Výroba aut za deset měsíců vzrostla o pět procent, schyluje se k rekordu

Výroba osobních aut v Česku vzrostla od ledna do konce října o pět procent na 1,1 milionu vozů. Největšímu výrobci Škoda Auto rostla produkce o jedno procento na 629 tisíc vyrobených aut, oznámilo Sdružení automobilového průmyslu. Letos by tak automobilky mohly překonat i svůj loňský rekord. A dobrou kondici si podle Sdružení automobilového průmyslu udrží i pro příští rok.

V letošním roce platí růst pro všechny tři automobilky v Česku. Škoda Auto, kolínská TPCA i nošovický Hyundai masivně investovaly do rozšíření svých kapacit a vyrábějí více vozidel než loni.

Největší nárůst v kategorii osobních vozů zaznamenala kolínská TPCA, která vyrobila 187 892 mini vozů Toyota, Peugeot a Citroën. To je meziroční nárůst o 15 procent. Nošovická Hyundai zvýšila produkci o osm procent na 282 381 aut.

Strop výroba aut nemá. Vyrobí se jich tolik, kolik odpovídá evropské poptávce. Myslím si, že Česko může vyrábět ročně zhruba 1,5 milionu vozidel.
Erich Handl
šéfredaktor Automakers

„Největší efekt je u TPCA, kde loni začala výroba nových modelů, které zcela nahradily předchozí verze vyráběných malých aut. Nové modely významnou měrou přispěly i k nárůstu výroby Hyundai Motor. V tomto případě ale došlo i k navýšení výrobní kapacity. Hyundai totiž v předchozích letech vyráběl na hranici výrobních kapacit a pouze jejich rozšíření umožnilo další rozvoj produkce,“ uvedl Jan Linhart z KPMG. V případě Škoda Auto je podle něj zavádění nových modelů průběžné a rovněž je doprovázeno průběžnou optimalizací výrobních kapacit a jejich navyšováním.

Podle Handla stojí za růstem výroby oživení  především na jihu Evropy.  „V Itálii, Řecku, Portugalsku a Španělsku se auta prakticky šest let neprodávala. Loni se ale poptávka oživila,“ říká Handl. A dodává, že právě ve Středozemí je největší zájem o malé modely. 

Vyrobilo se i více autobusů, nákladních aut a motocyklů

Za deset měsíců letošního roku bylo v Česku vyrobeno 3650 autobusů, což představuje meziroční nárůst o 22 procent. Z toho Iveco vyrobilo 3064 vozidel, což je o pětinu meziročně více, a SOR rostl o třetinu na 552 autobusů.

Produkce stoupla i u nákladních automobilů, které v Česku vyrábí pouze firma Tatra. Ta zvýšila produkci o pět procent na 722 vozů. Podobně v kategorii motocyklů jediný výrobce Jawa zvýšil výrobu o polovinu na 1509 strojů.

Výroba aut vzrostla o pět procent (zdroj: ČT24)

Podle dřívějšího vyjádření prezidenta sdružení Martina Jahna česká produkce osobních aut i přes klesající dynamiku letos směřuje k překročení loňské rekordní výroby 1,24 milionu vozů. Příští rok by měl být výsledek podobný jako letos.

České automobilky mají podle Linharta dobré předpoklady k navýšení produkce i v dalších letech. „Nejvýraznější nárůst můžeme očekávat u Škody Auto, která rozšiřuje kapacitu závodu Kvasiny. Růst produkce bude proto do značné míry kopírovat právě náběh výroby nových modelů v tomto závodě. Celková výroba aut v České republice by proto měla růst i v následujících dvou letech. Otázkou samozřejmě je, zda se Škody Auto nedotkne tzv. kauza Dieselgate, tedy emisní skandál koncernu Volkswagen,“ dodal.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.