Jako první se otevře nový úsek dálnice D8, na další si počkáme napřesrok

Česko letos utratilo za dopravní stavby rekordních 95 miliard korun. Investované peníze se ale na silnicích zatím ještě plně neprojevily. Většina staveb na dokončení teprve čeká. Z dálnic je tomu nejblíž část D8 v Českém středohoří, která by se mohla otevřít na konci příštího roku. Další budou následovat v roce 2017. I to bude pozitivní změna, v minulých dvou letech se otevřelo nanejvýš dvacet kilometrů rychlostních silnic.

Končí rekordní stavební sezona. Řidiči ale zažili letos jenom jednu příležitost vyzkoušet nový kus dálnice, a to u Lubence na západě Čech. Tahle stavba měla jeden unikát. Asfalt se tu pokládal vcelku bez jediného sváru, takže by měl déle vydržet.

Absence většího počtu dokončovaných projektů spočívá podle ministerstva dopravy v tom, že se v minulých letech příliš šetřilo na přípravě. Nedostatek připravených projektů ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) připisuje působení svého předchůdce Víta Bárty (VV), který funkci zastával v letech 2010 až 2011 a který v rámci úspor přípravu nové infrastruktury zastavil.

Dan Ťok
Zdroj: David Taneček/ČTK

„Naší povinností je se dostat zase zpátky do stavu, kdy budeme mít zásobník nachystaných zakázek a budeme vybírat,“ prohlásil Ťok.

Stavbu dálnic však často brzdí i spory o pozemky. Prodeje urychlila novela z roku 2014, která stanovila výkupní cenu až na šestnáctinásobek odhadu za metr čtvereční. Teď se ale připravuje další změna, která sumu opět srazí. Státu se výkupy začaly prodražovat a vyvolávaly pochybnosti. Nejvyšší cenu totiž schvaluje ministr dopravy podle svého uvážení. „Chtěli bychom jednu cenu a ustavili jsme se na osminásobku,“ uvedl Ťok. Poslední termín výhodnějšího prodeje připadá na 29. února 2016. Poté už má novela začít platit.

Události ČT: Ťok je rok ve funkci. Letos se investovalo rekordně, na dokončení se teprve čeká (zdroj: ČT24)

Po D8 přijde D11, D3 a D1

Rozestavěno je aktuálně přes 130 kilometrů silnic a dálnic. Otvírat se řidičům začnou ale nejdřív za rok. To v případě úseku dálnice D8 v Českém středohoří, na níž začaly práce už v roce 2007, ale přípravu zbrzdily spory s ekologickými aktivisty a poté i sesuv zeminy ze svahu pod kamenolomem. Otevřít by se mohla v prosinci 2016. Hlavní vlna dokončování potom vychází na rok 2018.

Dostavba D11 před Hradcem Králové
Zdroj: ČT24

V lednu 2017 by mělo být hotové prodloužení rychlostní silnice R4. Jde asi o čtyři kilometry u Příbrami. V srpnu by pak měla být dokončena i dálnice D11 u Hradce Králové. Zbývá dostavět poslední čtyři kilometry. Další plány se týkají dálnic, které se začaly budovat v letošním roce. V roce 2018 mají dělníci postupně otevřít tři úseky D3 u Českých Budějovic a v červenci i čtrnáctikilometrový kus D1 od Přerova k Lipníku nad Bečvou.

Dostavba D3 na jihu Čech
Zdroj: ČT24

D1 se bude ještě pět let modernizovat

Další dálnice a silnice pak procházejí rekonstrukcí. Na D1 pravidelně stojí řada řidičů v dlouhých kolonách, na kterých se podílí modernizace. Stát s ní začal před dvěma roky a dalších pět let by ještě měla trvat. Z oprav je tak zatím kompletně hotovo 35 z celkových 161 kilometrů. Pro letošní rok se ale s většinou oprav už končí.

Opravy dálnic v roce 2015
Zdroj: ČT24

D1 mezi devátým a druhým kilometrem byla jednou z mála oprav, kterou Ředitelství silnic a dálnic letos dokončilo bez problémů. Úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší se tak otevřel s ročním zpožděním. S čekáním pak musela počítat i většina řidičů, která v srpnu odjížděla z brněnského nákupního centra. Kvůli opravám dálnice se tu běžně čekalo až pět hodin. Celkem se ale v Česku letos opravilo 68 kilometrů dálnic, mimo jiné většina D2. Za všechny opravy dálnic zaplatil letos stát 2,5 miliardy korun.