stovek procent. Podle datového ekonoma Anglo-American University v Praze Petra Bartoně však „zatím z těch jeho (Trumpových) výhrůžek málokterá dopadla“. Debatu moderovala Tereza Řezníčková.
14. 7. 2025

Dvě třetiny kontrol autobazarů odhalily problémy

Při koupi auta z autobazaru by zákazníci měli trvat na úplných a neměnných informacích o ceně, technickém stavu i historii vozu. Česká obchodní inspekce loni zjistila pochybení ve dvou třetinách kontrol, včetně nepravdivých údajů o stavu vozidla nebo počtu najetých kilometrů. Prodejci by měli poskytnout konečnou cenu a doložit servisní knížku.
14. 7. 2025

Třicetiprocentní cla mohou učinit evropský export nekonkurenceschopným, tvrdí analytik

Pokud by americký prezident skutečně od 1. srpna uvalil na zboží z Evropské unie třicetiprocentní cla, učinilo by to evropský export „v podstatě nekonkurenceschopným,“ říká zástupce ředitele institutu Europeum Viktor Daněk. Podle ekonomky Jany Matesové Trump nedosáhne kýženého přesunu výroby do USA, protože jeho oznámení provází nepředvídatelnost. Evropská unie podle svých představitelů dlouhodobě usiluje o obchodní dohodu se Spojenými státy.
14. 7. 2025Aktualizováno14. 7. 2025

Cena bitcoinu se poprvé přehoupla přes 123 tisíc dolarů

Nejznámější kryptoměna bitcoin poprvé překonala hranici 123 tisíc dolarů a stanovila nový rekord 123 153,22 (2,6 milionu korun), uvedl v pondělí ráno Reuters. Americká Sněmovna reprezentantů bude zároveň v pondělí projednávat několik návrhů zákonů, které mají digitálním měnám dodat legislativní rámec, o který jejich zastánci dlouhodobě usilovali.
14. 7. 2025Aktualizováno14. 7. 2025

Neúplné a nespolehlivé, tepe po kontrole digitální technické mapy NKÚ

Digitální technické mapy neobsahují spolehlivé informace o poloze plynovodů, vodovodů, kanalizací, elektrických a komunikačních kabelů i dalších prvků technické infrastruktury. Zjistil to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) při kontrole využití peněz na vznik a vývoj těchto map včetně souvisejících informačních systémů. Systém map je podle NKÚ z hlediska údajů neúplný a nespolehlivý. Ministerstvo průmyslu a obchodu v reakci uvedlo, že kontrola se uskutečnila před dokončením projektu.
14. 7. 2025Aktualizováno14. 7. 2025
Načítání...