EK srazila prodejní cenu českých nádraží - z osmi na tři miliardy

Praha - Evropská komise schválí převod českých vlakových nádraží na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), ovšem pouze za cenu 2,9 miliardy korun. To je předběžný závěr komise, který oznámila v dopise adresovaném ministerstvu dopravy. České dráhy si přitom od této dlouho připravované transakce slibovaly původně až osm miliard korun na umoření dluhů za nákup nových vlaků. Částka stanovená Bruselem je podle dopravce pod účetní hodnotou nádražních budov.

Ministerstvo dopravy se na Evropskou komisi s žádostí o posouzení transakce obrátilo dobrovolně. Případným souhlasem chtělo argumentovat, pokud by převod majetku mezi státními organizacemi někdo napadl jako nedovolenou podporu. Na vyjádření komise čekalo ministerstvo od loňska.

„Dopis dostaneme oficiálně v nejbližších dnech,“ uvedl ministr Dan Ťok. Podle něj jde o běžný přístup, kdy komise partnery dopředu neoficiálně uvědomí o svých záměrech před tím, než vydá oficiální stanovisko. Do doby, než komise zapracuje připomínky české strany, odmítl šéf resortu uvést konečnou cenu, kterou komise v dokumentu stanovila.

„Víme o tom, že přišlo stanovisko a že je souhlasné,“ komentoval tuto záležitost mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. S podrobnostmi zatím není správa železnic sice detailně seznámena, očekává ale, že se převod podaří uskutečnit ještě letos, dodal mluvčí. České dráhy informaci odmítly komentovat.

Necelé tři miliardy korun odpovídají částce, kterou by za budovy podle komise zaplatil tržní investor, a není to tedy státní podpora. O ceně schválené komisí ale bude zřejmě ještě možné jednat. Měnit se však může spíše v řádu stovek milionů korun, nikoliv miliard, a to jen tehdy, pokud změny ČD řádně zdůvodní. Součástí kalkulace není odhad ceny za pozemky pod budovami a kolejemi.

Převeďte nádražní budovy bezúplatně, vyzývá Jančura

Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1600 objektů, z nichž zhruba 1000 je nádražních budov. V utěšeném stavu je necelá polovina z nich a zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci. Zhruba 40 objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží. Na jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku nádraží vlastnit. ČD proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné minimum, i tak jde ale o stovky milionů korun ročně.

Mezi největší kritiky převodu nádraží patří brněnský podnikatel a majitel Student Agency Radim Jančura, který Českým drahám konkuruje s projektem vlaků RegioJet. Požaduje, aby stát nádražní budovy převedl z ČD na správu železnic bezúplatně, nebo aby ČD od ostatních železničních společností za použití stanic vybíraly poplatek. S tím ale počítá i varianta převodu stanic na SŽDC, která by pak tyto peníze vybírala od ČD i od konkurence.