Obchodníci chtějí jednat s ministerstvem o úhradě nákladů na zavedení evidence tržeb

Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) se chystá na jednání s ministerstvem financí o úhradě nákladů na zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Představuje si, že náhrady pro maloobchodníky by mohly mít formu slevy na dani či daňového bonusu. Nyní mohou podnikatelé jako kompenzaci zvýšených nákladů na EET uplatnit slevu na dani 5000 korun, podle asociace však náklady na jedno pokladní místo dosahují minimálně 20 tisíc korun. Jednání má začít v blízké době, uvedla asociace. Ministerstvo se k němu zatím nevyjádřilo.

„Vyhovující systém i pro menší prodejny rychloobrátkového zboží začíná na částce okolo 20 tisíc korun,“ uvedl generální ředitel nákupní aliance ČEPOS a člen představenstva AČTO Petr Morava.

K tomu je podle něj třeba přičíst další provozní náklady a poplatky - náklady na registraci, proškolení personálu, připojení k internetu a z toho plynoucí poplatky a rovněž poplatky za provozování softwaru. „Jinými slovy, minimálně dalších 10 tisíc ročně i pro tu nejmenší jednomístnou prodejnu nebo hospodu,“ dodal Morava.

Požadavek na náhradu je podle asociace v souladu s koaliční smlouvou vlády. Kabinet deklaroval, že „všechna opatření budou založena na principu, že náklady na jejich implementaci ponese prostřednictvím daňových odpočtů stát, a ne podnikatelský subjekt“.

Na začátku března odstartovala druhá vlna EET, která se týkala maloobchodníků a velkoobchodníků. Před týdnem bylo do systému zapojeno zhruba 130 tisíc podnikatelů.

Třetí fáze EET má začít za rok, 1. března 2018. Týkat se bude stánkového prodeje občerstvení bez zázemí pro hosty ve formě stolů a židlí, stejně jako prodeje na farmářských trzích nebo služeb účetních, advokátů a lékařů. Od června 2018 se do systému zapojí například kadeřnice, vybraní řemeslníci, opraváři domácích spotřebičů nebo astrologové.