Nákladní dopravce ČD Cargo má velké plány

Praha – Nákladní doprava Českých drah se od prosince oddělí do samostatné dceřiné akciové společnosti ČD Cargo, která má už teď plno plánů. Mimo jiné by ráda obnovila staré a nepoužívané vlečky u velkých podniků nebo zvýšila podíl nákladní železniční dopravy na trhu.

Nákladní železniční dopravce připravuje ve spolupráci s velkými společnostmi projekty na obnovu nepoužívaných vleček a také na zřízení nových vleček v průmyslových zónách. Při stavbě těchto areálů se totiž na železniční přípoj nemyslelo, a ten jim teď začíná chybět. Doprava pomocí nákladních automobilů jim nestačí nebo je pro ně finančně a časově nevýhodná.

Dceřinná společnost Českých drah by také ráda navýšila podíl nákladní železniční dopravy, která se v současné době pohybuje mezi dvaceti až třiceti procenty. Manažer projektu Jaroslav Richter přiznává, že tempo růstu nebude rychlé, a proto bude ČD Cargo potřebovat podporu od státu nebo navýšení investic tak, aby podíl vzrostl alespoň o deset procent.

Dalším důvodem vzniku ČD Cargo je zostřující se konkurence na evropském trhu železniční nákladní dopravy. Jedná se především o firmy, které přepravují uhlí nebo chemické produkty. Nová společnost bude moci pružněji reagovat na změny na trhu, navazovat strategická partnerství s kapitálově silnými společnostmi nebo efektivněji investovat do svého vlastního rozvoje, především do nákupu nových vagonů.

ČD Cargo bude mít základní kapitál 8,8 miliardy korun a z mateřské firmy do ní přejde 13 tisíc z nynějších 57 tisíc zaměstnanců Českých drah. Cílem přeměny struktury je hlavně průhlednější financování drah, čímž skončí často kritizované křížové financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy. Ročně jde o více než půl miliardy korun.

Nákladní doprava ČD je pátou největší ze zemí Evropské unie a jako poslední ve střední Evropě ještě nefunguje samostatně. Nákladní vlaky Českých drah ročně přepraví zhruba 80 milionů tun zboží a na rozdíl od osobních vlaků přinášejí pravidelně zisk. Za loňský rok to bylo zhruba 1,5 miliardy korun.