Výplatnici s třináctým platem dostane skoro každý druhý Čech

Česká ekonomika se s konečnou platností odrazila ode dna - roste více než čtyřprocentním tempem. A optimistická nálada panuje nejen mezi ekonomy a politiky, ale i v samotných firmách. Ty se snaží v době růstu motivovat své zaměstnance a nabízejí tak stále víc zaměstnaneckých výhod. Mezi nimi sice vedou mobily, ale například třináctý plat už nabízí 47 procent firem. Alespoň tak to vyplývá z výsledků průzkumu NN pojišťovny a penzijní společnosti a Svazu průmyslu a dopravy ČR.

„Nárůst třináctých platů je způsoben tím, že firmy jsou v mnohem lepší kondici, ale nechtějí to v téhle fázi pořád ještě ‚ˆƒpřetavit‘ do toho, že budou zvyšovat základní mzdy,“ uvedl generální ředitel obchodu NN pojišťovny a penzijní společnosti Tomáš Nidetzký.

Po služebních mobilech (88 procent dotázaných firem) patří mezi nejčastěji nabízené zaměstnanecké výhody příspěvek na vzdělávání (83 procent), pitný režim (81 procent) či lékařské prohlídky, které poskytuje 77 procent firem.

Češi chtějí dlouhodobější výhody

Vedle těchto klasických benefitů, ale roste mezi Čechy zájem o dlouhodobější benefity, jako je například penzijní připojištění (77 procent). „Pro mě jsou asi nejzajímavějším benefitem docela vysoké peníze na penzijní připojištění, které nám zaměstnavatel dává. To je myslím pěkný benefit,“ dodává Ivan Pěknica, který už 30 let pracuje v ocelářské firmě jako přípravář výroby.

„Zaměstnanci v tuto chvíli začínají takové ty tradiční benefity, jako jsou například stravenky, vnímat jako samozřejmost a chtějí po zaměstnavatelích více,“ potvrzuje viceprezident Svazu průmyslu a obchodu Radek Špicar.

Průměr: 12 benefitů na firmu

Společnosti, které svou situaci hodnotí v porovnání s loňským rokem jako lepší, nabízejí svým pracovníkům 13 benefitů, ty s horšími vyhlídkami naopak jen 11. Nabídku těchto výhod ovlivňuje také samotná velikost firmy – čím větší rozmanitost pracovních pozic, tím větší potřeba nabízet více druhů benefitů. Nejvíce zajímavých výhod pak nabízejí podle průzkumu firmy s více než 250 zaměstnanci.

Malé firmy do 50 zaměstnanců poskytují průměrně devět zaměstnaneckých výhod, podniky nad 250 zaměstnanců až 13. Samotné množství nabízených benefitů však není garancí spokojených a loajálních zaměstnanců.
Tomáš Nidetzký
generální ředitel obchodu NN pojišťovny a penzijní společnosti

Průzkum zaměstnaneckých benefitů realizovala NN pojišťovna a penzijní společnost letos podeváté. Zúčastnilo se ho 110 českých společností.