Výběr mýta je veřejným zájmem. ÚOHS odmítl stížnost SkyTollu na smlouvu s Kapschem

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl stížnost slovenského výběrčího mýta, společnosti SkyToll, na tříleté prodloužení smlouvy s Kapschem na výběr mýtného po skončení letošního roku. Uvedl to mluvčí úřadu Martin Švanda.

Firma poukazovala na to, že smlouvu zadalo ministerstvo dopravy bez výběrového řízení a požadovala zákaz jejího plnění.

To ale v pátek antimonopolní úřad zamítl s tím, že na výběru mýta existuje veřejný zájem. Ten spočívá v udržitelném rozsahu provozu tranzitní dopravy a zároveň v zachování nepřetržitého výběru mýtného ve výši osmi až deseti miliard korun, uvedl ÚOHS v prvoinstančním rozhodnutí. 

„Jak z evropské, tak národní úpravy dohledu nad zadáváním veřejných zakázek totiž vyplývá, že zákaz plnění smlouvy na veřejnou zakázku nelze uložit právě v případě prokázání existence shora uvedených důvodů hodných zvláštního zřetele,“ řekl k rozhodnutí Švanda.

Firma SkyToll toto rozhodnutí nechtěla komentovat.

„Jsem rád, že ÚOHS tento veřejný zájem potvrdil,“ řekl naopak ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). „Pokračujeme v přípravě technologicky neutrálního tendru na mýto, což nám umožnilo právě až podepsání dodatků ke smlouvě s Kapschem. Zároveň jsem se od počátku cítil odpovědný za to, abychom zajistili fungování mýtného systému a nedopustili, aby se z našich dálnic stala bezplatná tranzitní trasa pro evropské kamiony, se všemi negativními důsledky pro řidiče, životní prostředí i státní kasu,“ dodal ministr.

Pokuta pro ministerstvo dopravy

Za prodloužení smlouvy s Kapschem na mýto bez otevřeného tendru dostalo ministerstvo dopravy od antimonopolního úřadu již dříve pokutu jeden milion korun

Ministerstvo dopravy se kloní k názoru, že se nebude proti pokutě odvolávat a zaplatí ji. Poslancům z kontrolního výboru to počátkem listopadu řekl Ťok, když je přišel informovat o postupu výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému. 

Předseda představenstva SkyTollu Mateje Okáli už dříve označil pokutu pro ministerstvo za nedostatečnou, a obrátil se proto na Evropskou komisi. Pokud by firma nyní nevyužila všechny dostupné prostředky, je přesvědčen, že ministerstvu dopravy by nic nebránilo v tom, aby ani po třech letech nevypsal na správu mýta veřejnou soutěž.