Zapomeňte na stravenky, pracovním benefitem je dnes houpačka

Normální den v běžné kanceláři – zaměstnanec je už několik hodin v práci, sedí za svým stolem a bezmyšlenkovitě kouká do počítače. Má pocit, že v hlavě nemá ani jednu myšlenku, natož aby vytvořil nebo vymyslel něco smysluplného. V moderní firmě by se ale mohl jít takový člověk odreagovat například ke kulečníku nebo na houpačku. Podniky si totiž začínají uvědomovat, že jenom stravenkami si své zaměstnance neudrží.

Do svého prvního zaměstnání začíná pomalu dorůstat generace, pro kterou jsou v práci důležité jiné věci než pro jejich rodiče. Vedle toho, že často upřednostňují různě upravené pracovní úvazky nebo přímo home office, tak se také mnohem více zajímají, jestli jim je dané pracovní prostředí příjemné.

KVÍZ: Co víte o pracovních podmínkách v kancelářích?

„Dnes si čím dál víc firem uvědomuje, že je potřeba zatraktivnit sebe sama i pro své interní zaměstnance, a vytváří pracovní prostředí, které podtrhuje kulturu té společnosti. A vytváří i příjemné pracovní prostředí, protože chtějí lidi držet v práci, chtějí, aby spokojeně pracovali, aby neměnili zaměstnavatele, neboť náklady na nového zaměstnance jsou vždycky vysoké,“ doplňuje pohled zaměstnavatele obchodní ředitel společnosti Techo Jan Mergl.

Události: Pracovní benefity jsou dnes jiné než dřív (zdroj: ČT24)

A takových zatraktivnění existuje celá řada – firmy budují relaxační zóny s houpačkami nebo šipkami, tělocvičny, oddělené boxy, kde mají zaměstnanci soukromí na práci nebo například na obchodní schůzku. V rámci benefitů ale nabízejí také třeba nadstandardní výběr jídla.

Po odreagování se lépe pracuje

Průzkumy navíc ukazují, že takové prostředí není výhodné pouze pro zaměstnance, ale i pro jejich šéfy, protože se ukázalo, že zvyšuje produktivitu práce až o 15 procent. A navíc pokud se na jeho podobě podílejí i sami zaměstnanci, mohou být výkonnější až o třetinu. „Ten trend nám napomáhá v tom, že zaměstnanci jsou daleko kreativnější, jsou schopní i sami přicházet s dalšími inovativními nápady,“ potvrzuje Mergl.

  • "Nejčastěji to dělají technologické společnosti, ale stále více vidíme, že i investiční nebo poradenské společnosti jdou také tímto směrem," uvedl marketingový ředitel společnosti Manpower Jiří Halbrštát.

Firma díky takovým benefitům ušetří na najímání nových pracovníků a ti stávající se navíc stávají výkonnějšími. Podle všeho to rovněž pomáhá i vztahům mezi jednotlivými zaměstnanci. „Pokud máte možnost setkat se s nějakým kolegou u sportovní aktivity, tak se vám s ním bude líp pracovat. Určitě je dobře, když se zvednete ze židle, jdete si chvilku zahrát a pak se vrátíte, je to trošku i podpora zdravého životního stylu,“ dodává ředitel vývojového centra společnosti Redhat Radovan Musil.

Jak vypadá moderní kancelář? Jako Hub

Pracovní prostředí se skutečně mění velmi rychle a je možné, že za pár let se už budeme dívat na relaxační zóny jako na něco samozřejmého. Ale ne každý za sebou má zázemí velké firmy, spousta lidí se rozhodne podnikat, založí si startup nebo neziskovku. A právě takovým projektům podává pomocnou ruku specifická sdílená kancelář Hub.

Firmy se snaží zpříjemňovat pracovní prostředí
Zdroj: ČT24

Přesně před deseti lety vznikl v Londýně první Hub jako fyzický prostor pro realizaci inovací a podporu společensky prospěšných projektů. Velmi rychle se začaly objevovat další Huby v Madridu, Tel Avivu nebo třeba Sao Paulu. Momentálně tvoří Huby největších síť sdílených kanceláří na světě, která nyní zastřešuje 70 poboček a 15 tisíc členů.

První Hub (nyní Impact Hub) v Česku byl založen před pěti lety. „V tu dobu fungoval v Praze jediný konkurent nabízející podobné služby, který otevřel pár měsíců před námi. Velkou otázkou byla tehdy připravenost domácího trhu, ale my byli pevně přesvědčeni, že svojí aktivitou dokážeme jisté stereotypy a předsudky nabourat,“ říká Katka Kropáčková z pražského Hubu. A o tom, že se projekt nakonec povedlo úspěšně rozjet, svědčí i to, že v roce 2014 byl otevřen Hub v Ostravě a před pár měsíci i v Brně.

Vydáno pod