
Brífink po jednání o platech řidičů autobusů
„Pokusili jsme se najít rozumný kompromis, který vyváží všechny ty tři aspekty, o kterých jsme tady hovořili. To znamená prostředky, které jsou k dispozici, legislativa, která nám umožňuje toto řešení, a samozřejmě zvýšení mezd pro řidiče,“ uvedl náměstek ministryně práce Robert Baxa. Také on páteční jednání označil za posun, konkrétní změny v materiálu pro jednání v září nicméně neuvedl.
Řidiči linkových autobusů se proti nízkým mzdám bouří dlouhodobě. Stěžují si, že kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny, autobusové společnosti pak šetří zejména na mzdách.
Požadavek minimální mzdy by pak podle Odborového svazu dopravy měl být zakotvený přímo v podmínkách výběrových řízení, které na dopravce vypisují kraje.
Podnikatelé pochybují
Hodinové mzdy ve výši 130 korun označil zástupce zaměstnavatelů a prezident Svazu dopravy Jaroslav Hanák za nereálné. Podle Hanáka se mzdy řidičů pohybují mezi 17 tisíci a 26 tisíci korun.
Průměrné mzdě, která je pro tuto profesi 22 tisíc až 23 tisíc korun, pak podle Hanáka odpovídá hodinová mzda 100 až 110 korunám. Za nereálné označil Hanák i možné uzavření vyšší kolektivní smlouvy. Podle něj jsou problémy často s menšími dopravci, kteří nejsou členy svazu.

Redaktor Holub: Skepsi odborů se nedivím
Redaktor Echo24.cz Petr Holub řekl, že se dosavadní skepsi odborů nediví, protože už loni v prosinci premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a předseda Asociace krajů České republiky Michal Hašek (ČSSD) slibovali, že problém nízkých mezd řidičů vyřeší. Redaktor dodal, že ve sporu se jedná také o hodiny prostojů, které nejsou nyní vůbec řidičům placeny.
Radní Středočeského kraje budou v pondělí projednávat materiál, který by měl přidat peníze pro veřejnou dopravu, což by se mělo projevit na platech řidičů. Ty by měly stoupnout až na 100 korun za hodinu. Hejtmanství přispívá ročně na autobusovou dopravu asi 740 milionů korun, v případě zvýšení platů bude muset přidat desítky milionů.
V nedávných dnech se stalo, že dopravce Arriva rušil kvůli nedostatku řidičů autobusové spoje v okolí Prahy. Podle ředitele společnosti Petra Čiháka už firma hledá řidiče i v zahraničí. Podle mluvčího společnosti Ropid, která je organizátorem pražské integrované dopravy, Filipa Drápala dostává dopravce sankce za neodjeté spoje podle platného sazebníku.