UPC může měnit smlouvy kdykoliv. ČTÚ oponuje, že je nesmí měnit vůbec

Podle ČTÚ nemůže UPC měnit smlouvy, kdykoli chce (zdroj: ČT24)

Firma UPC ruší současné služby a převádí lidi na nové, rychlejší. Podle svých obchodních podmínek totiž může měnit smlouvy kdykoli chce. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) firmě ale vytýká, že takhle postupovat nemůže. Takové ustanovení ve smlouvě totiž není platné. Podobně to ale dělá i většina velkých operátorů a poskytovatelů internetu.

Telekomunikační firma UPC v současnosti mění svou nabídku, při níž převádí lidi na novou a rychlejší službu. Jde zhruba o 400 tisíc lidí, kteří UPC využívají. Někomu se zdražuje třeba jen o jedinou korunu, většinou jde o třicet až padesát korun. „Nabídku sjednocujeme, zákazníky převádíme na nové služby a rušíme staré,“ uvedl mluvčí UPC David Frodl s tím, že některým zákazníkům se cena za služby zvýší, jiní budou platit méně.

Klienti od smlouvy můžou bezplatně odstoupit, podle Českého telekomunikačního úřadu to ale nestačí. Společnost UPC podle úřadu zdražuje některým zákazníkům služby, i když na to nemá právo. Firma vychází ze svých obchodních podmínek, podle kterých může měnit smlouvy kdykoli chce. Podle ČTÚ to ale znamená, že je naopak nesmí měnit vůbec.

„Pokud operátor do smluvních podmínek napíše, že smlouvy může měnit z jakýchkoli důvodů a v jakémkoli rozsahu, pak takové ustanovení není platné,“ prohlásil mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Standardní praktika nebo obcházení občanského zákoníku?

Podle mluvčího UPC je to ale naprosto standardní obchodní praktika, převádění na nové služby, kterou používá i jejich konkurence. „Pokud v tom s námi ČTÚ nesouhlasí, my o tom s nimi budeme rádi jednat,“ dodal.

Podle telekomunikačního úřadu firma obchází nový občanský zákoník. Jediná v tom není, týká se to i dalších velkých operátorů a poskytovatelů internetu. Například společnost O2 v těchto dnech převádí zákazníky s pevnou linkou na jednotný neomezený tarif.

Úřad dokonce vydal brožurku o férových smlouvách s operátory. „Říkáme, co si úřad představuje, že jsou fér smlouvy, jak by měly smlouvy vypadat, jak by neměly být přehnaně komplikované, jak by měl operátor řešit možnost smlouvu jednostranně změnit,“ uvedl člen Rady ČTÚ Ondřej Malý s tím, že pokud by si operátor chtěl ve smlouvě vymínit možnost něco měnit, musí si to do ní platně umístit.

Malý: Pokud si operátor chce vymínit možnost ve smlouvě něco změnit, tak si to do smlouvy musí platně dát (zdroj: ČT24)

Možností je reklamace nového vyúčtování

Lidé, kteří se ocitnou v situaci se změnou služby, mají tři možnosti. Se smlouvou můžou souhlasit a zaplatit víc. Druhou variantou je dohodu vypovědět a nemít alespoň nějakou dobu internet. Poslední cestou je reklamovat první fakturu, která přijde na vyšší částku.

Pokud operátor reklamaci uzná, měl by opět začít účtovat původní částku. Pokud ne, musí jít stížnost k ČTÚ. Telekomunikační úřad přitom už teď naznačuje, že bude v takových případech vždy rozhodovat ve prospěch lidí.

„My můžeme postihovat pouze prohřešky operátorů proti zákonu o elektronických komunikacích, ale už ne například proti občanskému zákoníku,“ vysvětlil Malý. Pokud se firma dopouští prohřešku proti občanskému zákoníku, úřad potřebuje aktivní přístup zákazníka. Teprve na základě jeho podnětu se věcí může zabývat a firmu pokutovat nebo jí chování vytknout.

Vydáno pod