Železničáři a jejich rodiny by si měli za cesty vlakem připlatit, navrhují poslanci

Železničáři si za režijky možná připlatí (zdroj: ČT24)

Po čase se opět vrací diskuze nad takzvanými režijními jízdenkami, za které platí zaměstnanci Českých drah (ČD) tisíc korun a na něž mohou pak oni i jejich příbuzní jezdit libovolně po celý rok. Podle poslaneckého návrhu by za ně měli pracovníci drah platit, víc a mělo by tak spíš jít o firemní benefit. Koalice s tím nesouhlasí, je ovšem ochotna o podobě režijních jízdenek diskutovat.

„Měla by to být firemní politika té dané společnosti. České dráhy nechť dále uznávají režijky, režijní jízdenky, ale ať ti, kteří je využívají, ať už zaměstnanci, nebo jejich rodinní příslušníci, něco platí,“ říká poslanec za hnutí ANO Martin Kolovratník s tím, že podle dat ČD je jedna režijní jízdenka využita zhruba 18krát měsíčně.

Zaměstnanec drah zaplatí za režijní jízdenky tisíc korun ročně, náklady na cestování ale přitom společnost vyjdou na desetinásobek. A běžný cestující pak za takovouto neomezenou jízdenku zaplatí 19 990 korun.

Režijní jízdenky
Zdroj: ČT24

V Česku režijní jízdenku využívá přes 130 tisíc lidí, a to nejen zaměstnanci drah, ale i Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a Drážní inspekce (DI) a jejich rodiny.

Režijky jako benefit?

Poslanecký návrh ale zatím nenašel podporu u ministerstva dopravy. „Měla by to být široká shoda v tom, že to bude buď na všech dopravcích a každý si to bude řešit individuálně, nebo to budeme pro všechny řešit zákonem. Já sám bych dával přednost, aby to bylo jakýmsi zaměstnaneckým benefitem,“ dodává šéf resortu Dan Ťok (za ANO).

Poslanecký návrh ale může na druhou stranu počítat s podporou opozice. „Já se dlouhodobě domnívám, že by se všechny takovéto věci měly zrušit,“ říká poslanec František Laudát (TOP 09).

Nám z celého tématu režijek vadí zejména to, že toho České dráhy cíleně zneužívají k blokování výběrových řízení na provozovatele dotované dopravy. Ministerstvo by mělo v takovém případě rozhodnout o tom, že ty režijky zruší okamžitě, nebo je naopak zavede u všech dopravců.
Aleš Ondrůj
mluvčí RegioJetu

Za režijkami naopak pevně stojí sociální demokraté, kteří se obávají mimo jiné případné stávky zaměstnanců drah. Podle dopravního experta strany Jana Birkeho je naprosto vyloučené, že by ČSSD v tomto ohledu změnila názor. 

Návrh o změnách u režijních jízdenek měl být součástí novely zákona o drahách. Ta má jít do konce května do druhého čtení ve sněmovně. Mimo jiné by díky ní měl vzniknout i nezávislý národní regulátor železniční dopravy, který by měl vyřešit třeba to, zda by stejná jízdenka platila zároveň pro všechny dopravce.