Ministryně Šlechtová tvrdí, že CzechTourism nepropaguje vždy dobře

Nehospodárnost, podezření z korupce a zneužívání národních i evropských peněz. To jsou důvody, proč ministryně pro místní rozvoj zastavila některé projekty státní agentury CzechTourism. Podle jejích slov našli kontroloři zásadní pochybení, která vedla až k trestním oznámením.

CzechTourism čelí obvninění, že nepracuje vždy dobře (zdroj: ČT24)

Karlův most dnes ve čtrnáct hodin - jedna z nejnavštěvovanějších památek je plná turistů. A konkrétně Praha láká návštěvníky čím dál víc. Jen za první čtvrtletí tohoto roku totiž přijelo do hlavního města o 70 tisíc turistů víc než ve stejném období loni. Nejčastěji jde o Němce, Brity a Italy. A stát chce, aby turistů bylo ještě víc.

Ročně Českou republiku navštíví přes sedm milionů cizinců, díky nim cestovní ruch přináší státní kase přes 140 miliard korun. Ministerstvo pro místní rozvoj ale tvrdí, že ne všechny projekty, které dělala agentura CzechTourism, byly efektivní. „Všechny čtyři posudky dopadly katastrofálně. Všechno špatně. V podstatě ta agentura byla na zavření,“ říká ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO).

Slovenská fotbalová liga: Žilina vs. Dunajská Streda
Zdroj: ČT24/ISIFA/SME

Například na stadionu v Žilině mělo být při fotbalovém zápase vystaveno logo CzechTourismu, ten za to měl zaplatit tři čtvrtě milionu. Nezaplatí. „Protože ta částka je naprosto neadekvátní tomu výkonu, který agentura dostává,“ vysvětluje ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková.

Největší kritika jde ale za Národním informačním portálem cestovního ruchu. Ten měl nabízet kompletní informace z regionů a propagovat Česko. Ministryně ho už zastavila. Utracené peníze bude muset vrátit Evropské unii. „Padesát milionů bylo utraceno za služby, konzultace a podobně,“ říká Šlechtová. Podle bývalého ředitele agentury CzechTourism Rostislava Vondrušky však tím, že projekt nebyl dokončen, Šlechtová „vyhodila z okna 55 milionů korun“. „Ten projekt byl těsně před dokončením,“ dodává.

Šlechtová versus Vondruška: Lžete paní ministryně

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová poukazuje na to, že z projektu Národního informačního portálu cestovního ruchu v hodnotě 150 milionů korun, který měl propagovat Česko a řídí ho agentura CzechTourism, činí třetina, tedy 50 milionů korun, nezpůsobilé výdaje. Tedy takové, které nelze ze zdrojů EU proplatit. Podle ní byly projekty v jeho rámci předražené, CzechTourism přiděloval fiananční prostředy tak zvaně „na ruku“ a navíc celý projekt nabral rok a půl zpoždění. Na to vše prý poukázaly i posudky, které si MMR podle ní nechalo zpracovat. Bývalý ředitel agentury CzechTourism však veškerá obvinění odmítá. „Vnímám dva paradoxy. Do Česka jezdí stále více turistů. To ukazuje na to, jak výborně si turismus vede, což určitě není zásluha nového vedení CzechTourismu. A zároveň paní ministryně říká, že ho našla ve stavu před zavřením. Já musím říci, že lžete paní ministryně v tomto ohledu, já sem předal CzechTourism v bezvadné kondici,“ říká. 

A druhý paradox zazněl podle Vondrušky i ohledně fotbalového stadionu v Žilině. „Nová generální ředitelka agentury CzechTourism Monika Palátková v dojemné snaze podpořit ministryni se vyjadřuje k tomu, jak je to nehospodárné, přitom my jsme za 750 tisíc korun zabezpečili balíček hlavního partnera v hodnotě dvou milionů korun. Navíc paní Palatková byla zaměstnankyní agentury již od září loňského roku a podle pravidel CzechTourism se k projektu vyjadřovala, a v té době, kdy se vyjadřovala, tak s ním neměla žádný problém,“ argumentuje bývalý ředitel CzechTourism Rostislav Vondruška.

A k dalším sporným bodům:

  • Posudky

Šlechtová: „Ten posudek, který jsme si nechali udělat a na základě kterého jsem podala trestní oznámení, tak nebyl jen jeden, já jsem si tam nechala udělat i kontrolu řídícího orgánu. A jsou tam nezpůsobilé výdaje.“

Vondruška: „Posudek byl jen jeden a byla to spíše SWOT analýza, kde byly nejen klady, ale i zápory projektu, neměl žádnou oponenturu a myslím, že bylo nezodpovědné na základě jednoho posudku projekt zastavit.“

  •  Předražení

Šlechtová: "Za 150 milionů korun pospojovat několik portálů se dá zvládnout za několik milionů, ne za 150. A v projektu bylo například 32 oznámení o změně."

Vondruška: „Projekt měl 610 partnerů v regionech, nebylo to žádné pospojování existujících portálů, regiony čekaly na ten projekt jako na projekt, který jim přivede více turistů. A co se týče změn v projektu, tak ani písmeno v něm se nezmění bez souhlasného stanoviska MMR a bez Centra pro regionální rozvoj (orgánu podřízeného MMR).“

  • Dotace na ruku

Šlechtová: "Agentura má ve svém statutu propagaci Česka u nás i v zahraniční, takže se jedná například i o nákup mediálního prostoru. Peníze se dávaly ze zvyku, poté, co jsem zastavila některé dotace, respektive finanční příspěvky, tak se na nás jejich dřívejší příjemci obrací, že skončí, že nemají žádné peníze. Nicméně CzechTourism tady není od toho, aby financoval naprosto vše, aby na to příjemci byli schopni fungovat ze sta procent.

Vondruška: „Především bych rád zdůraznil, že veškeré peníze které CzechTourism poskytl na podporu incomingu, tak byly administrovány v souladu s normami, které se proto používají i s interními předpisy. A výdaje byly konzultovány s regionálními partnery, na mnoho výdajů byla memoranda více ministerstev, které se shodly, že jde o projekty, které si výdaje zaslouží. Každý projekt, kterému byla přidělena popodra, musel projít soutěží, někdy to bylo na rok, někdy na více.“

Karlštejn
Zdroj: Ďuračková Barbora/ČTK

Fungování a projekty CzechTourismu řeší i policie, ministerstvo totiž podalo několik trestních oznámení. „Jeho obsahem mělo být to samé, co se řešilo před rokem a co policie uzavřela v srpnu,“ konstatuje bývalý ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.

Agentura, která ročně rozděluje 360 milionů korun, by měla v příštích měsících začít fungovat podle nových pravidel.