Výroba osobních aut v Česku vzrostla od ledna do konce října o pět procent na 1,1 milionu vozů. Největšímu výrobci Škoda Auto rostla produkce o jedno procento na 629 tisíc vyrobených aut, oznámilo Sdružení automobilového průmyslu. Letos by tak automobilky mohly překonat i svůj loňský rekord. A dobrou kondici si podle Sdružení automobilového průmyslu udrží i pro příští rok.
Výroba aut za deset měsíců vzrostla o pět procent, schyluje se k rekordu
V letošním roce platí růst pro všechny tři automobilky v Česku. Škoda Auto, kolínská TPCA i nošovický Hyundai masivně investovaly do rozšíření svých kapacit a vyrábějí více vozidel než loni.
Největší nárůst v kategorii osobních vozů zaznamenala kolínská TPCA, která vyrobila 187 892 mini vozů Toyota, Peugeot a Citroën. To je meziroční nárůst o 15 procent. Nošovická Hyundai zvýšila produkci o osm procent na 282 381 aut.
„Největší efekt je u TPCA, kde loni začala výroba nových modelů, které zcela nahradily předchozí verze vyráběných malých aut. Nové modely významnou měrou přispěly i k nárůstu výroby Hyundai Motor. V tomto případě ale došlo i k navýšení výrobní kapacity. Hyundai totiž v předchozích letech vyráběl na hranici výrobních kapacit a pouze jejich rozšíření umožnilo další rozvoj produkce,“ uvedl Jan Linhart z KPMG. V případě Škoda Auto je podle něj zavádění nových modelů průběžné a rovněž je doprovázeno průběžnou optimalizací výrobních kapacit a jejich navyšováním.
Podle Handla stojí za růstem výroby oživení především na jihu Evropy. „V Itálii, Řecku, Portugalsku a Španělsku se auta prakticky šest let neprodávala. Loni se ale poptávka oživila,“ říká Handl. A dodává, že právě ve Středozemí je největší zájem o malé modely.
Vyrobilo se i více autobusů, nákladních aut a motocyklů
Za deset měsíců letošního roku bylo v Česku vyrobeno 3650 autobusů, což představuje meziroční nárůst o 22 procent. Z toho Iveco vyrobilo 3064 vozidel, což je o pětinu meziročně více, a SOR rostl o třetinu na 552 autobusů.
Produkce stoupla i u nákladních automobilů, které v Česku vyrábí pouze firma Tatra. Ta zvýšila produkci o pět procent na 722 vozů. Podobně v kategorii motocyklů jediný výrobce Jawa zvýšil výrobu o polovinu na 1509 strojů.
Podle dřívějšího vyjádření prezidenta sdružení Martina Jahna česká produkce osobních aut i přes klesající dynamiku letos směřuje k překročení loňské rekordní výroby 1,24 milionu vozů. Příští rok by měl být výsledek podobný jako letos.
České automobilky mají podle Linharta dobré předpoklady k navýšení produkce i v dalších letech. „Nejvýraznější nárůst můžeme očekávat u Škody Auto, která rozšiřuje kapacitu závodu Kvasiny. Růst produkce bude proto do značné míry kopírovat právě náběh výroby nových modelů v tomto závodě. Celková výroba aut v České republice by proto měla růst i v následujících dvou letech. Otázkou samozřejmě je, zda se Škody Auto nedotkne tzv. kauza Dieselgate, tedy emisní skandál koncernu Volkswagen,“ dodal.
Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.