Němečtí strojvůdci trhají rekordy. Vyhlásili už devátou stávku

Berlín/Praha – Vedení německého železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) se snažilo ještě na poslední chvíli najít společnou řeč s odbory, ale jednání opět ztroskotalo. Strojvůdci ve tři hodiny odpoledne vstoupili už do celkově deváté stávky. Zatím nejezdí pouze nákladní vlaky, ale ve středu v 02:00 se k nim přidá i osobní doprava. Odborový svaz strojvůdců (GDL) neoznámil, dokdy protestní akce potrvá.

Deutsche Bahn zasáhla už sedmá stávka strojvůdců (zdroj: ČT24)

Strojvůdci vyhlásili stávku v pondělí po dalším neúspěšném jednání o pracovních podmínkách. Zástupci dopravce se ještě dnes dopoledne pokoušeli s odbory dohodnout, ale i tyto rozhovory nakonec krachly. Spor mezi vedením DB a odboráři trvá už devět měsíců. Strojvůdci žádají zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně.

Ulrich Homburg z vedení DB oznámil, že v době stávky pojede třetina dálkových vlaků. Na regionálních tratích zajistí DB na východě Německa nanejvýš 20 procent spojů, na západě zhruba polovinu. Homburg přislíbil, že se dopravce pokusí zajistit posílení vlaků o víkendu, kdy se očekává zvýšená poptávka cestujících. V pondělí je navíc v Německu státní svátek kvůli svatodušním svátkům, kdy budou lidé také hodně cestovat.

  • Aktuální informace k vlakovému spojení najdete ZDE
  • Podívejte se, jak jsou na tom vlaky v regionech

Na dopravu v Česku nebude mít německá stávka žádný vliv. „Provoz vlaků na našem území a také doprava téměř na všech hraničních přechodech bude zajištěna podle běžných jízdních řádů. Jediné omezení se dotkne spěšných vlaků RE z Chebu do Norimberku, které budou zrušeny bez náhrady. Cestující na tomto hraničním přechodu mohou využít regionální vlaky provozované ve dvouhodinovém intervalu ve spolupráci se společností Oberpfalzbahn,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Akce strojvůdců by se neměla dotknout ani spojů mezi Prahou a Mnichovem nebo vlaků na trase z Děčína přes Bad Schandau do Rumburku. Jediné omezení postihne cestující do Berlína, protože vlaky budou končit v Drážďanech. Ze saské metropole do Berlína by měly DB zajistit náhradní autobusovou dopravu. Stávka postihne už dnes v noci vlak EN 456 Phoenix s přímými vozy do Curychu a Oberhausenu, který rovněž ukončí jízdu v Drážďanech.

Šéf GDL Claus Weselsky
Zdroj: ČT24/ČTK/imago stock&people

Němcům dochází se strojvůdci trpělivost

Zastavení vlaků dopadá na celou německou společnost. Lidé se nemohou dostat do práce, vázne přeprava zboží i turistický ruch. Ekonomika tak přichází o zhruba sto milionů eur každý den. „Je to bezohledné a nezodpovědné,“ konstatoval Ulrich Weber z vedení Deutsche Bahn (DB). „Tyto stávky škodí všem, stojí čas a peníze a nijak nás neposouvají k řešení (sporu o pracovní podmínky),“ uvedl. Vedení drah mluví dokonce o šikaně.

  • "Jeden den stávky přijde Deutsche Bahn až na deset milionů eur. To je finanční zásah, ale poškození naší pověsti je mnohem závažnější," prohlásil mluvčí DB Achim Strauss.

Podle německých médií může stávka trvat až do příštího týdne. „Jsme nuceni k další eskalaci,“ uvedl šéf GDL Claus Weselsky s tím, že si ale dokáže představit, že stávka po 14 hodinách skončí, pokud bude vedení s odbory spolupracovat. Určitou nadějí může být i moderátor oboustranných jednání, kterým je poprvé nezávislý člověk. Je jím bývalý soudce Klaus Bepler, který má velké zkušenosti s tarifním vyjednáváním mezi odbory a zaměstnavateli.

Svaz GDL navíc usiluje o větší roli v rámci společnosti, když chce kromě strojvůdců zastupovat i průvodčí, personál jídelních vozů a posunovače. Za tyto profesní skupiny dosud vyjednával konkurenční odborový svaz EVG, který má podle vlastních údajů 240 tisíc členů.

Poslední stávka strojvůdců byla na počátku května a trvala rekordních šest dní. Protestní akce způsobila velké problémy v zemi, kde železniční síť denně využívá 5,5 milionu cestujících a denně se po železnici přepraví pětina nákladu, tedy 620 tisíc tun.

Strojvůdci v době stávky nemají právo na mzdu, odbory jim ale vyplácejí náhrady. Dosud činila výše denních náhrad 75 eur (2000 korun), odboráři je chtějí zvýšit na 100 eur (2700 korun).

Odboráři ale nebudou moci pokračovat se stávkami donekonečna. V Německu už se projednává zákon, který malé svazy prakticky vyřadí ze hry. Právě svaz strojvůdců, který je ve stávkování poslední dobou nejaktivnější, je na německých železnicích tím menším. „Ve finále se mohou spokojit s nějakým výrazným navýšením platů. Ale musí to stihnout během následujícího měsíce, maximálně dvou, protože pak už budou mít malou vyjednávací schopnost, pokud ten zákon projde,“ podotkl analytik Tomáš Menčík.

Odboráři tak pro své členy chtějí získat co nejvíc výhod, dokud ještě mohou. Druhou variantou je sloučení se svazem, zastupujícím průvodčí a personál jídelních vozů. K tomu ale zase nechtějí přistoupit DB - nově vzniklý svaz by totiž získal velice silnou pozici.

Strojvůdci stávkují už posedmé

2015

  • 6. stávka od 4. do 10. května: 127 hodin v osobní a 138 hodin v nákladní dopravě
  • 5. stávka od 21. do 23. dubna: 43 hodin v osobní a 66 v nákladní dopravě

2014

  • 4. stávka od 6. do 8. listopadu: 64 hodin v osobní a 75 hodin v nákladní dopravě
  • 3. stávka od 17. do 20. října: 50 hodin v osobní a 61 hodin v nákladní dopravě
  • 2. stávka ve dnech 15. a 16. října: 14 hodin
  • 1. stávka ve dnech 7. a 8. října: 9 hodin
  • 2. výstražná stávka dne 6. září: 3 hodiny
  • 1. výstražná stávka dne 1. září: 3 hodiny