Češi zneužívají e-shopy jako půjčovny

Praha - Počet zákazníků internetových obchodů, kteří nakoupené zboží vrátí do čtrnácti dnů bez udání důvodu, roste. V létě jde až o sedm procent všech nákupů. Zákazníci tak využívají zákonnou lhůtu na vrácení zboží jako příležitost půjčit si potřebné vybavení na dovolenou.

Pro zákazníky je čtrnáctidenní lhůta na vrácení zboží ochranou, pro internetové obchody spíše starostí navíc. Majitelé těchto obchodů upozorňují, že lidé zákonnou lhůtu zneužívají, čímž vznikají podnikatelům ztráty, které se projeví v ceně zboží.

„V období letních a zimních dovolených dochází k razantnímu nárůstu těchto nákupů. Jedná se zhruba o pět až sedm procent nákupů, a to může být pro menší e-shopy citelná ztráta,“ upozorňuje ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Obchody musí prokázat úmyslné jednání

Nejčastěji lidé takto vrací elektroniku a sportovní vybavení. Převážně jde o dražší fotoaparáty, outdoorové navigace a chytré telefony. Bránit se internetové obchody mohou jen těžko. Zákazníkovi, který si takto zboží pouze půjčil, by musely prokázat úmyslné jednání.

Situaci se přesto snaží nějak řešit. „V momentě, kdy jsme čtrnáctidenní lhůtu zvedli na třicet dnů a začali jsme platit dopravu za zákazníka, tak v tu chvíli se nám počet vrácených nákupů zdvojnásobil a navíc se rapidně snížila kvalita vraceného zboží,“ řekla Marie Chytilová, ředitelka internetového portálu Slevomat.cz.

Některé firmy však mají z vráceného zboží z internetových obchodů radost. „Je to pro nás zajímavá obchodní příležitost. Obrat rozbaleného zboží meziročně vzrostl o nějakých 25 procent,“ řekl ředitel internetového portálu Rozbaleno.cz Jan Jírovec

Situaci vyřeší až zákon

Podle advokáta Borise Vršinského situaci vyřeší až změna zákona. „V současné době je v zákoně rozsah výjimek. Podle mě by měl zákonodárce tento seznam rozšířit a zahrnout do něj i další zboží tak, aby v praxi ke zneužívání nedocházelo,“ řekl Vršinský.

Podle občanského zákoníku je nyní možné odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů od převzetí zboží. Zákazník musí ve stanovené době vrátit zakoupené zboží a prodejce mu následně musí vrátit peníze. Cenu však může obchodník snížit o částku, kterou zboží ztratilo běžným používáním.

UDÁLOSTI: Češi si z e-shopů udělali půjčovnu (zdroj: ČT24)