Akcie Tencentu na hongkongské burze vzrostly o 5,2 procenta na rekordní maximum, čímž reagovaly na středeční výsledky hospodaření. Zisk ve druhém čtvrtletí vzrostl o 47 procent a tržby díky nárůstu příjmů z her přes mobilní telefony a z reklam se zvýšily o 52 procent.
Provozovatel aplikace WeChat má nyní tržní kapitalizaci zhruba 249 miliard dolarů (5,9 bilionu korun), o tři miliardy USD vyšší než Alibaba. Za hodnotou China Mobile zaostává Tencent už jen o zhruba dvě procenta.
Tencent je nyní ze tří čínských internetových gigantů největší, na Západě je ale známý nejméně. Pozornost světových investorů už přitáhl internetový prodejce Alibaba i společnost Baidu, což je čínská obdoba Googlu.
S WeChatem se uživatelé baví i platí
Aplikace WeChat od Tencentu přitom proměňuje mobilní trh v Číně a může naznačovat i budoucnost, kterou se vydá mobilní svět na Západě, popisuje situaci magazín The Economist.
WeChat vznikl před pěti lety jako Weixin, ale už v roce 2012 si aplikace přisvojila i anglické jméno, čímž dala najevo, že má ambice přesahující čínský mobilní svět. Ten je však zatím pro firmu Tencent klíčový.
Mobilní technologie jsou totiž v Číně snad ještě větší fenomén než jinde ve světě. The Economist píše, že k internetu se přes mobil připojí v Číně více lidí než v Americe, Brazílii i Indonésii dohromady. Pro mnoho Číňanů je mobilní zkušenost s internetem primární, mnoho z nich totiž přeskočilo éru osobních počítačů. Zatímco v Americe se uskuteční přes mobil třetina všech internetových nákupů, v Číně je to už polovina, zmiňuje The Economist.
WeChat se přitom snaží koncentrovat velkou škálu služeb. Na prvním místě je funkce posílání a přijímání zpráv. Spolu s tím umožňuje i videohovory, skupinové chaty nebo sdílení velkých multimediálních souborů.
Hlavně se ale aplikaci podařilo přesvědčit přes polovinu svých uživatelů, aby ji využívali jako nástroj, jak nakupovat, a to jak on-line, tak i v kamenných obchodech. Snaží se pokrýt širokou škálu oblastí – i placení za taxi, lístky do divadla nebo dovolené. Vedle toho si ale mohou uživatelé domlouvat i návštěvy lékaře, platit za elektřinu nebo vyřídit dopravní pokuty.
Ať člověk dělá cokoliv, neopouští prostředí aplikace WeChat. Čínský spotřebitel může snadno strávit den bez toho, aby z peněženky vytáhl bankovku nebo platební kartu. Podle The Economist se firmě podařilo zvítězit nad nedůvěřivostí v čínské společnosti.
Model koncentrace funkcí do jedné aplikace však může na Západě narazit, upozorňuje magazín s tím, že američtí nebo evropští uživatelé rozdělují svou pozornost mezi více aplikací. Podle Davida Marcuse, který vede mobilní aplikaci Facebooku Messenger, je však WeChat inspirující, což koresponduje s jeho plánem proměnit Messenger v platformu, kde by lidé mohli také nakupovat.
Čínskému akciovému trhu v posledních letech dominují firmy z odvětví komunikace a internetu. Je to velký posun proti minulému desetiletí, kdy na trhu dominovaly banky a průmyslové skupiny, jako je Petrochina. Čína tím kopíruje západní trend. Nejhodnotnějšími světovými firmami se v posledních letech staly americké technologické společnosti Apple, Alphabet s dceřinou firmou Google a Microsoft.